På Shanghais bilsalong gör tillverkarna vad de kan för att locka publik. Alrik stöter på både det ena och det andra i negativ bemärkelse – men vilka är värst?
Alrik har inte bara gröna fingrar, han är även i sitt esse när han går runt bland bilnyheterna på Shanghais bilsalong. Dessa var bäst i år, enligt honom.
Frågorna är många när det kommer till den växande elbilsmarknaden, inte minst den kinesiska. Alrik tar med oss på en tur och pratar nyheter, lite historia och eldrivna cabbar.
PREMIUM På världens största bilsalong satt de gamla traditionstyngda biltillverkarna i baksätet. De kinesiska tillverkarna leder utvecklingen. Följ med!
Palexpo som äger mässfastigheten i Genève vill anordna en bilsalong 2021 trots att arrangören ställt in. Risken är för stor om man missar ett år, menar vd Claude Membrez. Samtidigt uttrycker han skepsis till arrangörens säljerbjudande: "Summan är enorm!"
Det blir ingen bilsalong i Genève 2021. Årets utgåva ställdes in bara några dagar innan den planerade öppningen i början av mars på grund av coronapandemin. Arrangören meddelar samtidigt att man planerar att sälja mässans tillgångar.
Redan innan schweiziska myndigheter stoppade salongen genom att förbjuda stora sammankomster (fler än 1.000 personer) kan man ana att Genèvesalongen hade svårt att stå på ekonomiskt stabila ben.