Smart batteriteknik ska ge bättre elbilar – men flera frågetecken måste rätas ut

Det pågår en hel del forskning för att utveckla bättre elbilsbatterier. Målet är inte bara längre räckvidd, utan också bättre paketering, längre batterilivslängd och kortare...

Annons
Annons

Det pågår en hel del forskning för att utveckla bättre elbilsbatterier. Målet är inte bara längre räckvidd, utan också bättre paketering, längre batterilivslängd och kortare laddtid.

Åsikterna går isär om exakt hur dagens litiumjonbatterier skulle kunna förbättras, men ett tyskt forskningsprojekt siktar nu på en räckvidd på hela 100 mil. Om det sedan blir verklighet återstår att se…

Elbilar har tusentals separata battericeller. De är ihopkopplade och övervakas med sensorer. Den här typen av kontakter och annan elektronik tar upp mer än hälften av utrymmet i batteripaketet och det skapas ett elektriskt motstånd som ”äter ström”. Det vore bättre att använda det utrymmet för battericeller, tycker forskarna, som vill effektivisera batteripaketet rent utrymmesmässigt.

Det skulle ge utrymme för fler battericeller – och därmed längre räckvidd – på samma yta.

Smart batteriteknik ska ge bättre elbilar – men flera frågetecken måste rätas ut
Mareike Wolter är projektchef på Fraunhofer IKTS.

Forskarna har tagit en lösning som annars är vanlig i bränsleceller. Battericellerna placeras inte sida vid sida i små sektioner utan ovanpå varandra. Batteripaketet använder också en bipolär elektrod – en slags metalltejp som är täckt i ett keramiskt material. Ena sidan blir anod och andra sidan blir katod.

”Vi använder vår expertis i keramikteknik för att designa elektroderna på ett sätt som gör att de behöver så lite utrymme som möjligt, kan lagra mycket energi, är enkla att tillverka och har lång livslängd”, säger Mareike Wolter, projektchef på Fraunhofer IKTS.

Det finns fortfarande problem med tekniken som forskarna ska försöka lösa. Utrymmet mellan cellerna används för kylning och när det utrymmet tas bort behövs kylning på ett annat sätt. Det finns också vissa frågetecken kring livslängd och säkerhet.

De första testerna i elbilar ska göras 2020.

Annons
Annons
Rulla till toppen