Ny studie: Räckviddsångest vanligast hos bilister som inte har gått över till elbil

Biljättarna står inför en svår utmaning: många är medvetna om hur viktiga elbilssatsningarna är inför framtiden, men få är villiga att helt släppa förbränningsmotorerna, som...

Annons
Annons

Biljättarna står inför en svår utmaning: många är medvetna om hur viktiga elbilssatsningarna är inför framtiden, men få är villiga att helt släppa förbränningsmotorerna, som fortfarande genererar stora vinster.

Det avslöjas i McKinseys nya rapport om elbilar och bilindustrin, där det finns en hel del intressant läsning.

Ny studie: Räckviddsångest vanligast hos bilister som inte har gått över till elbil

Många överväger en elbil – men få slår till

Det verkar som att de flesta bilköpare (96 procent i både USA och Tyskland) känner till att det finns elbilar eller hybrider att välja på idag. Men det är betydligt färre som faktiskt överväger att köpa en elbil eller hybrid (29 procent i USA, 44 procent i Tyskland) och andelen som faktiskt slår till är försvinnande liten.

Ny studie: Räckviddsångest vanligast hos bilister som inte har gått över till elbil

Det är betydligt billigare för biltillverkarna att satsa på eldrift än att betala utsläppsböter

Om biljättarna inte klarar de kommande utsläppskraven blir det böter på 100 dollar per gram koldioxid per bil. Den summan springer snabbt iväg. Det är 70 procent dyrare att betala bötessumman i det här räkneexemplet än att satsa på teknik och laddinfrastruktur som istället sänker utsläppen med ett gram koldioxid.

Ny studie: Räckviddsångest vanligast hos bilister som inte har gått över till elbil

Räckviddsångest verkar mest finnas hos bilägare som inte har någon elbil

Elbilsägarna är mycket nöjdare med räckvidden än bilköpare som funderar på att byta till elbil.

Ny studie: Räckviddsångest vanligast hos bilister som inte har gått över till elbil

Nästan 80 procent litar hellre på en elbil från en etablerad biltillverkare

Vad som är en ”etablerad” biltillverkare är förstås en definitionsfråga men i det här fallet får Tesla klassas som en uppstickare medan exempelvis BMW, Volkswagen och General Motors får räknas som ”etablerade”.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen