PROV: Mercedes-AMG EQE 53 4Matic SUV

Effektnördarna från Affalterbach har tagit sig an sin första elektriska suv. Resultatet? 687 hk, 1 000 Nm och 3,5 sekunder till 100 km/h. Frågor på det?

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT?

Det här är Affalterbachs allra första elektriska suv. Hittills har vi förknippat AMG-dekalen med stora V8:or, nu drivs vansinnet av elmotorer. I nya EQE SUV är det två som i 43 4Matic producerar 476 hk och i toppmodellen 53 4Matic till och med 687 hk (med Dynamic-Plus-paketet). Hur man har gjort? Med hjälp av modifierad mjukvara, tätare lindningar, mer spänning och en modifierad inverter. 

Nog påminner det en aning om den goda gamla tiden, eller hur? Tiden då Melcher och Co. borrade upp cylindrar, slipade kamaxlar och modifierade ventiler. 

Idag är det dock andra bullar: på bakaxeln har man monterat en urstark, sexfasig elmotor som tas om hand av ett komplicerat termokoncept för att kunna bibehålla prestandan gång på gång.

Mercedes-AMG EQE SUV
Hyperscreen består av tre knivskarpa skärmar med hög upplösning och överdådig grafik.

Här ingår bland annat en vattenlans i rotoraxeln, ribbor på statorn och en speciell struktur på invertern. En värmeväxlare kyler eller värmer oljan efter behov. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Dags att väcka monstret. Tack vare bilens intrikata chassi ska 53 4Matic inte bara vara ytterst bekväm utan även kunna accelerera som om det inte fanns en morgondag.

Och mycket riktigt, de två synkrona permanentmagnetmotorerna i eATS-drivlinan piskar den 4,88 meter långa tungviktaren på bara 3,5 sekunder till 100 km/h och det fungerar barnsligt lätt: det är bara att välja Sport Plus, sätta vänster fot på bromsen och höger fot på gaspedalen. Så fort du släpper bromsen sticker bilen iväg som en blixt.

Mercedes-AMG EQE SUV
Plats för upp till fem passagerare. Den maximala bagagevolymen anges till 1 675 liter.

Sprintförmågan är dock egentligen sekundär i EQE SUV, primärt ska bilen vara en perfekt blandning av komfort och dynamik. Mer komfort än i dagens testbil är svårt att tänka sig: att finjustera luftfjädring, adaptiva dämpare och elektroniskt styrda stabilisatorer är en äresak hos Mercedes. 

EQE SUV filtrerar bort ojämnheter med nästan kuslig noggrannhet och håller karossen i styr på långa, vågiga asfaltspassager med hjälp av ett starkt 48 V-system för stabilisatorerna.

Nykomlingen har även standardutrustats med en bakaxelstyrning med en maximal styrvinkel på nio grader som förbättrar bilens rörlighet i hastigheter under 60 km/h men även stabiliserar den i högre hastigheter. Vändcirkeln för den elektriska dunderklumpen anges till strax under elva meter. 

Framme hittar vi en fyrlänksaxel och bak en multilänksaxel samt stabilisatorer som man fick anpassa bakdelens struktur för. Styrningen reagerar spontant och med fin fingertoppskänsla och levererar hög transparens utan att för den delen kännas nervös, något som passar motorns kraft alldeles utmärkt.

Mercedes-AMG EQE SUV
Rattsatelliterna styr de olika lägena för drivlinan och chassit.

Accelererar man ut ur kurvan känns bilen bra mycket snabbare än man hade förväntat sig, tack vare en löjligt lyckad motorstyrning svarar bilen omedelbart men alltid med full kontroll.

Framfarten bromsas antingen med stora stålskivor eller med ännu större keramiska skivor som mäter 440 mm i diameter på framaxeln. Pedalkänslan är transparent och fastare än i Mercedes-modeller utan AMG-behandling och bromsverkan kommer definitivt inte att göra någon besviken. Inte minst för att de keramiska bromsarna dessutom får support av en så kallad iBooster som sköter övergången från regenereringen (med upp till 3 m/s2) till det konventionella bromssystemet. I vardagen räcker oftast regenereringen som skickar tillbaka energi till batteriet när man bromsar.

Funktionen är ställbar i tre steg som sträcker sig från frirullning till one-pedal-körning. I extremfall kniper det konventionella bromssystemet stenhårt och får samtidigt stöd av speciellt för bilen utvecklade Michelin Pilot Sport EV MO1.

Mercedes-AMG EQE SUV
AMG:s senaste suv kombinerar rå kraft med hög precision och utmärkt komfort. Den höga vikten känner man dock i alla lägen.

Batteriet har en nettokapacitet på nästan 91 kWh som lagras i platsbesparande pouchceller, toppmodellen har dessutom ett speciellt batterimanagement. Vid snabbladdaren laddar EQE SUV med upp till 170 kW, vid wallboxen hemma med upp till 22 kW.

BORDE JAG KÖPA DEN?

Naturligtvis är Mercedes-AMG EQE 53 4Matic SUV snuskigt dyr, priserna börjar på astronomiska 1 475 000 kronor och gillar man tillval justeras priset ganska snabbt uppåt.

Vad får man för sina surt förvärvade slantar? En effektstinn och förvånansvärt spänstig bil som dock aldrig känns riktigt sportig, vilket i första hand har med vikten att göra. EQE SUV väger maffiga 2,7 ton. Kanske vill du lugna miljösamvetet med din nya dyrgrip? Då finns det betydligt miljövänligare modeller.

Å andra sidan är det svårt att föreställa sig att man hittar en bil som är tystare, kraftfullare och mer suverän att köra än EQE. Chanserna för AMG:s senaste 687-hk-missil är alltså inte alls dåliga.

TEKNISK INFO/Mercedes-AMG EQE 53 4Matic SUV

Motor: El, 2 x synkron permanentmagnet, system-effekt 625 hk (687 hk), 950 Nm (1 000 Nm). Litiumjonbatteri 90,6 kWh (netto). Fast utväxling. Fyrhjulsdrift. 
Kaross: L/b/h 4 879/1 931/1 672 mm. Axelavstånd 3 030 mm. Bagagevolym 520–1 675 liter. Tjänstevikt 2 690 kg. Maxlast 505 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 3,7 (3,5) sek. Toppfart 240 km/h. Blandad förbrukning 23 kWh/100 km.
Pris: Från 1 475 000:– Aktuell nu.

Mercedes-AMG EQE summering
Annons
Annons
Rulla till toppen