VAD ÄR NYTT? Uppstickaren Aiways gör som Volkswagen och bygger en coupéversion av sin elektriska suv U5, som logiskt nog får namnet U6.
Nykomlingen har vi visserligen redan sett, men det här är första gången vi får köra den. Den 4,81 meter långa coupén ska nämligen inte bara se bra ut, den ska dessutom vara roligare att köra. Som om det diskreta kamouflaget hade varit en fingervisning känns förseriebilen förvånansvärt färdigutvecklad. Åtminstone till största del.
Aiways meddelar att det återstår ytterligare finjusteringar av styrningen, mjukvaran och att en del plastpaneler ska bytas ut.
Till skillnad från vissa amerikanska elbilstillverkare (okej, egentligen bara en), som ibland lämnar ut skramlande testbilar med hårresande spaltmått, känns U6 väl ihopskruvad.
Kupéutrymmet är luftigt på båda sätesraderna, man sitter på bekväma och ergonomiska läderstolar och innanför den stora bagageluckan finns det gott om plats för veckans alla inköp. Kupéns formgivning är snygg och sober, utan vare sig avskräckande minimalism eller överdrivet blingbling.

Framför föraren sitter en 8,2-tumsskärm som innehåller information om hastighet och laddningsnivå, och i mitten har man monterat en multimediaskärm på 14,6 tum som sköter resterande funktioner, som bland annat innehåller elva olika assistanssystem.
Som vanligt avstår Aiways från ett fast installerat navigationssystem utan satsar istället på smartphoneintegrering via Apple CarPlay och Android Auto. För planering av eventuella laddstopp finns en app med laddstoppintegration i realtid.
Annars har Aiways U6 en rad andra trevligheter som kupébelysning i en mängd olika färger, delvis övertäckta kupéfläktar för dragfri klimatisering och ett starkt ljudsystem från Magnat.
Körinställningarna sköts via en spak på mittkonsolen som till formen påminner om gasreglaget i ett flygplan. Den rörliga delen är däremot designad som gashandtaget på en motorcykel.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Så fort man har vridit reglaget till läget ”D” är det dags för en ljudlös avfärd. Axelavståndet är tio millimeter kortare än i U5, men bilen är 52 mm längre. Det ger inte bara en sportigare framtoning utan även mer avslappnade och precisa köregenskaper, där även styrningen bidrar en hel del, trots att den inte är helt färdigutvecklad.
Styrningen känns varken superdirekt eller fullständigt bedövad och leder den drygt 1,8 ton tunga bilen med god precision genom stan, längs motorvägar och helt problemfritt genom kurvorna.
Men visst finns det potential för förbättring: just responsen kring mittläget och reaktionen på minimala styrimpulser skulle kunna behöva lite finjustering, men redan nu bjuder styrningen på en lyckad kompromiss av komfort och feedback, precis som bilens chassi.

Motorn i U6 är helt ny och har utvecklats internt, och för att kapa leveranskedjorna bygger Aiways motorn själva. Den varvar upp till 16 000 r/min vilket nästan är 25 procent högre än konkurrenternas elmotorer. Enligt Aiways möjliggör det bredare varvtalsbandet att man kan bygga motorn mindre och lättare (-15 procent) eftersom man behöver mindre magnetiskt aktivt material.
Effekten anges till 218 hk och 315 Nm, vilket räcker för en 0–100-tid på 6,9 sekunder. Med tanke på hur stark motorn känns tror vi helhjärtat på tillverkarens officiella uppgifter, precis som deras uppgifter om räckvidden på 400 km, som säkerligen inte alls är omöjlig om man tar det lite lugnt bakom ratten.
Batteriet känner vi igen från systermodellen U5 och det består av 24 moduler från välkända CATL som tillsammans har en kapacitet på 63 kWh. Batteriet tempereras av en standardmonterad värmepump som även är ansvarig för elmotorn och kupén.

U6 laddas med upp till 90 kW vid snabbladdaren eller med 11 kW vid en trefaswallbox – en hel del konkurrenter kan göra det bättre och snabbare. För att ladda från 20 till 80 procent står man dock inte längre än 35 minuter vilket borde vara godkänt för de flesta användare. Vid en wallbox dröjer det å andra sidan avsevärt mycket längre: en fulladdning tar sju timmar.
NÖRDFAKTA. Aiways är ett ganska nytt elbilsmärke och grundades så sent som 2017 av Fu Qiang, som innan dess var försäljningschef för Volvo i Kina. Namnet kommer från frasen Ai (vilket betyder ”kärlek” på kinesiska).
BORDE JAG KÖPA DEN? Aiways U6 känns som ett angenämt och komfortabelt alternativ som ska sticka hål på getingboet av eldrivna kompaktsuvar. Även om vår testbil inte var helt färdigutvecklad har den potential att bli en modern och avslappnad suv som kombinerar en adekvat drivlina med hög utrustningsnivå.
TEKNISK INFO/ Always U6 Prime
Motor: El, permanent synkron, 218 hk/315 Nm. Batterikapacitet 63 kWh. Fast utväxling. Framhjulsdrift.
Kaross: L/b/h 4 805/1 880/1 641 mm. Axelavstånd 2 800 mm. Bagagevolym 472–1 260 liter. Tjänstevikt 1 865 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 6,9 sek. Toppfart 160 km/h. Förbrukning 15,9 kWh/100 km. Räckvidd 400 km.
Pris: Från 549 900 kronor. Kan beställas nu.