PROV: Smart #1 – inte lite smart

Premium Minimala stadsbilar har fått ge vika till förmån för en kompakt crossover. Vi testar nya kinabyggda #1 som ska ge märket mer flair och framför allt bättre försäljningssiffror.

PROV: Smart #1 – inte lite smart
Karossen präglas av stora, böljande ytor utan kanter, en vågrät fönsterlinje med stora rutor, integrerade dörrhandtag och ett bakparti som påminner mycket om Mercedes EQB.

Oj, så stor du har blivit! Det är inte bara barnen som får höra uttrycket jämt och ständigt under diverse tvångsbesök hos släkten – idag gäller det i allra högsta grad den senaste produkten från Smart.

Nya #1 (läs: Hashtag One) har förutom märket inte en pinal gemensam med gårdagens mikroskopiska två- eller fyrsitsiga stadsbilar. Nu för tiden är Smart en kompakt crossover med gott om plats för fem passagerare. 

Men finns inte samma koncept redan hos moderkoncernen Mercedes-Benz? Helt rätt, Mercedes EQA är också en kompakt crossover, men en som är hela 19 centimeter längre än den kinabyggda pendangen. EQA bjuder å andra sidan bara på 17 liter mer bagageutrymme men kostar mycket mer än suven som byggs av Geely.

Eftersom Mercedes sköter designarbetet och försäljningen i Europa liknar Hashtag One Mercedes EQB bakifrån mer än bara lite. Snart kommer tysk-kinesen alltså att finnas bredvid den koncernegna konkurrenten hos handlarna, och utsikterna är goda för att nykomlingen kommer att roffa åt sig lite av storsäljarens stjärnglans.

Man sitter väl integrerad framför ett djupt placerat instrumentkluster bakom ratten och en högt placerad multimediaskärm som tronar på den sluttande mittkonsolen.

Nya Smart är naturligtvis en lifestyle-produkt, men det innebär inte att den inte har några handfasta kvaliteter i vardagen. Den luftmotståndsoptimerade bilen (cW-värde: 0,28) med låg front och upprätt baklucka får drar upp till 1,6 ton och kommer redan i grundutförandet med gott om utrustning så som tvåzons-klimatisering, panoramaglastak, 360-graderskameror, stolsvärme och ett omfattande assistansutbud. 

På insidan bjuder 1,64 meter höga #1 gott om utrymme, fin ergonomi med många stuvfack och en högt placerad pekskärm som mäter 12,8 tum. Man sitter på komfortabla stolar med många inställningsmöjligheter i ett variabelt kupéutrymme där baksätet kan flyttas fram och tillbaka och lastutrymmet har ett flyttbart golv.

Under fronthuven sitter ett mindre kabelfack som dessvärre inte verkar vara tillräckligt stort för Mode-3-kabeln som följer med utan extra kostnad.

Infotainmentsystemets gränssnitt är lekfullt med många funktioner i de olika menyerna, däribland ett laddpunktfilter i navigationssystemet. Under mittkonsolen gömmer sig ett stort stuvfack.

Även i baksätet sitter man djupt placerad och därmed väl integrerad, även om det saknas lite lårstöd och axelkonturer i ryggstödet. Man sitter därför med vinklade ben eftersom utrymmet mellan sittdynan och golvet är lite väl snålt. Däremot har man gott om plats för fötter och knän eftersom en utrymmeskrävande mittunnel saknas. 

Även kvalitetsintrycket är bättre än vad man kanske hade förväntat sig. Testbilen rullar på tystlåtna Continental EcoContact 6 Q (där Q står för Quiet), är draperad i läder och utrustad med hydrauliska huvöppnare, ramlösa sidorutor, metalliska knappar och dörrar som låter som kassavalvsdörrar när de går i lås.

Visserligen finns det här och där en del tristare hårdplastpaneler i kupén och vi hade hellre sett en bättre lösning än det krångliga gummiöverdraget till ladduttaget, men i grund och botten finns det inte mycket att gnälla om på den första kinabyggda Smart-ättlingen.

Har vi nämnt att #1 är en helelektrisk crossover? Här kan Geely-koncernen bidra med sin kompetens på området och nykomlingen bygger därför självklart på den moderna och skalbara SEA-plattformen, precis som Volvos kommande elbil EX30 (eller kanske EX40). Vår 1,8 ton tunga testbil drivs av en bakaxelmonterad permanentmagnetmotor som genererar 272 hk och som byggs av Geely-ägda Vremt.

I Brabus-utförandet sköts framdrivningen istället av två motorer som precis som i den vanliga modellen har siliciumkarbidhalvledare för bättre effektivitet (eftersom värmeförlusten är mindre) och längre räckvidd (20 km enligt WLTP-cykeln).

Enligt färddatorn kan vi köra 424 km innan testkörningen börjar (laddningsnivå: 97 procent). Efter drygt 110 km på lands- och motorvägar och en del trafiktät stadskörning meddelas vi av skärmen att genomsnittsförbrukningen är 16 kWh per 100 km och att vi fortfarande har 305 km i batteriet med en laddningsnivå på 69 procent.

När bilen börjar säljas på den europeiska marknaden i slutet av året ska det vara möjligt att förkonditionera batteriet genom att välja resans mål i navigationssystemet. Även en ruttplanering med automatiskt planerade laddningsstopp är under förberedelse.

Då kommer man även att kunna avläsa exakta effektvisningar under laddningen som sker med maximalt 150 kW. Batteriet rymmer för övrigt 66 kWh och består av prismatiska celler som levereras av CATL och Sunwoda.

Man arbetar dessutom på en frirullningsfunktion, där #1 inte regenererar någon effekt men rullar längre för att spara energi där det är möjligt. One-pedal-körning är dock redan nu möjligt.

Fälls baksätet får man ett nästan helt plant lastgolv.

Vi gillar nykomlingen för dess balanserade chassi och fina styrning. De främre dämparelementen svarar tillräckligt finkänsligt, men det smäller ibland till i bakaxeln när man träffar fogar eller små asfaltskanter.

För att komma upp i samma nivå som den tyska grenen av Smarts joint-venture krävs dock en del finjusteringar. Däremot gillar den kompakta crossovern kurvor och tar dessa förvånansvärt dynamiskt. Understyrningen på grund av vikten sker dock ganska tidigt, men är mycket lätt att kontra. 

Nej, förutom namnet och märket finns det ingenting som påminner om de gamla Smart-bilarna och därför har #1 tappat en del av det unika och charmiga. Det gör dock egentligen inte så mycket, nya Smart är en välgjord och kompetent elbil för vardagen utan större svagheter.

Frunken finns visserligen men rymmer bara 15 liter vilket nästan är för litet för kabeln. Att snabbladda från 10 till 80 procent tar 30 minuter.