Racing med Tesla Model S P100D körs igång nästa år

Nästa år körs racingserien Electric GT Championship igång med sju tävlingar. Tidigare var planen att köra Tesla Model S P85+ med bakhjulsdrift men nu är...

Annons
Annons

Nästa år körs racingserien Electric GT Championship igång med sju tävlingar. Tidigare var planen att köra Tesla Model S P85+ med bakhjulsdrift men nu är det P100D-versionen med fyrhjulsdrift som gäller. Den modifieras och anpassas just nu för tävlingskörning av OMP och Pirelli.

Redan i standardutförande är ju P100D-modellerna rätt kvicka men racebilen blir förmodligen ännu vassare. Anledningen är att Electric GT-serien ska sänka tjänstevikten i bilarna med hela 500 kilo. Det gör sitt för prestandan och köregenskaperna!

Jämfört med tävlingsbilar med förbränningsmotor kan Teslabilarna också ha lägre tyngdpunkt och bättre vridmomentskontroll, tack vare att elmotorerna ger sin kraft direkt från start.

Förutom viktminskningen ska också däcken, fjädringen och bromsarna uppgraderas.

”Bilen har förvånansvärt bra köregenskaper och är väldigt välbalanserad trots att den är i ett tidigt utvecklingsskede. Det blir intressant att se hur version 2.0 blir som baseras på P100D-modellen nästa år eftersom den ska ha ännu mer effekt”, säger Karun Chandhok, ex-Formel 1-föraren som är en av testförarna inför nästa års EGT-säsong.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen