Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton

Elversionen av Ford F-150 är en stor, men tyvärr ganska avlägsen drömbil för många. Vi provkör den i Norge.

Annons
Annons

En Ford F-150 Lightning är på ”bragging rights tour” i Europa för tillfället. Den är 5,91 meter lång och har en tjänstevikt på 2 730 kg. I USA säljs Lightning i fyra versioner: Pro, XLT, Lariat och Platinum.

Pro levereras endast med det minsta batteripaketet på 98 kWh netto, medan toppmodellen Platinum endast finns med det största batteriet på 131 kWh netto.

Den version vi kör är Lariat med det största batteriet – en bil som kostar runt 75 000 dollar i USA. Räckvidden anges till 483 kilometer, enligt den amerikanska EPA-standarden som är strängare än den europeiska WLTP-standarden för förbrukning och räckvidd.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
Den stora pekskärmen känns igen från Mustang Mach-E. Bra överblick och generösa utrymmen.

Utsikten från förarsätet är majestätisk och vid backning får du hjälp av en 360-graderskamera och varningsljud. Trots detta är det onekligen en lite speciell känsla att köra en 2,44 meter bred (inklusive sidospeglar) bil på smala gator.

Mittkonsolen är gigantisk och den konventionellt utformade växelväljaren är också av det generösa slaget. Spaken kan fällas ner så att mittkonsolen kan förvandlas till ett arbetsbord.

Multimedia, assistanssystem och körlägen är ganska lika de i andra nya Fordmodeller, men det finns lite fler fysiska knappar i Lightning. Den stora pekskärmen är densamma som i Ford Mustang Mach-E. På den kan du välja mellan körlägena som är Normal, Sport, Offroad och Tow (dra släp).

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
Bagageutrymmet under fronthuven rymmer 400 liter. HÖGER: Baklämmen kan användas som arbetsbänk.

En kort provkörning räcker inte för att ge ett helhetsintryck av bilen, men den rullar tyst och behagligt på 20-tumsfälgar skodda med sommardäck. Med enpedalskörning ser motorbromsen till att den enorma bilen bromsar in ordentligt utan att man måste ta till bromspedalen.

Lightning är den första F-150 med individuell hjulupphängning istället för stel bakaxel, vilket ökar komforten och stabiliteten i höga hastigheter.

Och fort går det. Med det största batteripaketet har Lightning 589 hk och 1 050 Nm. Vi tvivlar inte på att bilen klarar 0–60 mph på 4,5 sekunder, vilket är den officiella siffran.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
Med det stora batteripaketet kan Lightning dra 4,5 ton.

Två elmotorer, en fram och en bak, ger bra viktfördelning och självklart fyrhjulsdrift. Ford sägs ha övervägt elmotorer på varje hjul, men man bestämde sig för en mer traditionell konstruktion.

När modellen kommer till Europa är oklart i nuläget, och det beror främst på den enorma efterfrågan i USA. När 200 000 beställningar strömmade in i början av 2021 var Ford tvungna att stoppa ordermöjligheten.

Sedan dess har en helt ny produktionsanläggning, Ford Rouge Electric Vehicle Center, öppnats i Dearborn i Michigan. Tillverkningen drog igång i april och de första kunderna fick sina bilar i maj.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
En elektrisk drömbil för campare.

Många svenskar vill säkert ha en stor elektrisk pickup. Få andra är lika intresserade av möjligheten att dra släp som vi och Lightning kan dra upp till 4,5 ton. Maxlasten är 885 kg.

Flakgolvet är 170 centimeter långt, nästan 130 centimeter mellan hjulhusen och det är smart utrustat med lastkrokar och eluttag. Baklämmen är utformad så att den kan fungera som arbetsbänk. Den kan förses med tvingar för att hålla brädor eller annat på plats så att lämmen blir en sågbänk. 

Frunken rymmer hela 400 liter, och är utrustad med ett eluttag. Lightning kan alltså användas som en ”powerbank” för att ladda allt från verktyg till kylväskor. Vid en nödsituation ska den till och med kunna försörja en bostad med el under en kortare period. 360-gradersbelysning är en dröm för camping­entusiaster.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
Maxlasten är 885 kg. Tre personer sitter bekvämt i baksätet.

Det finns mycket som lockar med Lightning, men någon egentlig snabbladdning har den inte – maxeffekten i den provkörda USA-specifikation är 150 kW. Använder du en wallbox kan Lightning laddas med upp till 11 kW.

När bilen kommer hit på riktigt får man hoppas att snabbladdningseffekten är mer konkurrenskraftig. Det kommer att behövas med tanke på den ansenliga batterikapaciteten.

F-150 har varit USA:s mest sålda bil de senaste 45 åren. Efterfrågan på Lightning har också varit avsevärd i USA, vilket är det största hindret för att få bilen till Europa.
Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton

FLER ELDRIVNA PICKISAR PÅ GÅNG

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
HUMMER EV

Har upp till 1 000 hästar och räckvidd på över 50 mil. Varumärket troget ska EV vara väldigt kompetent i terrängen, bland annat tack vare höj- och sänkbar luftfjädring (markfrigång 40 cm), fyrhjulsstyrning som gör att bilen kan gå diagonalt ”som en krabba” samt kameror på bilens undersida.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
CHEVROLET
SILVERADO EV

Nästa år kommer Silverado med två elmotorer och batterier på upp till 200 kWh. 673 hk och 1 060 Nm ska ge en 0–100 km/h-tid på under 4,5 sekunder. Räckvidden blir över 60 mil. Frunken rymmer tre stora resväskor, enligt Chevrolet. Väggen mellan kupé och flak kan sänkas ner i golvet för en total lastgolvslängd på över tre meter.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
TESLA CYBERTRUCK

Ingen har väl missat Cybertruck. Frågan är om vi någonsin kommer att få se den på svenska vägar? Krocksäkerheten är ett osäkert kort, men om bilen börjar produceras lär den bli populär – mer än en kvarts miljon människor har redan anmält intresse. Värstingversionen har tre motorer och maximal räckvidd ska bli uppemot 80 mil.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
RIVIAN R1T

R1T har en motor på varje hjul, 847 hk, 1 231 Nm, räckvidd på drygt 50 mil, en frunk som rymmer drygt 300 liter – och ett utdragbart kök gömmer sig bakom kupén (tillval). Har redan funnits på den amerikanska marknaden i över ett år.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
MAXUS ET90

Den första elpickupen i Sverige blir Maxus, som börjar levereras nu i november. Motorn ger 204 hästar och 310 Nm, så eT90 lär inte bli någon raket. Batteriet på 88,5 kWh ger måttliga 33 mils räckvidd. Priset är satt till 699 975 kronor inklusive moms (559 900 kr exklusive) så att bilen kvalar in för 70 000 kr i miljöbonus 2022.

Ford F-150 Lightning provkörd – elbil som drar upp till 4,5 ton
RADAR RD6

Den första modellen från Geelys ”livsstilsmärke” Radar. I Kina kostar bilen hälften så mycket som en Volkswagen ID.4, trots en effekt på hela 272 hästar. 0–100 km/h tar sju sekunder och räckvidden är strax över 60 mil med det största av tre tillgängliga batterier.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen