”Jag förstår mig inte på Lexus envisa besked att inte satsa på elbilar”

Det är konstigt att ett "premiummärke" som Lexus vägrar montera laddkontakt på sina bilar, när "budgetmärket" Toyota nu ska storsatsa på elbilar och laddhybrider. Vad är mer premium än att åka på eldrift?

Annons
Annons

Toyotas lyxmärke Lexus har gång på gång vägrat sätta laddkontakt på sina bilmodeller. Hybridteknik finns i Lexus modeller, och det kanske inte är så konstigt när Toyota var pionjärer med Prius på 1990-talet. Men att gå över till elbilar (eller ens laddhybrider) har varit otänkbart.

Istället kommer nyheten att nästa generation av lyxlimousinen LS ska säljas med vätgasdrift.

Nu har ju till och med Toyota insett att elbilar är framtiden – först med den spännande nyheten om att forskare har hittat ett klurigt sätt att förlänga räckvidden och sedan med Toyotas beslut att starta en elbilsdivision.

Men hos Lexus är det alltså fortfarande tvärstopp för bilar med laddkontakt. Vanligtvis brukar ny teknik först lanseras i premiumbilar, för att dyka upp i billigare modeller. Toyotakoncernen verkar göra tvärt om – laddkontakterna kommer först till Toyota och sedan till Lexus.

”Det här totalvägrandet inför ny teknik förstår jag mig inte riktigt på”

Lexus Europachef Alain Uyttenhoven ser än så länge ingen anledning att börja sälja elbilar eller laddhybrider.

Anledningen till Lexus totalvägran är att märket klarar EU:s nya utsläppsgräns på 95 gram koldioxid per kilometer utan el- eller laddhybridteknik, även med suvar i programmet.

Men tänk då hur mycket utsläppen skulle kunna sänkas med elbilar i programmet?! Det handlar ju trots allt inte bara om att klara gränsen utan om att fortsätta sänka utsläppen efter det.

Lexus Europachef öppnar dock för att gå över till elteknik när utsläppsreglerna blir ännu hårdare. Men det här totalvägrandet inför ny teknik, av ett ”premiummärke”, förstår jag mig inte riktigt på.

Till slut handlar det väl om vad var och en tycker är ”premium”, det där ordet som var och varannan biltillverkare slänger sig med. För mig handlar det om att ligga i framkant, erbjuda något som känns exklusivt och annorlunda och som får mig att må bra när jag sitter och trängs i bilkön på väg till jobbet.

Och då sitter det ingen förbränningsmotor under huven…


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen