Audi A3 får ett lyft med nya motorer, mer effekt och fler finesser

Audi A3 får ett lyft med nya motorer, mer effekt och fler finesser
Audi A3 får 16-tumshjul som standard men nu går det att välja till 17, 18 och även 19-tumsfälgar.

Det har blivit halvtid för nuvarande Audi A3 och dags för en rad uppgraderingar och ett diskret ansiktslyft. De yttre dimensionerna är desamma och tittar man noga finns det små förändringar i front och akter. Fem nya exteriörkulörer erbjuds och grillen har gjorts mera lik nya A4.

Två nya bensinmotorer erbjuds. För första gången erbjuder Audi en trepip i A3:an och den trecylindriga 1,0-litersmotorn ger 115 hk och 200 Nm mellan 2.000–3.500 rpm. Förbrukningssiffror får vi inte då motorerna inte gjort klart sin certifieringsprocess.

Helt ny är också den fyrcylindriga 2,0 TFSI-motorn som ger 190 hk och 320 Nm mellan 1.500–4.200. Den här motorn har en "innovativ förbränningsteknik", som vi tolkar som Audis version av Atkinson-cykeln, och det är samma motor som erbjuds i nya generationen A4.

Till motorerna finns det sexväxlad manuell låda eller en nyutvecklad, sjustegad dubbelkopplingslåda med våtlameller. Den nya automatlådan ersätter tidigare, sexstegad låda med torrlameller. Förhoppningsvis innebär det bättre tillförlitlighet.

En annan viktig nyhet hos uppgraderade Audi A3 är förbättrade förarassistans- och säkerhetssystem. "Traffic Jam Assist" ger föraren en adaptiv farthållare som håller avståndet automatiskt. I köer upp till 65 km/h kan systemet ta över styrningen under kortare perioder, om vägen har tydliga markeringar. Autobroms, "Audi Pre Sense City", är standardmonterat på A3.

Audi Virtual Cockpit känner vi igen från A4 och Q7 där en 12,3 tum stor skärm visar antingen den mest relevanta körinformationen, eller kan växlas över till infotainment med navigering, telefon, musik, med mera. 7-tumsskärm är standard och Audi Connect med 4G-uppkoppling mot nätet är tillval.

Strålkastarna har fått en lite modifierad design för att markera att halogenlamporna numera är borta och xenonljus (Xenon Plus) är standard. För första gången i den här storleksklassen erbjuder Audi sin matrixteknik som tillval, det är aktiva LED-strålkastare som kan bygga upp olika ljusbilder beroende på väg, hastighet och mötande trafik.

Audi S3 har uppgraderats med tio hästar extra och ytterligare 20 Nm. Toppeffekten anges nu till 310 hk och med S-tronicautomat finns 400 Nm tillgängligt mellan 2.000–5.400 rpm. Antisladdsystemet har arbetats om och S3 har fått en speciell mappning av fyrhjulsdriften (som levereras av ett känt företag i Landskrona) för extra sportighet och "dynamiska prestanda".

Uppgraderingarna gäller tvärs över hela A3-sortimentet. Där hittar vi tredörrars A3 (som inte säljs i Sverige), femdörrars Sportback, Sportback e-tron, Sportback g-tron, A3 Sedan och A3 Cabriolet. Till dessa kommer S3 Sedan, S3 Sportback, S3 Cabriolet och sannolikt får vi snart också se en uppgradering RS 3 Sportback.

Leveranserna av uppgraderade A3 och S3 väntas börja i sommar. Priserna börjar vid 232.500 kronor för trecylindriga 1,0 TFSI med 110 hk. I den utökade standardutrustningen för Audi A3 ingår då Xenon plus strålkastare, autobroms Pre sense city, MMI radio inklusive bluetooth, mittarmstöd fram samt treekrad multifunktionsratt och förarinformationssystem.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Behövde jag en bil i det här segmentet skulle jag absolut välja Audi A3!
Ja
144
99
Nej