Porsche Mission E kan vara för tyst: "Våra kunder är känslosamma när det gäller ljud"

Porsche Mission E kan vara för tyst: "Våra kunder är känslosamma när det gäller ljud"
Foto: Bigstockphoto

Att bygga en helt eldriven Porsche kanske inte blir så enkelt. Ingenjörerna har stött på ett problem som behöver lösas innan konceptbilen Mission E sätts i serieproduktion.

Porscheförarna älskar motorljud och det innebär vissa problem med en elbil, som har en betydligt lägre ljudnivå. Det finns ingen förbränningsmotor som bullrar, men det kan finnas ett diskret vinande från elmotorn. Det innebär också att andra ljud, som skramlande detaljer i kupén, vindljud och däckljud, hörs mer.

"Våra kunder är väldigt känslosamma när det gäller ljud. De berättade för oss att de gillar en mullrande motor och förväntar sig något liknande för en elbil", säger Stefan Weckbach, som ansvarar för Mission E-projektet, till Bloomberg.

Ingenjörerna har sett till att fästa kablar och annan utrustning mycket noggrannare än på en bil med förbränningsmotor. Kupén ska "förseglas" mot oljud och eventuellt kan bilen också få ett system som förstärker elmotorernas vinande inne i kupén, men inte på utsidan.

Vissa personer som kollade in Porsche Mission E på Frankfurtsalongen hade en annan lösning:

"Många berättade för oss att de gillar den, men frågade om de kunde få den med en V8-motor", säger Stefan Weckbach.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är skönt med en helt tyst elbil.
Ja
144
65
Nej