Bentley: ”Laddhybrider ger det bästa av två världar”

Bentleychefen tror inte alls att laddhybrider bara är en övergångsteknik i väntan på elbilar. Istället kombinerar laddhybriderna det bästa av två världar – det sa...

Annons
Annons

Bentleychefen tror inte alls att laddhybrider bara är en övergångsteknik i väntan på elbilar. Istället kombinerar laddhybriderna det bästa av två världar – det sa Wolfgang Dürheimer på en konferens under tisdagen.

Bentley måste precis som andra biltillverkare förhålla sig till de allt hårdare utsläppsreglerna. Suven Bentayga kommer inom kort med dieselmotor, men på längre sikt verkar det alltså vara laddhybrider som gäller för Bentley. Alla modeller ska på sikt komma som laddhybrider.

”Laddhybrider beskrivs ibland som en övergångsteknik – den kommer vara ur vägen ganska snart. Men enligt mig är laddhybriderna det bästa av två världar”, sa Wolfgang Dürheimer.

Många Bentleyägare kör bara sina bilar inom stadsgränserna, i exempelvis London, och där duger det snart inte längre med en törstig V8- eller W12-motor, som Bentley idag använder sig av. Men det måste fortfarande vara möjligt att åka på långresa och det klarar inte elbilarna idag, enligt Bentley. Ett uttalande som kan tyckas lite underligt när Volkswagenkoncernen, som ju äger Bentley, ska investera enorma belopp i ett snabbladdningsnätverk i Europa.

”För att köra långa distanser tror jag förbränningsmotorn kommer följa oss under en lång tid.”

Suven Bentley Bentayga kommer med laddhybridteknik 2018 och nu är det också bekräftat att nästa generation Continental GT kommer som laddhybrid, skriver Automotive News. Men den blir inte först ut – det blir W12-motorn utan elektrisk hjälp.

Laddhybridversionen av Continental GT får en V6-motor och elmotorn ska hjälpa till att öka systemeffekten till V8-nivå.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen