PROV: Audi Q8 e-tron 55 & S Q8 Sportback e-tron – mer än tillräcklig

Premium Audi e-tron är en omtyckt komfortkryssare. Nu har den fått nytt namn, blivit ännu snyggare och kommer längre.

PROV: Audi Q8 e-tron 55 & S Q8 Sportback e-tron – mer än tillräcklig
Belyst grill och platt logga är två av nyheterna framtill.

När Audi e-tron lanserades 2018 var det en av de första elbilarna som kändes komplett. Den gav allt man önskade sig – komfort, prestanda och tillräckliga utrymmen.

Med åren utvecklas tekniken och kraven höjs. Räckvidden som kändes okej 2018 är för liten för en premiumvagn 2023. Detta var tvunget att åtgärdas vid faceliften som precis genomförts.

VAD ÄR NYTT? Det mest uppenbara är namnet. Audi har bytt namn från e-tron till Q8 e-tron och från e-tron S till S Q8 e-tron. Anledningen är att tydligare visa var bilarna hör hemma i modellhierarkin och för att undvika missförstånd.

Utöver namnet har Audi försökt göra bilen lite mer underhållande att köra och framförallt utökat räckvidden.

Det har skett genom att ge bilen en ny framvagn som, enligt Audi, ska ge exakt 20 procent bättre styrkänsla. Det är för lite för att man ska märka skillnad utan att hoppa från den ena bilen till den andra.

Audi har också jobbat med luftfjädringen för att ge bilen 10 procent mer kontrollerade karossrörelser.

Antisladdsystemet har justerats så att det kan tillåta mer hjulspinn och sladd – vilket kan vara kul på snö och sand.

Interiört är det mesta sig likt. Det har tillkommit en tydligare söm på sätena om man valt sportpaketet.

Med ansiktslyftningen kommer också lite nya designdetaljer. Loggan i front och akter är numera platt och utan krom – det går nämligen en trend i att göra tvådimensionella loggor. Framtill har radarn flyttat in i loggan för att ge en renare front. Grillen (space frame) kommer att variera i färg mellan olika modeller. Typsnittet för modellbeteckningen på bakluckan har ändrats och på B-stolpen finns modellnamnet lasergraverat tillsammans med en Audi-logga.

Räckvidden har utökats på tre sätt. Dels genom att optimera luftmotståndet, nya motorer och framför allt genom att förse bilarna med nya batterier. 50-modellen (340 hk)har fått ett batteri på 89 kWh som ska ge 48 eller 50 mils räckvidd beroende på kaross. Coupéversionen Sportback glider något lättare igenom luften. 

55:an med 409 hästkrafter har fått ett batteri på 106 kWh som ger 58 respektive 60 mils räckvidd. Den vassare S-modellen med sina väldiga 504 hästkrafter har en räckvidd på 50 mil oberoende av kaross.

Att stå och ladda känns inte så premium. För att göra den plågan så kort som möjligt har Audi höjt laddeffekten från 120 till 150 kW i 50-modellen och från 150 till 170 kW i de dyrare varianterna. 

Gamla e-tron är omtyckt för sin plana laddkurva. De nya modellerna har lite toppigare laddkurva, men det ska ändå gå snabbare att fylla på med kilometer. 55-modellen ska kunna laddas från 10 till 80 procent på 31 minuter.

Baktill känner vi igen Q8 e-tron på ny diffusor, logga utan krom och nytt typsnitt för modellbeteckningen.

Audi har ökat antalet spolar i elmotorerna och på så sätt höjt vridmomentet. Det gör att det inte behövs lika mycket el för att få tillräckligt med kraft.

Vridmomentet är 664 Nm för 50- och 55-modellerna S Q8 e-tron har en extra motor och kan därför ge hela 973 Nm. Vid körning med släp kommer det starka vridmomentet väl till pass. Den maximala dragvikten är 1 800 kg, vilket är relativt mycket för en elbil.

HUR ÄR DE ATT KÖRA? Audi har gått rätt varsamt fram med sin ansiktslyftning. Vi har alltid gillat Audi e-tron och Q8 e-tron har samma grundegenskaper, bara lite finputsade. Komforten är hög samtidigt som bilen inte känns besvärande klumpig vid sportigare körning. Det här är bilar som gör alla resor till en njutning tack vara sköna säten, lätt svävande luftfjädring och tyst kupé.

Redan under vårvintern 2022 fick jag möjlighet att köra Q8 e-tron på isbana i Arvidsjaur och jämföra med gamla e-tron. Det är tydlig skillnad i hur mycket bilen tillåts sladda när antisladdsystemet ställs i sitt sportigaste läge. Det kan göra körning på svenska vintervägar extra skojigt.

Även på asfalt är Q8 e-tron och S Q8 e-tron underhållande, fast på att annat sätt. Det går att trycka på i kurvorna, styrningen ger bra kontroll och det kränger inte särskilt mycket.

S-modellen ger naturligtvis en hårdare knuff i ryggen under acceleration, men skillnaden är inte jättestor.

BORDE JAG KÖPA EN? Det är ingen tvekan om att en bra bil har blivit bättre. Det största problemet med e-tron har Audi åtgärdat – räckvidden. Förbrukningen är dock bara sänkt en aning. 

Audi räknar med att 55-modellen som ger 58-60 mils räckvidd ska sälja i särklass mest, och det är också den som jag fastnat mest för. Det känns inte värt att offra 10 mils räckvidd för en extra knuff i ryggen. Och dessutom slanta upp drygt 100 000 extra för det. 

Audi Q8 e-tron 55 känns mer än tillräcklig och ska förhoppningsvis kännas som att den räcker till fram tills pensionen om 3–4 år.