Film: Kinesiska avgasbilar och franska elbilar

Genèvesalongen gör comeback sedan covidbakslaget 2020. Mest satsar kinesiska MG och BYD – med bensindrift, och Renault som biter tillbaka med el!

Annons
Annons

Genèvesalongen har varit kronan av internationella bilsalonger, fram till dess att de stora biltillverkarna började satsa digitalt och hoppade av. Dödsstöten – trodde man – var coronaviruset som tvingade arrangörerna att ställa in 2020-års salong med några dagars varsel.

Men nu är man tillbaka och spelplanen har förändrats radikalt. Borta är glamouren med all världens supersportbilar och lyxåk, i stället gör kinesiska MG och BYD upp med Renault och Dacia om vem som kan bygga de bästa elbilarna.

Samtidigt går fighten mellan Europa och Kina in i en ny fas, där de kinesiska tillverkarna har förstått att förbränningsmotorn långt ifrån är död – nu kommer man också med hybrider, laddhybrider och klassiska bensinbilar – allt för att kunna pressa priserna och erbjuda bilar ”till folket”.

Renault slår på sin stora trumma och visar nya retrodesignade Renault 5, en elbil som redan i sommar ska finnas till salu i Europa till ett pris under 25 000 Euro. Till Sverige kan den dock dröja till nästa år. Den kan bli väldigt svårt att matcha för de kinesiska tillverkarna, som av allt att döma kommer att beläggas med högre importtullar redan i år.

Det fanns faktiskt lite extravagans på mässan: amerikanska Lucid visade upp sin gigantiska crossover Gravity och BYD visade U8 från sitt lyxbilsmärket Jangwang – som är på väg till Europa. En supersuv som kan göra tank turns och till och med flyta på vatten, om man kört lite väl tokigt i terrängen.

Som trenden förespråkar är U8 en laddhybrid, med ett 49 kWh stort batteri och en totaleffekt på närmare 1 200 hk.

10 bästa elbilarna på eCarExpo!
Udda och hemliga bilar på eCarExpo!
Annons
Annons
Rulla till toppen