PROV: Mercedes EQS SUV 580 4Matic – världens bästa suv?

Premium Den första suvmodellen från Mercedes som har konstruerats redan från början som en renodlad elbil heter EQS SUV, bjuder på extraordinär lyx och ska inte heller göra bort sig vid sidan om det asfalterade vägnätet. Om det stämmer? Vi testar!

PROV: Mercedes EQS SUV 580 4Matic – världens bästa suv?
Mercedes EQS SUV vill inte vara en arbetshäst utan förstahandsvalet när det kommer till långresor.

Colorado, USA. Vid horisonten skymtar man områdets majestätiska Mestaa'ehehe Mountain. Nej, det är inget skrivfel, namnet är som det ska vara även om det inte säger dig något.

Förr kallades berget för Squaw Mountain, men får numera bära ett namn som respektfullt påminner om de människor som har varit här längre än de som tror sig ha uppfunnit världen. Nu har man dock tänkt om, men det hör egentligen inte hit.

Vad som faktiskt hör hit är 5,13 meter långa Mercedes EQS SUV som produceras på den amerikanska kontinenten och ser USA som sin huvudsakliga marknad.

Bilen bygger på tillverkarens elektriska plattform EVA2 som redan används i EQS och EQE. Den sistnämnda får förresten också en suv-motsvarighet som kallas, ja du gissade rätt, EQE SUV.

Det första man slås av är bilens imponerande tysthet, i alla fall om du inte har aktiverat en av bilens exklusiva "ljudvärldar" som Roaring Pulse som ska påminna om kraftfulla maskiner.

För bästa möjliga körupplevelse (och skrytpoäng) rekommenderas Hyperscreen-skärmen som ingår i standardutrustningen i toppmodellen 580.

Om du tror att det låter löjligt och artificiellt har du alldeles rätt i ditt antagande. Tystnaden imponerar och behagar betydligt mer. Överlag kännetecknas den stora landsvägskryssaren av sedanens obesvärade känsla, fast i en 20 cm högre förpackning med motsvarande utrymme i baksätet som dessutom kan beställas med en tredje sätesrad för den stora familjen.

Att de bakre stolarna inte kan fällas upp och ned elektriskt passar dock inte riktigt till bilens överdådiga image. Det gör inte heller det frikostiga användandet av plastpaneler i kupén, där framför allt framstolarnas baksida känns mer än bara trist.

Komforten däremot, den är av absolut yppersta klass. Det gäller även för resterande material i kupén och den massiva Hyperscreen-skärmen som binder samman tre skärmar under en 1,41 meter bred, genomgående glaspanel (standard i 580 4Matic).

Strunta i de löjliga "musikvärldarna" och välj din egen musik som strömmar ur ett nytt 360-graders-ljudsystem från Burmester som får dig att tro att Muses "Knights of Cydonia" galopperar rakt genom den luftiga kupén.

Tillräckligt mycket utrymme hade det funnits, axelavståndet mäter nämligen astronomiska 3,21 meter. Tillsammans med den låga tyngdpunkten som skapas av bilens 108-kWh-batteri är köregenskaperna avslappnade, otvungna och alldeles överdådiga.

Den stoiska känslan förstärks ytterligare av tvåkammars-luftfjädringen, adaptiva dämpare och bakaxelstyrningen (4,5 grader är standard, 10 grader mot extra kostnad). På Interstate 70 börjar man undra hur det i praktiken hade fungerat att korsa hela landet i EQS SUV. 

Toppmodellen 580 4Matic med dubbla motorer ska kunna köra 609 km på en laddning, snabbladdar med upp till 200 kW och vid wallboxen med antingen 11 eller 22 kW (tillval). Med mjuka karossrörelser sväljer EQS över asfaltslagningar och vågor och det är egentligen bara djupa hål som får bakaxeln att skramla lite. I förarsätet märker man däremot inget, allt försvinner i det bekväma sätet.

Styrningen påverkas inte alls av underlaget, men är allt annat än kommunikationsbefriad. Man får känslan att ratten sorterar bort onödig information och endast besvärar föraren när framhjulen eller körsituationen kräver det.

Det märker man när Mestaa'ehehe fyller ut vindrutan på Colorado 13 och den förvånansvärt välhållna vägen slingrar sig uppåt i olika radier. Höjden är naturligtvis inget problem för 2,7 ton tunga EQS som med sin systemeffekt på 544 hk som anges kan sprinta från noll till 100 km/h på 4,6 sekunder.

Det behövde vi definitivt inte mäta själva. När kickdown-hammaren faller och komfortstolarna hotar att svälja en hel, ja då går det undan så det räcker och blir över.

Det som intresserar oss mer än ren acceleration är kolossens köregenskaper när vägen börjar svänga. Är tillverkarens senaste modell lika kompetent som andra, komfortbetonade stjärnor som gärna överraskar föraren med sylvassa köregenskaper när man utmanar dem? Inte riktigt. Även om styrningen, effekten och greppet finns i överflöd och bromspedalskänslan är bättre än i sedanerna är EQS SUV ingen större dynamiker i kurvor.

Den rundade karossen ger ett cW-värde på förhållandevis låga 0,26 utan att inkräkta på nyttovärdet av den 513 cm långa kontinentkryssaren.

De utpräglade krängningarna tvingar bilen tillbaka till komfortavdelningen. Ett krängningshämmande system hade kunnat hjälpa men enligt Mercedes hade det varit för dyrt och för tidskrävande.

Man hade trots allt behövt ytterligare ett elnät förutom 12V-systemet för styrdonen och 400V-systemet för drivlinan. De elektriska stabilisatorerna kräver nämligen ett 48V-system och det fanns inget utrymme för detta under utvecklingsarbetet.

Kanske ser vi ett sådant system i en kommande AMG-modell, men det är bara spekulationer. EQS SUV får nöja sig med att vara en extremt rymlig och ytterst komfortabel bil för långresor som faktiskt är ganska lättmanövrerad trots sin massiva storlek, i alla fall om man har beställt bakaxelstyrningen med 10 graders utslag.

Den andra sätesraden kan fällas och flyttas elektroniskt, något som kräver handarbete i den tredje raden.

Enligt Mercedes är tillvalet dessutom speciellt lämpat för alla som vill ta sin EQS på offroad-turer. Det finns nämligen ett speciellt körläge som lyfter karossen med 25 mm och visar sluttningsvinkeln på infotainmentskärmen. Är vinkeln extremt brant gör 360-graderskameran bilens framvagn genomskinlig för att kunna se underlaget.

Förvånande nog klättrar en EQS SUV med A/T-däck ganska obekymrat uppför en 30 grader brant backe, tar sig över stora stenbumlingar och klämmer sig smidigt mellan stora barrträd. Den elektriska kraften är ytterst lätt att dosera, vridmomentet övervakas och justeras 10 000 gånger i minuten.

Vi antar att det är en försvinnande liten andel köpare som ens funderar på att ta sin dyrgrip ut på en skogstur, men offroad-egenskaperna väger tungt när man vill överglänsa grannen. Det lyckas man nämligen inte med dragvikten som stannar på mediokra 1,8 ton.

Både BMW iX och Tesla Model X får dra tyngre släp, men Mercedes EQS SUV vill trots allt inte vara en arbetshäst utan förstahandsvalet när det kommer till långresor. Och det blir den garanterat.