PROV: VW ID.3 – har folkelbilen blivit bättre?

Nya ID.3 ska ha uppdaterats utifrån kundernas önskemål, men första känslan när man kliver in bakom ratten säger något annat. Har folkelbilen blivit bättre?

Annons
Annons

ID.3 har sedan den kom till Sverige registrerats i lite över 10 000 exemplar. Bilens interna konkurrent, Golf, landade under samma period på lite över 12 000 bilar. Elbilen har alltså presterat bra, framför allt om man tar hänsyn till att Golf även finns i ett kombiutförande. Kommer det att gå lika bra framöver?

De tydligaste nyheterna är designen, både insidan och utsidan har förädlats av VW-ingenjörerna. Den tydligaste skillnaden är att den svarta puckeln i motorhuvens bakre del är borta. Utanpå ser vi också små slitsar på vardera sida kofångaren som släpper igenom luft och ger en luftgardin förbi framhjulet.

Det ger något bättre aerodynamik och hjälper till att sänka förbrukningen enligt WLTP med typ 0,2 kWh/100 km och gör så att räckvidden ökar med ett antal kilometer. 

Klimatanläggning med två zoner är från och med nu standard. Likaså helljusassistent och höjdinställbar passagerarstol. 

VW ID3 facelift dörrar
Armstöden har fått ny design och är rejälare än tidigare. Gäller även dörrarna i baksätet.

Den mindre infotainmentskärmen på 10 tum har utgått och alla bilar levereras nu med den större på 12 tum. Innehållet har möblerats om och nu finns en direktknapp till laddningsinformationen direkt på hemskärmen. Förbättringen är inte särskilt stor men välkommen. 

Interiört har man arbetat för att höja kvalitetskänslan. Tidigare har ID.3:an kunnat uppfattas något karg med en hel del billiga materialval, främst då på dörrarna där hårdplast varit dominerande. Nu är dörrarna fram i klart trevligare plast.

Instrumentpanelen har fått en liknande uppdatering och kontrastsömmar ger lite premiumlook.

Känslan interiört är alltjämt inte fantastisk men det är ett tydligt steg upp och det framför allt i baksätet. Dörrpanelerna, som var närapå helt i hårdplast tidigare om man inte köpte interiört designpaket, har nu ett tyg på armstödet som följer med uppåt och täcker en del av dörren. 

Dock är den första känslan inte lika positiv. Volkswagen har satsat på mer hållbara material, bra, men ratten är nu i ett inte särskilt övertygande veganläder. Lädret som satt i tidigare bilar var mjukare och skönare att greppa, det nya lutar lite mer åt bakplåtspapper. En petitess, förstås.

VW ID3 facelift interiör
Luftutblåsen har fått lite snyggare design med inslag i silver och kontrastsömmar som går emellan dem.

Nu håller ID.3 ungefär samma nivå på interiören som kusinen Cupra Born. Totalt känns det mer hemtrevligt och ombonat än tidigare men det är ingen revolution. 

Vehicle-to-home gör det möjligt att använda batteriet i bilen som en powerbank för huset. Notera att detta alltså inte är så kallad vehicle-to-load, du kan således inte ladda din grannes elbil med din ID.3.

Dessutom krävs rätt installation hemma för att kunna utnyttja funktionen då konverteringen av likström till växelström behöver göras utanför bilen. Framöver kommer Volkswagen att erbjuda sin egna lösning via Elli. 

Även car-2-x-kommunikation är möjlig. Det innebär att bilen kan kommunicera med andra VW-produkter som har funktionen och är inom ett avstånd på upp till 800 meter. ID.3 kan även kommunicera med infrastruktur, även om någon sådan inte är byggd i Sverige som det är nu. 

ID.3:or som har Travel Assist med molndata kan byta fil på blinkerskommando. Det kommer även en del äldre ID.3:or att klara av med rätt mjukvara installerad. Det samma gäller för car-to-x-kommunikationen och vehicle-to-home-funktionen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Körupplevelsen är som den alltid varit. Riktigt bra. Vändradien har med hjälp av bakhjulsdriften kunnat göras liten. Styrningen är lagom lätt med bra precision. Effekten (204 hk) ger ingen teleporteringsmöjlighet likt de mer effektstinna elbilarna men räcker mer än gott i alla de lägen som en vanlig bil brukar utsätts för. Smolket i bägaren är att full enpedalskörning saknas. B-läget ger dock bra effekt och bromspedalen kan man ofta undvika. 

ID.3 är trevlig att åka i. Ljudnivån är låg och fjädringen tar emot de flesta ojämnheter på ett schysst sätt även om den absolut hade kunnat få vara mjukare. Det blir den dock om man satsar på Exteriörpaket Plus för 42 600 kronor som nuförtiden innehåller det adaptiva DCC-chassit. 

VW ID3 facelift exteriör
Det silvriga strecket som följer taket är numera standard. Den gröna färgen är ny, likaså den blåa du ser högst upp i artikeln.

Att skillnaderna i körupplevelse eller bekvämlighet är få beror helt enkelt på att de alltså är icke-existerande. Det finns inte något som är ändrat. Motorn är den samma som förut, likaså de två batterialternativen med nettokapaciteter på 58 respektive 77 kWh. Ett batteri med lägre kapacitet finns men om det alternativet dyker upp här i Sverige vet bara de som kan resa i tiden. 

NÖRDFAKTA. Det större batteriet kommer enbart med fyra sittplatser och det beror inte på tekniska skäl. Istället är Volkswagen rädda för vikten på den eventuella femte personen, som tillsammans med det större batteriet kan ge lite väl hög förbrukning. 

BORDE JAG KÖPA DEN? Den är smidig att köra och bekväm. Förbrukningen är låg och räckvidden blir helt okej för Pro Performance med batteriet på 58 kWh, som står för runt 92 procent av försäljningen. Snabbladdningen är på 120 kW. Inget nytt under solen. Klart bättre långfärdsegenskaper bjuder det större batteriet, som inte enbart ger 13 mil extra räckvidd enligt WLTP utan även kan ta emot laddeffekter på upp till 170 kW. Men kostar då 60 000 kronor mer.

Den fortsatt svåraste konkurrenten att rå sig på för Volkswagens Golfklass-elbil är MG4 med ett batteri på 61 kWh som är runt 60 000 kronor billigare, laddar snabbare och bjuder på längre räckvidd jämfört med ID.3 Pro Performance.

Nya ID.3 bjuder inte på några nyheter som får en att häpna men det är en värdig uppdatering för en redan bra bil.

VW ID3 facelift

TEKNISK INFO/VOLKSWAGEN ID.3 PRO PERFORMANCE

Motor: El, 1 st synkronmotor, systemeffekt 204 hk/310 Nm. Bakhjulsdrift. Batterikapacitet 58 kWh netto. Laddeffekt AC 11 kW, DC 120 kW.
Kaross: L/b/h 4 261/1 809/1 562 mm. Axelavstånd 2 770 mm. Tjänstevikt 1 858 kg. Maxlast 412 kg. Bagagevolym 385–1 267 l. Dragkrok för tillbehör upp till 75 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 7,4 sek. Toppfart 160 km/h. Förbrukning blandad körning 15,3 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 426 km WLTP. Laddning 5–80 % 35 min.
Pris: Från 479 900 kr. Beställningsbar nu.

VW ID.3 summering
Annons
Annons
Rulla till toppen