AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!

Nya Mercedes-AMG C 63 S E Performance har visserligen tappat fyra cylindrar men får draghjälp av en elmotor. Den nyvunna extrakraften kan med fördel användas för drifting-uppvisningar.

Annons
Annons

Vi vet att Smilodon, som även kallas sabeltandad tiger, dog ut i slutet av pleistocenperioden eftersom djurets levnadsförhållanden ändrades drastiskt.

Nej, det här ska inte bli en tråkig historielektion, men den åttacylindriga förbränningsmotorn går samma öde  till mötes, framför allt i de mer kompakta fordonskategorierna. Den monstruösa M177-motorn i C 63 S ersätts nämligen, trots sina fantastiska kvaliteter, av en fyrcylindrig motor (M139I).

AMG påstår kaxigt att nya C 63 S E Performance är en gamechanger för prestandasegmentet.

AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!
Ratten i dubbelekerdesign är standard, precis som de dekorativa luftintagen.

Framtill sitter en fyrcylindrig tvålitersmotor, och undertill en elektrifierad bakaxel. Det känns ju sådär, men när båda drivlinor samarbetar producerar de en systemeffekt på mäktiga 680 hk och sanslösa 1 020 Nm. Det borde ju räcka för att släta över fantomsmärtorna man känner för att man måste klara sig utan en V8.

Det hela beror dock lite på vad man förväntar sig av en C 63. Älskar man den metalliska symfonin från den aktuella generationen kommer man bli besviken. Tveklöst.

Inte en världens bästa fyrcylindriga motor kommer att kunna ändra på det, även om denna maskin verkligen anstränger sig. Det blir ganska tydligt redan efter några körda meter, även om redaktionsbesättningen har händerna fulla med att förstå bilens överflöd av skärmar och till synes oändliga inställningsmöjligheter.

Lyckligtvis är destinationen redan förinställd i bilens navigation som visar vägen via tydliga pilar i head up-displayen och augmented reality-visning i mittkonsolen. Vart vägen leder? I nordvästlig riktning, mot Ascari Race Resort.

AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!
För första gången på en serieproducerad bil pryds motorhuven av AMG-emblemet.

Stadstrafik, motorväg och därefter slingrande landsvägar som leder oss över de andalusiska bergen. Här får vår monsterkombi sin första chans att visa vad den går för.

Just det, den senaste modellen av C 63 S finns i herrgårdsvagnsutförande. På grund av hybridtekniken och batteriet har bagageutrymmet krympt men borde fortfarande vara tillräckligt för de flesta ändamål.

C 63 är dock i första hand en vardagsvänlig sportbil: sportläget stramar åt samspelet mellan drivlinorna och växlandet sköts manuellt med paddlarna bakom ratten. Bilen sprintar väldigt kraftfullt mellan kurvorna.

Det borde väl betyda att nya C 63 S E Performance är en fullträff, eller? Nästan, nykomlingen saknar nämligen en del viktiga karaktärsdrag jämfört med den utgående modellen – som ljudet, charmen och karisman. 

AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!
Under huven gömmer sig en fyrcylindrig bensinmotor (M139I) som producerar massiva 476 hk.

Trots att turbon delvis drivs elektriskt (400V) och den elektriska bakaxeln bidrar med ytterligare 320 Nm är accelerationen inte fullt lika omedelbar som siffrorna vill ge sken av. Turbofyran låter ansträngt när man kör hårt och vi får dessvärre inget jättebra intryck av växellådan som gör en del fel när det går undan. Nu är det här naturligtvis gnäll på högsta nivå, vi får se hur bilen klarar sig när vi rullar genom grindarna till Ascaribanan.

Här väntar Mercedes fabriksförare Bernd Schneider i en pacecar. Han är samtidigt vår guide och innan vi startar invigs vi i racelägets hemligheter.

Det är ganska komplicerat, men vi försöker sammanfatta det hela här: banans layout är nämligen integrerad i bilens mjukvara. Man väljer rätt bana i menyn, då aktiveras raceläget automatiskt. I head up-displayen visas sedan passande boostsektorer där eldrivlinan används maximalt.

AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!
MBUX-systemet har speciella menyer för AMG-bilen.

Det luktar lite Formel 1 när ljussignaler i instrumenteringen visar när nästa boostsektor närmar sig och när det är dags att bromsa inför nästa kurva: bromsa hårt, sväng in, tillbaka på gasen och sedan fullt genom nästa chikan, precis som Bernd Schneider visar i sin pacecar.

Vi hade önskat oss en styrning med något högre precision och bättre feedback från bromspedalen, men även nu bjuder C 63 S E Performance på mängder av körglädje, inte minst när man testar driftingläget.

Bilen kan för övrigt även köra helelektriskt och har då en räckvidd på 13 km. Det kanske låter snålt, men det är åtminstone bättre än inget.

AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!
Nya C 63 finns återigen som kombi, men bagageutrymmet krymper märkbart på grund av batteriet och hybridtekniken.

TEKNISK INFO/Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Motor: R4, bensin, turbo, 1 991 cm³, 476 hk vid 6 750 r/min, 545 Nm vid 5 250 r/min. Synkron elmotor, 204 hk och 320 Nm. Systemeffekt 680 hk/1 020 Nm. Batterikapacitet 4,8 kWh (netto). 9-stegad automatlåda. Fyrhjulsdrift. 

Kaross: L/b/h 4 842/1 900/1 458 mm. Axelavstånd 2 875 mm. Bagagevolym 279 liter. Tjänstevikt 2 240 kg.

Prestanda: 0–100 km/h 3,4 sek. Toppfart 280 km/h. Förbrukning 6,9 l + 11,7 kWh/100 km.

Pris: i.u.

AMG:s vässade C-klass laddhybrid provkörd – på tvären!
 

Annons
Annons
Rulla till toppen