Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss

Ingen V6, ingen fyrhjulsdrift och inte ens 4,10 meter lång. Med eldrivna Avenger vill Jeep plocka viktiga marknadsandelar i Europa.

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT? Ritad i Italien, byggd i Polen på en plattform med franska rötter – nya Avenger är verkligen europeisk. Det behövs också för att göra bra ifrån sig på Europamarknaden, Jeep ser nämligen mycket potential där.

Därför krävs en passande produkt, kompakt nog för att kunna vända på en femöring men med tydliga Jeepdesignattribut och en modern, elektrisk drivlina. 408 cm långa Avenger är alltså märkets nya instegsmodell och hela 16 cm kortare än Renegade som tidigare hade rollen. 

Nykomlingen är dessutom en del av tillverkarens nya elektrifieringsoffensiv: till 2026 vill man ha åtminstone fyra elbilar på programmet, till 2030 ska samtliga bilar vara eldrivna, enligt vd:n Christian Meunier.

Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss

Europachefen Antonella Bruno inflikar: ”Vi förväntar oss att Avenger kommer att vara vår mest sålda modell 2024.”

Designen har märkestypisk grill, korta överhäng, breda skärmar och en del offroadattribut. Under plåten går bebis-Jeepen dock sin egen väg tack vare märkets tillhörighet till Stellantiskoncernen.

eCMP-plattformen används även av koncernsyskonen från Opel, Peugeot och Citroën, och i Avengers fall betyder det 156 hk och 260 Nm, ett litiumjonbatteri på 54 kWh (brutto), 11-kW-laddare och en WLTP-räckvidd på strax under 40 mil.

Precis som i instegsversionerna av Renegade och Compass nöjer man sig med framhjulsdrift och utrustar istället bilen med en differential, sex olika körlägen samt en hill descent-funktion.

Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss
Infotainmentsystemet har en enkel uppbyggnad och fungerar bra.

På insidan välkomnas föraren av ett stort, digitalt instrumentkluster och en liggande centralskärm. Instrumentbrädans plastlandskap muntras upp av färgglada paneler som bryter av mot den gråa tristessen.

Infotainmentsystemets menystruktur är nu betydligt bättre än i äldre FCA-bilar och gränssnittet utökas med två knapprader för växellådan och bilens sekundärfunktioner. 

Utrymmesmässigt är Avenger naturligtvis ingen storlastare, men man sitter bra i en luftig kupé och har mer huvudutrymme än man behöver. Dessutom inkräktar batteriet knappt på lastutrymmet: 355 liter får plats i skuffen.

Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss
Kupéutrymmet är inte överdådigt, men räcker gott i vardagen. De snygga stolarna hör till 1st Edition-utförandet.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Avengers motor driver bilen tillräckligt kraftfullt, men någon raket är nykomlingen verkligen inte. 0–100 km/h avverkas på nio sekunder blankt och maximalt kan man köra i 150 km/h.

På kurviga landsvägar visar sig Avenger från sin bästa sida, känns mycket spänstig och inte alls krängningsbenägen utan att för den delen lida av en alltför stram fjädring. Har man lite för bråttom i kurvan ingriper ESP-systemet tidigt, men arbetar mjukt och effektivt.

Styrningen upplevs dessutom som tillräckligt precis, men har lite väl mycket servostöd vilket passar bra för stadskörning, precis som vändcirkeln på minimala 10,5 meter.

Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss
355 liter får plats i bagageutrymmet.

NÖRDFAKTA. Jeep Avenger blev faktiskt vald till årets bil 2023. Konkurrenterna som fick se sig slagna av den europeiska amerikanen var Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X/Subaru Solterra och Volkswagen ID. Buzz. 

BORDE JAG KÖPA DEN? Jeep verkar ha gjort det mesta rätt med nya Avenger. Man saknar varken fyrhjulsdrift eller förbränningsmotor, och med ett instegspris på 459 900 kronor har nykomlingen alla möjligheter att bli en storsäljare.

Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss
Korta överhäng och en markfrigång på 20 cm ger Avenger grundläggande offroadegenskaper, även utan fyrhjulsdrift. Som extrahjälp får man sex olika körlägen.

TEKNISK INFO/Jeep Avenger

Motor: Elmotor, 156 hk och 260 Nm. Litiumjonbatteri 54 kWh (brutto). Fast utväxling. Framhjulsdrift.
Kaross: L/b/h 4 084/1 776/1 528 mm. Axelavstånd 2 562 mm. Tjänstevikt 1 536 kg. Maxlast 489 kg. Bagagevolym 355 liter.
Prestanda: 0–100 km/h 9,0 sek. Toppfart 150 km/h. Förbrukning 15,8 kWh/100 km. Räckvidd 392 km.
Pris: Från 459 900:–. Beställbar nu.

Elbilen Jeep Avenger provkörd: amerikanen för oss
 

Annons
Annons
Rulla till toppen