Skoda Enyaq RS iV provkörd: snålt med sport

Den rymliga familje(el)bilen Skoda Enyaq iV finns nu i en sportigare RS-version – en bil som kan krydda vardagen för tjänstebilsföraren.

Annons
Annons

Skoda Enyaq finns redan som RS-version, men med coupékaross. Den versionen kom till efter en del meningsskiljaktigheter i Skodas ledning, för den går ju emot Skodas fokus på praktiska bilar. Framöver ska Skoda bli ännu mer praktiska och associeras med friluftsliv, så några fler coupéer ska vi inte vänta oss.

VAD ÄR NYTT? Enyaq RS iV är en rymligare version av Enyaq Coupé RS iV. Båda har bra med plats under insynsskyddet, men coupén rymmer 15 liter mindre. Med baksätet fällt skiljer lastvolymen ännu mer, hela 100 liter, eftersom coupén har en mer sluttande taklinje.

Den kantigare formen har tyvärr inte bara fördelar, den leder till ökad förbrukning, och därmed även minskad räckvidd.

Skoda Enyaq RS iV provkörd: snålt med sport
Skoda Enyaq känns mer ombonad än koncernkusinerna Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron. RS-modellen är utrustad med sportstolar.

Det är också relevant att jämföra med Enyaq 80X iV som har samma kaross men något lägre effekt. Det skiljer 34 hästkrafter i effekt och 35 newtonmeter i vridmoment. Det ger 0,4 sekunders skillnad i sprinten från noll till 100 km/h. RS-modellen toppar 180 km/h medan 80X bara kan gå i 160 km/h som snabbast.

Båda modellerna är fyrhjulsdrivna och får dra 1 200 kg. Prisskillnaden är endast 4 100 kronor. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Skoda Enyaq bygger på Volkswagens MEB-plattform precis som Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID.4. Släktskapet märks tydligt, vi känner igen den mjuka linjära kraftleveransen och det stadiga och rätt bekväma chassit.

Skoda Enyaq RS iV provkörd: snålt med sport
Enyaq går tryggt och stabilt på vinterväg tack vare fyrhjulsdrift och effektivt antisladdsystem, men det känns att det är en tung och hög bil. Till skillnad från flera av Skodas bilar med förbränningsmotorer går det inte att koppla ur systemet helt.

RS-versionen är utrustad med sportchassi, något som även går att få till 80X om man väljer Sportlinepaketet. Då blir även bilarna visuellt lika med svarta karossdetaljer.

Under provkörningen utanför Östersund hade vi möjlighet att hoppa mellan RS och vanliga 80X, båda med adaptivt chassi. Det är en tydlig skillnad i komfort där 80X flyter fluffigare ovanpå de ojämna vintervägarna. Men det går absolut inte att kalla RS för obekväm eller stötig.

På en plogad sjö utanför Krokom fick vi möjlighet att testa undanmanöver på halt väglag. Till skillnad mot en del av Skodas bilar med förbränningsmotor går inte antisladdsystemet att stänga av helt – inte konstigt med tanke på bilens höjd och tyngd. 

Skoda Enyaq RS iV provkörd: snålt med sport
I likhet med det fyrhjulsdrivna syskonet 80X får RS-modellen dra 1 200 kg (200 kg mer än tvåhjulsdrivna iV80), men det är bara RS-modellen som toppar 180 km/h. För övriga modeller tar det stopp vid 160 km/h.

Men det är inte heller den typen av dramatik man önskar på vinterväg när familjen åker med. Antisladdsystemet gör ett bra jobb med att ta ner farten och få kontroll på bilen.

När det inte är en paniksituation gör fyrhjulsdriften att det är lättare att ta kurvor på halt underlag om man bromsar lätt i ingången till kurvan. Då hamnar mer tyngd på framhjulen vilket gör att bilen styr in bättre.

Det är inte jättelätt att känna skillnad i motorkraft mellan RS och 80X. VAG-koncernen borde ta fram en kraftfullare drivlina till toppmodellerna, och det tycks vara på gång. Nyligen provkörde vi prototypen Volkswagen ID. Xtreme med 68 extra hästar och hela 280 Nm mer i vrid på bakaxeln. Något som verkligen avspeglade sig i körglädjen.

Skoda Enyaq RS iV provkörd: snålt med sport

BORDE JAG KÖPA EN? Om 80X eller RS är rätt val är ett personligt val – är du den förnuftiga personen som uppskattar den bättre komforten i 80X med adaptivt chassi eller är du en mer känslostyrd person som vill ha maxprestanda och (snyggare) sportigare look? Kan du ändå inte bestämma dig? Då finns 80X med RS-look, alltså 80X Sportline.

Skillnaden i drivlina är tyvärr för lika mellan 80X och RS. Det hade inte suttit fel med en kraftfullare motor baktill. Så mitt val blir tills vidare 80X.

TEKNISK INFO: Skoda Enyaq RS iV

Drivlina: El, 2 x synkron permanentmagnet, systemeffekt 299 hk/460 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 77 kWh netto. Laddeffekt 135 kW DC/11 kW AC.

Kaross: L/b/h 4 653/1 879/1 605 mm. Axelavstånd 2 772 mm. Tjänstevikt 2 258 kg. Maxlast 492 kg. Bagage 585–1 710 l.

Prestanda: 0–100 km/h 6,2 sek. Toppfart 180 km/h. Förbrukning, blandad körning 17,0–17,7 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 585–1 710 km (WLTP). 

Pris: 690 000 kr. Aktuell nu.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen