PROV: Audi Q4 45 e-tron quattro – ny tjänstebilsfavorit?

Premium Fyrhjulsdrift är en eftertraktad extra trygghet. Nya Audi Q4 45 e-tron quattro ger drivning på alla fyra till ett lägre pris än tidigare var möjligt. Är detta en ny tjänstebilsfavorit?

PROV: Audi Q4 45 e-tron quattro – ny tjänstebilsfavorit?
Belyst grill och platt logga är två av nyheterna framtill.

Att välja fyrhjulsdrift till Audi Q4 e-tron har hittills kostat 65 000 kronor. Kanske lite väl mycket för att ekonomiavdelningen ska ge sitt godkännande då de knappast sväljer argumentet att man får 95 extra hästkrafter för pengarna.

Nu kommer Audi med en fyrhjulsdriven mellanmjölksmodell som placerar sig mellan Q4 40 e-tron och Q4 50 e-tron quattro – nämligen Q4 45 e-tron quattro. Den bjuder på lägre pris och färre hästar än 50-modellen. Prispåslaget är mer måttligt: 17 500 kronor.

VAD ÄR NYTT? Audi Q4 45 e-tron quattro ger 265 hästar och 425 Newtonmeter. Det ska jämföras med 299 hk och 460 Nm i 50-modellen och 204 hk och 310 Nm i den tvåhjulsdrivna 40-modellen.

Audi Q4 e-tron har till skillnad mot elsyskonen Volkswagen ID.4/5 och Skoda Enyaq en riktigt fullstor förardisplay.

0-100 km/h-tiderna för de tre modellerna är 6,2, 6,9 respektive 8,5 sekunder.

Den som tycker att specifikationerna för Audi Q4 45 e-tron quattro låter bekanta är rätt ute. Syskonmodellerna Volkswagen ID. 4 Pro 4Motion och Skoda Enyaq iV 80X delar samma bottenplatta och drivlina. 

Den största skillnaden mellan de tre syskonen är att Skoda Enyaq är sex centimeter längre och Volkswagen ID.4 är fyra centimeter längre. Därav att de också lastar mer, särskilt med nedfällt baksäte. Skoda är den enda modellen utan lasttröskel.

Audi har ett eget infotainmentsystem som är mer konventionellt med en stor förardisplay. Det tycker vi bara är bra.

20-tummare är ju snyggt, men gör en lite stötig bil ännu lite stötigare i stadstrafik och på dåliga landsvägar.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Dramatik och bilkörning är en underhållande kombination, men också livsfarlig. Vänder man på logiken går det att konstatera att en odramatisk bil är trygg, men lite tråkig.

Med fyrhjulsdrift blir framfarten på vintervägar tryggare och mindre dramatisk, men även lite tråkigare.

265 hästkrafter kan tyckas mycket, och är mycket, men det känns inte så värst mycket i en 2,2 ton tung bil med helt linjär kraftleverans. Det är lätt att lämna medtrafikanterna långt bakom sig när det slår om till grönt, men upplevelsen är odramatisk.

Fyrhjulsdriften gör att den maximalt tillåtna dragvikten ökar från 1 000 till 1 200 kg. Toppfarten är höjd från 160 till 180 km/h.

Inte heller på krokiga landsvägar ökar dramatiken nämnvärt, både på gott och ont. Bilen känns stabil, lättkontrollerad och förtroendeingivande – men inte särskilt underhållande.

Audi Q4 45 e-tron quattro är helt enkelt ett stycke ingenjörskonst med bra chassi, lagom känslig styrning och effektiv fyrhjulsdrift. Ett effektivt och tryggt sätt att transportera sig.

På minuskontot finns en hög lasttröskel, något hård fjädring i stadstrafik (passar dock bra på motorväg) och en inredning som inte helt känns premium. Vi vet från syskonmodeller att komforten blir påtagligt förbättrad med aktiva stötdämpare, vilket kostar 17 300 kronor. Då medföljer även progressiv styrning och olika körprogram.

Att testbilen är extrautrustad med 20-tumsfälgar gör naturligtvis saken inte bättre. Men visst, det är snyggt.

Personligen hade jag prioriterat assistans pluspaketet som ger backkamera och adaptiv farthållare. Om budgeten räcker till så känns aktiva stötdämpare som ett givet val.

BORDE JAG KÖPA EN? Missförstå mig rätt. Audi Q4 45 e-tron quattro är en väldigt bra bil och det bästa valet i Q4-serien.

Låt oss säga att bilmärket inte spelar någon roll, då är det väl värt att jämföra med Volkswagen ID.4 Pro 4Motion och Skoda Enyaq iV 80X. De skiljer inte så mycket åt i grundpris, känns väldigt lika i komfort och kvalitet, men är rymligare och har billigare tillval.