PROV: BMW i7 xDrive60 – lyxig tungviktare

Premium Den första 7-serien såg dagens ljus 1977, 45 år senare är det dags för modellens sjunde generation – nu med en helelektrisk drivlina. Vi provkör en nästan 2,8 ton tung och 544 hk stark lyxlimpa.

PROV: BMW i7 xDrive60 – lyxig tungviktare
Den sjunde generationen av BMW:s 7-serie kommer allra först som elbil, och enbart med långt axelavstånd.

Det finns händelser som inte upprepar sig alltför ofta. Som 7-serien till exempel. I genomsnitt kommer det en ny generation vart sjunde år.

Ännu mer sällsynt borde det vara att den första provkörningen av nykomlingen görs i sällskap av utvecklingschefen som dessutom sitter bakom ratten – åtminstone till en början.

Vi sitter alltså i splitternya BMW i7 med Frank Weber i förarstolen. Framför oss slingrar sig California State Highway 243 ur dalgången till en höjd över havet på cirka 1 400 meter.

Det är lite ensamt här, andra trafikanter lyser med sin frånvaro och det är bara i vissa hårnålskurvor man kan se ned mot Palm Springs som tronar framför kullarna i nationalparken Joshua Tree. Kort sagt, det blir knappast vackrare.

Weber styr koncentrerat genom hårnålarna, men med finess, stort kunnande och så pass snabbt att kamerateamet i X5:an bakom oss försvinner i backspegeln. Han uppmanar oss att notera styrresponsen och rörligheten i den stora, tunga vagnen. i7 väger nämligen inte mindre än 2 790 kg.

Den 14,9 tum stora infotainmentskärmen underlättar förararbetet eftersom den är vinklad mot personen bakom ratten.

"Känn efter noga hur batterivikten påverkar komforten", råder han oss och fortsätter "normalt gillar vi inte den extra vikten men i i7 ger den bilen ett sällan skådat lugn."

Från passagerarsidan kan vi inte annat än hålla med. BMW i7 formligen svävar över både små och stora ojämnheter i asfalten, men håller konstant kontakt med körbanan. Bilen känns stoisk och den nästan ljudlösa kraften från elmotorerna förstärker intrycket ytterligare.

7-serien finns naturligtvis även med andra drivlinor men chefen själv gillar i7:ans harmoniska körkänsla och komfort bäst:

"Den elektriska drivlinan passar 7-serien utmärkt. Elmotorerna ger i7 överlägsna köregenskaper med mängder av vridmoment men bilen förblir lugn och ytterst tyst oavsett hur mycket kraft som utvecklas." Drivlinornas mångfald har inte heller några utrymmesnackdelar. Sedanen är cirka 35 mm högre än konkurrenterna, mer än så är det faktiskt inte.

Den gigantiska, takmonterade skärmen i baksätet kallas Theatre Screen och förvandlar baksätet till en privat biograf.

Äntligen dags att ta plats bakom ratten! Utvecklingschefen Weber lämnar bilen och rusar iväg till nästa uppdrag. Highway 243 har under tiden bytts ut mot State Route 74 som slingrar sig tillbaka norrut och leder oss tillbaka till dalen genom imponerande kurvor och utmanande 180-gradershårnålar.

Den här dalen är för övrigt inte vilken som helst utan den södra delen av San Andreas-förkastningen. Här möts alltså de nordamerikanska kontinentalplattorna och rör sig med en hastighet på cirka sex centimeter per år.

BMW i7 är något snabbare än så. Hur obesvärad och suverän drivlinan faktiskt är visar sig först när man sitter bakom ratten. Bilens två elmotorer driver den stora klumpen framåt med upp till 745 Nm, då spelar vikten en ganska underordnad roll.

Även den förfinade adaptiva regenereringen bidrar till det överdådiga helhetsintrycket. Utan att föraren behöver bry sig tar systemet sluttningar i beaktning, saktar ned automatiskt när man närmar sig korsningar och håller koll på trafikskyltarna även utan ett angivet mål i navigationssystemet.

Bagageutrymmet sväljer 500 liter. De L-formade bakljusen är en BMW-tradition precis som Hofmeisterkinken på C-stolpen.

På Interstate 10 aktiveras frirullningsfunktionen (beroende på valt körläge). Då rullar sedanen utan input från drivlinan och håller hastigheten över längre sträckor. Det ger naturligtvis en lägre förbrukning, vilket syns tydligt på skärmen: enligt WLTP-cykeln förbrukar bilen 18,4 kWh/100 km, vilket innebär att batterikapaciteten på 101,7 kWh (netto) räcker till drygt 60 mils räckvidd.

Eftersom vi avverkade vår testrunda något mer inspirerat än vanlig vardagskörning steg förbrukningen naturligtvis något, men även då visade skärmen mycket förtroendeingivande räckviddssiffror. 

På motorvägen får i7 möjligheten att visa prov på sina autonoma talanger. Det räcker med ett tryck på den vänstra rattknappen som aktiverar bilens automatiska körningsassistans. På amerikanska motorvägar kör i7 i stora drag självständigt i upp till 85 mph (cirka 135 km/h), även utan att föraren behöver hålla i ratten. Det är till och med möjligt att släppa blicken från vägen i upp till sex sekunder innan bilen manar till uppmärksamhet.

i7 klarar dessutom även autonoma filbyten, klarar avfarter på egen hand och behärskar även omkörningsmanövrar på högersidan (som är lagligt i USA). Man skulle nästan vilja sätta sig i baksätet och njuta av highwaymyllret från chefspositionen. Här kan den elektriska 7-serien återigen glänsa och det är inte så konstigt. En stor del av produktionsvolymen förväntas nämligen säljas i Kina och Sydkorea, där man traditionellt sett gillar chaufförskörda lyxsedaner.

i7 byggs förresten uteslutande i BMW:s fabrik i tyska Dingolfing och i enbart en version, nämligen den med långt axelavstånd. Det kan baksätespassagerarna njuta av, medan föraren får ett något lättare liv tack vare den standardmonterade, aktiva integralstyrningen på bakhjulen.

Den ger 7-serien en acceptabel vändcirkel på 12,9 meter men stöttar även föraren vid filbyten i högre hastigheter genom att styra åt samma håll som framhjulen.

Alternativa drivlinor som mildhybridiserade dieselmotorer och laddhybrider med bensinmotor kommer till den europeiska marknaden först under nästa års första kvartal. Toppmodellen 760i xDrive med bensindriven V8 och 544 hk kommer däremot inte hit.

SÅ FUNGERAR BMW 7-SERIEN (G70)

Full koll på 7-serien

Samtliga versioner av den nya generationen av 7-serien bygger på samma, flexibla arkitektur som klarar av tre olika typer av drivlinor.

BMW 7-serie kommer med tre olika drivlinor: som helelektrisk i7 men även som laddhybrid samt med mildhybridiserade diesel- och bensinmotorer. Samtliga motoralternativ bygger på samma arkitektur med samma bakaxelmoduler, där i7 dessutom får en elmotor.

Elbilens motorer härstammar från den femte generationens elmotorer från BMW. Det handlar om integrerade system där elmotorn, växellådan och elektroniken sitter i samma kompakta hus. Båda motorer är synkrona vars rotorer klarar sig utan permanentmagneter. Bakaxelns motor är föga förvånande något starkare än den främre (313 respektive 259 hk).