Ny rapport: Volvo klarar utsläppsmålen – större biljättar riskerar miljardböter

Ny rapport: Volvo klarar utsläppsmålen – större biljättar riskerar miljardböter
De stora biltillverkarna har kört igång storsatsningar på elbilar och hybrider, men i många fall räcker inte det för att klara EU:s gränsvärden.

Om bara fyra år får biltillverkarnas modellprogram inte släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer och bil i snitt. Det är ett tufft krav som EU har ställt, och biltillverkare som inte klarar den gränsen får betala miljardbelopp i böter.

Alla bilmärken kommer inte få lika lätt att klara reglerna. Vissa ligger bättre till än andra. Enligt en ny rapport från PA Consulting ligger Volvo allra bäst till för att klara de hårdare reglerna, med ett snittutsläpp på 73 gram koldioxid per kilometer.

Det beror till stor del på att nya modeller ska vara "elektrifierade" efter 2019. Även Toyota, som ju storsatsat på hybridbilar, och Renault/Nissan som satsat på elbilar ligger bra till och klarar sig under gränsen.

Volkswagens elbilar hinner inte anlända i tid. Märket riskerar 16 miljarder kronor i böter, enligt rapporten.

Det gör däremot inte Volkswagen, Mercedes, BMW, Hyundai/Kia, Fiat/Chrysler, Peugeot/Citroën/Opel och Ford, enligt den här rapporten. Trots vissa biltillverkares miljardsatsningar på elbilar och hybrider finns det alltså fortfarande för många "smutsiga" bilar i modellprogrammet som drar upp snittsiffran.

Att minska koldioxidutsläppen blir svårare när många bilköpare väljer en stor och tung suv istället för en "vanlig" bil, och framför allt när fler väljer bort dieselmotorn till förmån för en bensinbil. Nu gäller det alltså för biltillverkarna att få ut fler hybrid-, laddhybrid- och elbilar på marknaden för att kapa utsläppen.

Toyota och Volvo kan klara gränsen med god marginal. Mercedes skulle kunna klara gränsen men ligger som det ser ut nu på "fel" sida gränsen, med liten marginal. Att Volkswagen och BMW inte klarar gränsen beror på att de nya bilarna med lägre utsläpp inte lanseras tillräckligt snabbt.

Så här ser läget ut för Volvo, enligt rapporten.

Så klarar sig biltillverkarna...

PlaceringBiltillverkarePrognos 2021Mål 2021Klarar målet?
1 Volvo 73,1 103,5 Ja
2 Toyota 83,5 94,3 Ja
3 Renault/Nissan 91,4 92,1 Ja
4 Hyundai/Kia 94,9 91,7 Nej
5 Opel/Peugeot/Citroën) 95,6 92,6 Nej
6 Ford 96,1 93 Nej
7 Volkswagen 100,3 96,3 Nej
8 Fiat/Chrysler 101,2 91,1 Nej
9 Daimler (Mercedes) 102,1 100,7 Kanske
10 BMW 104,7 100,3 Nej
11 Jaguar/Land Rover 130,9 132 Ja

Siffrorna visar gram koldioxid per kilometer och bil.

Volvo ska lansera elbilar, laddhybrider och mildhybrider som kommer sänka utsläppen.

...och så höga kan bötesbeloppen bli

Bötesbeloppet för biltillverkare som inte klarar gränsen är 95 euro per gram koldioxid över gränsen multiplicerat med antalet bilar som säljs under 2020.

Volkswagen: 16 miljarder kronor
Opel/Peugeot/Citroën: 6,7 miljarder kronor
BMW: 5,7 miljarder kronor
Ford: 3,3 miljarder kronor
Daimler (Mercedes): 1,9 miljarder kronor

Källa: PA Consulting med hänvisning till siffror från Transport & Environment, ICCT, JLR Sustainability Report, ACEA och PwC Autofacts.

Jaguar/Land Rover har kapat utsläppen rejält de senaste åren. Jaguar I-Pace är helt eldriven och lanseras 2018.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror också Volvo kommer klara utsläppsmålen 2021.
Ja
178
95
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!