PROV: Nio EL6 – bilen med Nio liv

Nios storsäljare i Kina finns nu i Sverige. Storleken är som en Volvo XC60. Utrustning, tekniknivå och lyxkänsla övertygar men priset förvirrar. Men när det blir som i Kina faller alla bitar på plats.

Annons
Annons

Tänk dig storsuven Nio EL7 som krympt från XL till L. Den är 4,8 meter lång och snudd på två meter bred, för att få plats med samma stora batteripaket på antingen 75 eller 100 kWh.

Designspråket är detsamma, med rena skandinaviska linjer och en hajinspirerad front.

Interiört känner man igen sig, med en elegant och riktigt högkvalitativ interiör. Den stora mittenskärmen reagerar snabbt på kommandon och har likt övriga Niobilar den senaste mjukvaran som är ett stort steg framåt.

Sedan start 2019 har Nio kommit med 450 mjukvaruuppdateringar och 500 nya funktioner.

Nio EL6
Välbyggt, inbjudande ”skandinavisk design” och fina materialval. De två skärmarna kompletteras med en fin head up-display. Denna bil har den digitala assistenten ”Nomi Mate” gömd i instrumentpanelen. För 7 500 kr hoppar hon upp. Körriktningsreglaget sitter strax under den fina skärmen.

Den lilla skärmen rakt framför föraren har fin grafik och mycket innehåll, och det finns därtill en stor och bra augmented reality-head up-display. I den bil jag kör är Nios lilla ”hjälpreda” eller ”kontrollant” Nomi gömd i panelen, men funktionen är densamma.

Man kan be Nomi om enkla saker som att sätta på massage eller navigera någonstans, och ”hon” anmärker gärna på bristande koncentration eller minsta överträdelse av hastigheten.

Som tur är finns ett snabbkommando för att stänga av hastighetsövervakningen och det går att be Nomi att vara tyst. För 7 500 kronor hoppar Nomi upp på panelen i form av det lilla ansiktet som gör miner, vinkar och håller ”ögonkontakt”.

Om det är värt det är en svår fråga, men det är tveklöst så att Nomi ger bilen karaktär, och i framtiden ska ”hon” bli din personliga assistent genom vardagen, ihopkopplad med Nios mobiltelefon, som än så länge enbart säljs i Kina. Bil och mobil ska bli ett.

Apple Car Play och Android Auto stöds inte eftersom den blixtsnabba räknande ruttplaneringen som visar laddställen, batteribyten och batterinivåer inte fungerar utan att vara kopplad till batteristatus. 

100 kWh-litiumjonbatteriet är nytt och kan ladda med 180 kW, mot 130 tidigare. Det mindre 75 kW-batteriet, med en blandning av järn- och litiumceller, har fortfarande en maxladdning på 140 kW.

Nio EL6 profil

Men Nio lovar trots det bara 130 kW-laddning för det stora batteriet. Förklaringen är att man kanske får ett sådant om/när man byter batteri. För så är det. Alla batterier mixas i stationerna och när det kommer ny batteriteknologi är det slumpen som avgör vad man får.

Med tanke på att det bara registrerats 145 Niobilar i Sverige kommer de nyare batterierna snabbt att bli i majoritet.

Laddhastigheter är fortfarande inte Nios starkaste sida, med 10-80-procent på runt 30-40 minuter. Men nästa generation bilar lär få 800-voltssystem.

I Sverige finns det i skrivande stund sju batteribytesstationer, varav två i Stockholmstrakten. På sikt ska alla städer i landet ha åtminstone en. I Europa finns det just nu 27 stycken och i Kina närmare 2 000 stycken.

Jämfört med storebror Nio EL7 har motoreffekten skruvats ner från 653 hk till 470. Samtidigt har vikten minskat från 2 361 till 2 303 kg och längden med 5,7 cm. Trots det upplevs nykomlingen som mindre …

Tekniskt bjuds det på batteriuppvärmning, V2L med 3,3 kW, massvis med säkerhetssystem och assistanssystem. Alla Nios bilar har för övrigt klarat fem stjärnor i Euro NCAP.

Nio EL6 baksäte
Baksätet är brett och mycket bekvämt för två, i 100 kWh-versionen ingår massage och värme/ventilation. Kan köpas till för 22 500 kr i komfortpaket. Max dragvikt är 1 200 kg. Taklast 75 kg.
Nio EL6 baksäte fälld
Nio har två billigare varumärken på gång: Alps och Firefly, som lär komma till Europa. Alps är mellanmärket och ska slåss mot exempelvis VW, lär komma till sommaren 2024 och använda batteribytarstationerna.

Komfort är tveklöst högsta prioritet även om 0–100 km/h går på 4,7 sekunder.

Antalet körprogram är åtta, som kan anpassa bilen för vått, snö och grus, eco, normal, sport och sport plus, samt individual. Tryck ner båda markeringarna på rattens yttersidor samtidigt, så aktiveras sportläget. 

Till skillnad från storebror EL7 känns EL6 inte lika övermotoriserad utan mer harmonisk och smidigare. Det blir aldrig någon vass körupplevelse, men däremot en bekväm och om man så vill snabb färd. 

Fjädringen är lite fluffigare än i EL7 men den kan kännas lite klumpig över större ojämnheter. 

Väljer man 100-kilowattaren ingår en hel del lyxutrustning, som massage och ventilation i baksätet, loungefåtölj fram med snudd på liggläge och …

Kvalitetskänslan är hög och det finns ett antal olika interiörförger att välja mellan, från ljust, till grått, brunt och svart.

Nio EL6

Framstolarna är påkostade med bland annat luftkuddar i ryggstödet och åtta massagepunkter. Man sitter riktigt bra. Liggloungestolen är givetvis fantastiskt bekväm med ”fothylla” och stöd för vaderna, plus massage, värme och ventilation.

Enpedalskörning fungerar bra, men vissa skulle gilla ännu mer regenerering. Med hjälp av bilens 32 exteriöra övervakningsenheter med Lidar på taket som kronan på verket satsar Nio hårt på självkörning.

I Kina ska bilen klara att köra själv på motortrafikleder, och det är extremt viktigt på den marknaden eftersom många pendlar i megastädernas tröstlösa köer.

Att slå på självkörning görs med ett enkelt knapptryck och efter att ha pingpongat lite skärper sig bilen och gör det riktigt bra, även runt refuger och farthinder på de sydtyska byvägarna.

Att man har Lidar, i kontrast till exempelvis Xpeng som anser att nyttan än så länge inte är lika stor som kostnaden, motiverar Nio med att bilen ska vara framtidssäker. Med bättre mjukvara och ny lagstiftning ska bilen klara av en hel del självkörning.

Ljudnivån är låg, motorerna hörs i princip inte och även vägljud och vindbrus är bra avskärmat.

I baksätet sitter två riktigt bra, med bättre lårstöd än i många andra eldrivna suvar. Ryggstödet kan vinklas åtta grader och mittenplatsen är bredare än brukligt i klassen tack vare bilens generösa bredd. Men sittkomforten är inte lika hög på mittplatsen.  

Nio EL6 nackstöd
Loungesäte fram med massage och skönt liggläge kostar 10 000 kr. Elektriskt utfällbar dragkrok kostar 13 000 kr. 20″-fälgar ingår, de finaste 21″ kostar 30 000 kr.
Nio EL6 front lidar
Finare lack går på 18 500 kr. Lidarradar ska ge riktigt bra självkörning i framtiden. 

Priset förvirrar och för att välja rätt måste man nörda ner sig. 

Man kan korttidshyra eller långtidsleasa och då ingår service, vinterdäck med byten, försäkring, batterier, två batteribyten i månaden och så vidare.

Priset är 13 099 eller 14 399 kr beroende på om man vill ha den bättre utrustade 100 kWh-modellen eller ej. 

Tryggt är att priset är fast under avtalstiden, oavsett ränteförändringar.

Vad ett extra batteribyte kostar är inte klart, med det blir en summa för bytet och extra för antalet kWh. Lämnar man ett batteri med 30 procent laddning blir bytet billigare än om det bara är tio procent kvar.

Så långt är det enkelt, och Nio säger att de flesta ”prenumererar” på sin Nio.

Vill man köpa bilen utan batterier kostar den 639 000 kronor med batterihyra på 1 775 kr för det mindre batteriet och 2 995 kr för det större inklusive mer utrustning.

Eftersom batteribyten är ”grejen” med Nio är kanske inte batteristorleken extremt viktig – 40 eller 53 mil? Är svaret nej betalar man 1 300 kronor i månaden för mer utrustning.

Frågan är givetvis hur andrahandsvärdet blir om säg fem år. Vill någon då överta en batterihyra på snudd på 3 000 kronor per månad? För den summan får man i dagsläget en ny BYD Atto 3

Det tredje alternativet är att köpa bilen med batterier. Det betyder 639 000 plus 120 000 kr för 75 kWh och 240 000 kr extra för 100 kWh. Men då får man inte använda sig av batteribytesstationerna, vilket är Nios stora USP. 

Nio EL6 bagage
Bagageutrymmet har plats för 579 liter (668 inklusive fack under golvet) och med fällda säten 1 430 liter. 

Svaret är självklart nej. Eller rättare sagt, köp inte bilen OCH batterierna. Hyr den eller köp bilen och hyr batterierna. 

Med 100 kWh-batteriet kostar bilen 859 000 kronor och det går att lägga till 7 500 kr för dragkrok och beställa extra fina fälgar och lack. Det betyder att EL6 får finna sig i att bli jämförd med Audi Q7 e-tron, BMW iX40, Mercedes EQE Suv eller varför inte Xpeng G9?

I det tyska sällskapet är Nio EL6 prisvärd och gör inte bort sig även om jag tror att tyskarna ligger lite före med fjädringskomforten, och BMW:n är spänstigare att köra.

Till sist handlar det om batteribytena även om det kanske inte är så viktigt att ett byte går på fem minuter jämfört med 25–35 minuter för att ladda en av tyskarna. 

Att alltid ha ett fräscht batteri, oftast med modernare teknik än bilens ålder är bra. Ännu viktigare är att man inte riskerar ett dyrt batteribyte, om celler gått sönder eller effekten gått ner märkbart.

Den dag man ska sälja kan bilens riktigt stora fördel vara att batterierna är som nya. Blir batterilivslängd ett generellt problem efter garantiernas utgång, kan uddamärket Nio slå till med branschens högsta andrahandsvärde.

Affärsmodellen borde alltså självklart vara som i Kina. Där köper man bilen med batterier samtidigt som man kan använda batteribytarstationerna. 

Det skulle sätta fart på försäljningen.

TEKNISK INFO/Nio EL6 100 kWh

Motor: El, 2 st elmotorer, systemeffekt 490 hk/700 Nm. Fyrhjulsdrift. Batterikapacitet 100/90 kWh. Laddeffekt AC 11 kW, DC 125–180 kW. 
Kaross: L/b/h 4 854/1 995/1 703 mm. Axelavstånd 2 915 mm. Vikt olastad 2 423 kg. Maxlast 495 kg. Bagagevolym 579/1 430 l. Frunk 0 l. Dragvikt 1 200 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 4,5 s. Toppfart 200 km/h. Förbrukning blandad körning  20,4–21,2 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 510–529 km WLTP. Laddning 10–80 % 30–40 min.
Pris: 879 000 kr. Aktuell nu.

Nio EL6 summering
Annons
Annons
Rulla till toppen