PROV: Hyundai Ioniq 5 N – Bambi på hal is?

Hyundai Ioniq 5 N är en elbil med körglädjen i fokus. Men hur kul är den på våra breddgrader? Häng med när vi kopplar ur alla assistanssystem.

Annons
Annons

Vinterdrifting med en elbil? Japp, det fungerar. Förvånansvärt bra dessutom. Men det är tyst, nästan spöklikt. Hjulen skramlar tyst över isen och kupén fylls av Star Trek-inspirerat warp-ljud från högtalarna för att ge föraren en uppfattning om hastigheten. Växla måste man dock inte, och kraften – ja, den finns i absolut överflöd.

Bortsett från det sistnämnda kan du glömma allt det andra i prototypen men den stora frågan lyder naturligtvis: gör sig bilen förtjänt av N-dekalen?

Svaret strömmar förvånansvärt autentiskt ur högtalarna i form av en råbarkad, fyrcylindrig ljudmatta som skriker allt högre tills den digitala varvtalsmätaren visar 6 000 r/min och motorn springer i begränsaren – dock allt utan det vanliga skramlandet.

Ett ryck i paddeln, som annars styr regenereringen, och nästa virtuella växel hoppar i – komplett med ett autentiskt ryck. Vridmomentet och effekten byggs upp som i en förbränningsmotor och inte explosionsartat som vi är vana vid från andra elbilar. Frågan är bara varför? Jo, för körglädjens skull!

Hyundai Ioniq 5N on ice
Snön och folien gömmer spoilern men de stora bromsskivorna avslöjar N-modellen. På insidan hittar vi många godsaker från i30 N.

Känns det som en meningslös gimmick? Det är det faktiskt inte. Hos Hyundai vet man precis vad man gör och deras första helelektriska N-modell har absolut inte uppstått av en slump.

N-teamet har i flera år varit aktiva i den elektriska Touring Car-klassen ETCR, och tittar man omkring sig i Hyundai-koncernen finns det faktiskt redan en bil med löjligt mycket effekt: Kia EV6 GT. Ioniq 5 N är alltså allt annat än ett hopp i okända vatten. 

Äntligen har N-avdelningen, som har skapats av före detta BMW M-utvecklaren Albert Biermann, vågat avslöja exakta effektsiffror och de är betydligt högre än vanliga Ioniq 5 som i sitt starkaste utförande har 325 hk. N-versionen drivs av en 383-hästars motor bak och den främre genererar 226 hk, vilket summa summarum ger en systemeffekt på sanslösa 609 hk.

Synd att nöja sig med detta, tyckte väl den sydkoreanska tillverkaren och utrustar bilen dessutom med ett ”N boost”-läge som ökar effekten tillfälligt till 650 pållar jämnt. 

Hyundai Ioniq 5N driver
Föraren har sanslösa 609 hästkrafter att hantera.

Det innebär att Ioniq 5 N sprintar till 100 km/h på 3,4 sekunder, alltså 0,1 sekund snabbare än systerbilen Kia EV6 GT. Toppfarten anges dessutom till 260 km/h. Idag känns det dock ganska oväsentligt, vi befinner oss trots allt på en isbana som är täckt med snö.

Greppet kommer från Pirellis Sotto Zero 3 – som visserligen är förvånansvärt kompetenta men saknar dubbar.

Ioniq 5 N har naturligtvis nästan samma ess i rockärmen som vi redan känner och älskar i andra modeller med N-märkning: här kan man göra ESP-systemet lite mer välvilligt, spärra med en elektronisk differential eller öka styrkänslans intensitet. Lika bra alltså att peta i sport-läget eller kanske ännu bättre – Sport Plus.

Det gör man via en N-knapp på ratten som i prototypen fortfarande är påklistrad. Vill man kan man naturligtvis även justera körinställningarna individuellt och komponera bilens köregenskaper efter eget recept. 

Den 2,2 ton tunga bilen kan dock mer än så: med två motorer är bilen självklart fyrhjulsdriven och föraren kan i track- och race-läget enkelt justera kraftfördelningen via en slider på pekskärmen. Fram- eller bakhjulsfokuserad? Du bestämmer. Kraften fördelas samtidigt inte abrupt utan i mindre steg – för att föraren ska hinna reagera.

Hyundai Ioniq 5 N på is

De adaptiva dämparna jobbar idag i det mest komfortabla läget – annars hade vi väl skuttat ur bilen med tanke på det isiga underlaget. Dessutom saknar dämparna den sista finjusteringen.

Inte heller ”N-pedalen” är helt färdigutvecklad, när bilen släpps till allmänheten ska regenereringen vara ännu mer aggressiv än i one-pedal-läget och på så vis avlasta bromssystemet med 400 mm-skivor på framaxeln när man kör på bana.

På bana? I en Hyundai? Helt rätt. Hyundai Ioniq 5 N har redan mer än 10 000 km på Nürburgring under bältet och ska klara två snabba varv efter varandra utan minsta bekymmer. För en elbil är det allt annat än lätt och definitivt något vi kommer att hårdtesta i slutet av året.

Vad tycker vi då om Hyundais senaste N-modell? Ioniq 5 N är långt mer än bara ännu en övermotoriserad elbil. Här får du ett förvånansvärt lyckat förbränningsmotor-soundtrack kopplat till autentiska växlingssekvenser samt otaliga inställningar för fyrhjulsdriften för att klara ett enda mål: ren och skär körglädje.

PROV: Hyundai Ioniq 5 N – blixtnedslaget
Annons
Annons
Rulla till toppen