PROV: Toyota C-HR laddhybrid – form före funktion

Skönhet säljer. Toyota C-HR är en av märkets storsuccéer och modellen som lyckats bäst med att locka kunder från andra märken. Nu kommer den även som laddhybrid.

Annons
Annons

För många är det otänkbart att köpa en ful bil, och för vissa är bilens former så viktiga att det nästan helt avgör bilvalet.

Toyota C-HR lanserades 2017 som ett svar på trenden med suviga coupéer som startade med BMW X6. C-HR står för Coupé High Ride och bilen blev en stor succé, främst i Europa. 59 procent av kunderna kommer från andra märken.

Nu är det snart dags för generation två och vi har både provkört bilen och besökt ingenjörerna på Toyota Motor Europe Technical Center i Bryssel som utvecklat bilen med fokus på den europeiska marknaden.

VAD ÄR NYTT?

Toyota kallar nya C-HR ”a Showcar for the Road” och har försökt få till en spektakulär design som gränsar till konceptbilsfuturistisk och som starkt påminner om den föregående generationen.

Jag gillar de kantiga linjerna, men det är lite synd att förseriebilen vi får köra är täckt med ett slags kantigt kamouflage som gör det svårare att se bilens egna former. Bilen har krympt 3 cm på längden, men blivit något bredare. Bagageutrymmet har vuxit med 10 liter för 1,8-liters elhybriden och laddhybriden har lika stor koffert som den gamla 2-litersmodellen.

Den uppmärksamma kanske upptäcker att nya C-HR har större hjul – diametern har vuxit med 20 mm.

Den nuvarande generationen säljs endast med fyrhjulsdrift. I Sverige kommer den nya tvålitersversionen bara att säljas med fyrhjulsdrift. Nytt är också en laddhybrid, men den blir bara framhjulsdriven.

Toyota C-HR laddhybrid, ratt
Den elektroniska växelväljaren spar plats, men det är ändå ont om utrymme i mitkonsolen. Försöken att skapa en cockpit-känsla gör att det känns onödigt trångt för de som sitter fram. Armbågarna får inte riktigt plats i dörrarna om man inte sitter med sätet långt fram och den höga panelen i mittkonsolen mot passageraren är både opraktisk och irriterande.

Laddhybriden har ett batteri på 13,8 kWh som ska ge 66 km räckvidd på el. Det finns plats i bilen för att sätta in större batteri framöver, men det hade gjort bilen onödigt tung och dyr enligt Toyota. Själva batteriet väger 150 kg.

Det finns ingen möjlighet till snabbladdning, men genom att kombinera två små ombordladdare når man 7 kilowatts laddeffekt.

Laddhybriden (PHEV) har geofencing som kan tvinga bilen att gå på el i strikta miljözoner. Toyotas navigationssystem kan beräkna färden så att el- och bensinförbrukningen blir så optimal som möjligt, och så att elen räcker till i eventuella miljözoner och kommande köer.

Toyota räknar med att sälja cirka 3 500 C-HR i Sverige per år varav 30 procent är laddhybrider. De främsta konkurrenterna är Kia Niro och Volkswagen T-Roc.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Toyota har inte det bästa ryktet när det gäller körglädje, och det är också denna punkt som de nuvarande C-HR-ägarna är mest missnöjda med. Körupplevelsen har helt enkelt inte levt upp till det sportiga utseendet.

Detta vill Toyota naturligtvis ändra på. Nya C-HR har femte generationens hybridsystem (som även sitter i Corolla) och den automatiska e-CVT-växellådan märks inte längre i negativ bemärkelse. Utan onödigt varvande skjuter C-HR Phev i väg och gör 0–100 km/h på 7,3 sekunder.

Toyota C-HR laddhybrid
Nya C-HR kommer med fyrhjulsdrift i kombination med 2-liters elhybrid. Nytt är också en laddhybrid, men den blir bara framhjulsdriven. Fjädringskomforten är lätt svävande och tillsammans med bra stolar och laminerade sidorutor blir långfärdskomforten behaglig.

Även om accelerationen känns kraftfull från stillastående upplevs inte bilen sportig, utan komfortabel. De nya dämparna från ZF ger en skön svävande känsla och stolarna är bekväma. Toyota har haft ambitionen att göra en bil som är trivsam att åka långt med, och det har de lyckats med. Ljudkomforten är också behaglig med lite ljud som kommer in utifrån.

Trots att nya C-HR är breddad är det lite aningen trångt framtill. Dörrarnas urgröpning hamnar för långt fram om man är medellång eller längre. Det gör att armbågarna kommer lite i kläm. Mittkonsolen borde rymma mer förvaring och har en dekorativ förhöjning som inkräktar på passagerarens utrymme och försvårar för denne att koppla in något i USB-uttaget.

Baksätet kan kännas lite klaustrofobiskt med det lilla dörrfönstret. Man sitter dock skönt i sätet och bredden är bra. Framåtsikten begränsas av de breda framsätena och det är ont om plats för knäna.

BORDE JAG KÖPA DEN?

Om du redan är såld på C-HR-konceptet kommer du inte att bli missnöjd. Den nya generationen är en klar förbättring.

TEKNISK INFO/Toyota C-HR PHEV FWD

Drivlina: Laddhybrid, 2,0 liters 4-cyl bensinmotor (163 hk 208 Nm) och 1 elmotor. Systemeffekt 223 hk. Framhjulsdrift. Laddeffekt 7 kW AC. Batteri 13,8 kWh netto.
Kaross: L/b/h 4 360/1 830/1 570 mm. Axelavstånd 2 640 mm. Tjänstevikt 2 465 kg. Maxlast i.u. Bagagevolym 358 l. Frunk 0 l. Dragvikt ingen uppgift.
Prestanda: 0–100 km/h 7,3 s. Toppfart 180 km/h. Förbrukning, blandad körning 0,8-0,9 l/100 km (WLTP). 
Pris: Säljstart i november. Leverans våren 2024.

Annons
Annons
Rulla till toppen