Experten vill slå hål på myten: Elbilar med smutsig el ökar inte utsläppen

Foto: Bigstockphoto

Daniel Engström på tankesmedjan Fores.

Det pratas ofta om elbilarnas miljöpåverkan om de inte laddas med klimatsmart el. Många påstår att utsläppen ökar om länder som Polen storsatsar på elbilar – då krävs mer el från landets kolkraftverk och därmed ökar utsläppen.

"För den enskilda bilen stämmer det. För utsläppen totalt stämmer det inte", skriver Daniel Engström, klimatpolitisk analytiker på tankesmedjan Fores, i en debattartikel på Supermiljöbloggen.

Om 80 procent av fordonsflottan skulle bli eldriven behövs betydligt mer el och därmed ökar också de totala utsläppen för elbilarna enligt en rapport från European Environment Agency. Men det stämmer alltså inte enligt Daniel Engström.

Han menar att antalet utsläppsrätter – som behövs för att producera fossil el – är begränsat och att högre efterfrågan på el för elbilar innebär att det också blir färre utsläppsrätter för annat. Konkurrensen ökar och det höjer priset för utsläppsrätterna. Då blir det ekonomiskt smartare att ställa om till grön elproduktion. Utsläppen för enskilda bilar kan öka men totalt sett håller sig alltså utsläppen på samma nivå.

"Att ställa om elproduktion så den blir koldioxidfri är centralt. Men det är inte så att elbilar i väntan på det är något dåligt. Vare sig i Sverige, Polen eller Kina. Tvärtom är det bra med fler elbilar. Det ger bättre luftkvalitet och påskyndar omställningen till en effektivare och mindre klimatbelastande elproduktion", skriver Daniel Engström.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att elbilar i det långa loppet är bättre för miljön än fossilbilar.
Ja
33
3
Nej