”Bara en handfull elbilstillverkare är lönsamma”

Vilka är de starkaste trenderna i elbilsvärlden och vad önskar sig experten? Vi träffade bilanalytikern Erik Karlsson från EV-Volumes på eCarExpo.

Annons
Annons

Intresset för elbilar växer inte bara bland världens bilköpare, alla företag måste veta mer för att kunna fatta rätt beslut. Analysföretaget EV-Volumes har ett stort team som håller koll på utvecklingen över hela världen inklusive laddinfrastrukturen.

De säljer analyser och prognoser och siffror som avslöjar hur bra och dåligt det går för de olika tillverkarna.

Vilka är de starkaste trenderna?
– 800-voltsteknik, litiumjärnbatterier, gigantiska eldrivna MPV:er i Kina. Försäljningen av bilar ökar inte lika snabbt som tidigare.

Hur är det med lönsamheten i branschen?
– Det är bara en handfull företag som tjänar pengar, som Tesla; BYD, Li Auto och några till. Priskriget ger kanske lite volymer, men det betyder inte att man tjänar mer pengar för att man få upp volymerna. Det ställer till det för många i branschen och andrahandsvärdena påverkas också. Men trots det dyker det nästan upp ett nytt varumärke per vecka i Kina. Dong Feng har till exempel 14 varumärken. Fungerar ett inte lägger man ner och startar något annat. Det är rätt galet.

Vad önskar du dig i branschen?
– Vi behöver småbilar till lägre priser, inte fler stora dyra suvar. Jag är också lite orolig för de japanska tillverkarna som inte hänger med.

-Hur ser din prognos ut för nya Volvo EX30?
– Det ser bra ut för den, men den kommer att ta marknad från Volvo XC40. Den börjar bli prisvärd men har en bit kvar.

”De som har köpt Tesla är förlorarna”
Polestars Håkan Samuelsson om framtiden
10 bästa elbilarna på eCarExpo!
Annons
Annons
Rulla till toppen