PROV: Nio ET5 Touring – elkombin

Elbilar finns det många att välja på – tills du vill ha en kombi. Men nu kommer Volvo V60-stora Nio ET5 Touring. Och redan är batteriet uppdaterat.

Annons
Annons

VAD ÄR NYTT?

Bilmärket Nio är nytt i Sverige år 2023 och mellanklassaren ET5 har erbjudits köparna sedan i våras. Nu under årets sista kvartal börjar leveranserna av den nya kombiversionen: ET5 Touring.

Visserligen tyder de stora framgångarna för Tesla Model 3 på att svenskarna kunde lära sig att köra sedaner igen om resten av bilen attraherar. Men en elkombi mellan MG5 och Porsche Taycan Sport/Cross Turismo lär det vara ett gäng som välkomnar.

Visst är den snygg? Aktern påminner rätt mycket om nämnda Porsche och med en sådan lutning på bakrutan är sportkombi det mest sanna begreppet på denna Touring. Ett namn som onekligen för tankarna till BMW och München – men där Nio också har en designstudio under ledning av svensken Andreas Nilsson.

Nytt är lite överraskande också det 100 kWh-batteri som Touring levereras med (men även andra Nio får). Det kommer från en ny leverantör och eftersom laddeffekten vid DC-laddning i hög grad avgörs av batteriet sker nu en välkommen uppgradering.

Bilens tidiga maximala snabbladdningseffekt på 125 kW stiger nu till 180 kW! Det här betyder att alla Nioägare som nyttjar Nios batteribytarmöjlighet får ta del av denna uppgradering efterhand som de nya batterierna kommer ut till stationerna. Onekligen ett unikt rappt sätt att ta del av den snabba batteriutvecklingen utan att behöva byta bil. Såvida du inte tillhör den minoritet som köpt din Nio inklusive batteriet, för då står man småbittert utanför byteskarusellen.

Nio ET5 Touring
Det lilla AI-inslaget ”Nomi” är som standard diskretare än det här lilla huvudet – som dock gillas av barn. Hög kvalitetskänsla, få fysiska knappar.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Dörren öppnas så fort jag lägger handen på det utfällda handtaget, och visst råder här samma sobra och smålyxiga atmosfär som i de större Niomodellerna. Mjuka material och indirekt ljus i dörrarna ger en dyrare känsla än i Tesla Model 3, men eftersom jag personligen inte suttit i den just ansiktslyfta amerikanen är osvuret bäst. Men Nios förarmiljö är påfallande lik Teslas (dock med en display att titta på genom ratten) där utblicken över en låg vindrutekant/motorhuv känns igen. Nya stolsdynor som gör att man sitter lite lägre är först ut i Touring.

Styrningen har bra respons men är inte lika toksnabb som i Tesla. Vägkänslan är sådär. Bullernivån är okej och chassit har en mycket lyckad kombination av följsamhet och komfort. Kombin erbjuder 17 mm mer takhöjd i baksätet än sedanen och utrymmet i stort påminner om det i en V60. Vilket även gäller bagageutrymmet.

De körassistansfunktioner som fungerade bedrövligt i testet av EL7 i maj skötte sig med den senaste mjukvaran plötsligt oklanderligt mellan Västerås och Enköping.

NÖRDFAKTA

De så kallade ”Power Swap-stationerna” byggs ut allt mer och finns idag i Varberg, Kungälv, Mariestad, Mantorp, Enköping och Stockholm. Snart i Arlandastad och Malmö. De två senast nämnda är av generation 3.0 som innebär runt fyra istället för fem minuters bytestid samt att tillhörande laddstation har en laddeffekt på 500 kW! Framtidssäkrat!

BORDE JAG KÖPA DEN?

Att köpa hela sin bil känns ofta bäst för många men, nej, i fallet Nio är det troligen sällan rätt eftersom man då går miste om batteribytarstationerna. Vilket i sin tur gör att man som tidigare nämnt låser fast sig i en batteriteknik fast detta för en gångs skull inte är nödvändigt. Vid köp kostar bilen 706 000 eller 816 000 kronor beroende på batteristorlek. (Som jämförelse börjar en Tesla Model 3 Long Range på 609 170 kronor. Den kan inte byta batterier men laddar snabbt i sitt eget laddnätverk och har längre räckvidd än ET5 med 100 kWh.)

Nio ET5 Touring bagageutrymme
Bagageutrymmet är inte i Passatklass, men som i en V60 laddhybrid. Frunk saknas. Gott om finurliga finesser.

Men vilket av alla de resterande alternativ som man bör välja är inte lätt säga på rak arm.

Nästa steg är att köpa bilen för 576 000 kronor utan batteri och hyra detta för 1 799/2 999 (75 kWh/100 kWh) kronor per månad. Ett tredje och friare alternativ är att prenumerera på bilen i 1–60 månader. Då ingår bland annat försäkring, vinterhjul med mera, men månadsavgiften är 12 459/13 799 kronor per månad. Endast två veckors uppsägningstid.

Det fjärde gäller endast privatpersoner och heter privatleasing. Dessa kontrakt börjar på 8 499 kronor per månad.

Därutöver finns det för företag två ytterligare alternativ. Nämligen finansiell leasing från 6 799 kronor per månad respektive operationell leasing från 10 925 kronor per månad. Exklusive moms.

Puh!

I alla dessa alla alternativ utöver vid köp av både bil och batteri ingår ”Battery as a Service – BaaS”, som Nio kallar det.

I ett försök att rivstarta det nya märket bjuder Nio på både batteribyten och laddström nu under premiäråret 2023. Därefter tillkommer dels en servicekostnad för själva bytet samt en kostnad för elen i batteriet. Vad dessa hamnar på är förstås högintressant men ännu ej fastställt. Klart är att man får två betalda servicekostnader per månad och att dessa varar i två år.

Det ser ut att bli dyrare att köra Nio ET5 Touring än Tesla Model 3 Long Range, speciellt vid köp av hela bilen. Men så känns ET5 lite lyxigare och är en kombi. Till det kanske batteribytestekniken passar just dig som handen i handsken? Då kan ET5 Touring vara rätt val. 

TEKNISK INFO/Nio ET5 Touring 100 kWh

Motor: El, 2 st elmotorer, systemeffekt 490 hk/700 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 100/90,3 kWh. Laddeffekt AC 11 kW, DC 125 (180) kW. 
Kaross: L/b/h 4 790/1 960/1 499 mm. Axelavstånd 2 888 mm. Tjänstevikt 2 210 kg. Maxlast 520 kg. Bagagevolym 492/1 300 l. Frunk 0 l. Dragvikt 1 400 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 4,0 s. Toppfart 200 km/h. Förbrukning blandad körning 19,3–21,0 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 514–560 km WLTP. Laddning 10–80 % 40 min (125 kW)/30 min (180 kW).
Pris: 816 000 kr (vid köp av batteri). Aktuell nu.

Nio ET5 Touring summering
Annons
Annons
Rulla till toppen