Nytt reportage visar elbilsbatteriernas baksida

När allt fler biltillverkare börjar prata om elbilar och laddhybrider blir samtidigt mer och mer känt om de usla förhållanden som gäller för koboltbrytning i...

Annons
Annons

När allt fler biltillverkare börjar prata om elbilar och laddhybrider blir samtidigt mer och mer känt om de usla förhållanden som gäller för koboltbrytning i vissa länder.

Kobolt är en viktig beståndsdel i elbilsbatterier, och nu publicerar Aftonbladet ett långt reportage om hur arbetet i gruvorna kan gå till. I gruvorna jobbar barn och vuxna under livsfarliga förhållanden. Det finns också en film där den som vågar kan följa med ned i gruvan.

”Sjuåriga barn släpar tunga säckar för några kronor – medan deras föräldrar tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål”, står det i reportaget som definitivt är läsvärt för alla som är intresserade av elbilar och batterier.

Volvo och Tesla är två av företagen som får svara på kritiken. Volvo hävdar att företaget följer vissa regelverk för leverantörskedjor och är medlem i olika samarbeten där biltillverkarna ska försöka jobba för bättre förhållanden i gruvorna.

Tesla bsekriver hur företaget granskar leverantörer på plats för att se hur de arbetar.

Vi har tidigare skrivit om hur flera biltillverkare fått bakläxa när det gäller koboltbrytning i en rapport från Amnesty. BMW och Tesla klarade sig hyfsat bra i undersökningen. Sämre gick det för Mercedes och Volkswagen. Renault fick däremot bottenbetyg.

Läs reportaget Blodsbatterier här.

Nytt reportage visar elbilsbatteriernas baksida

Det här reportaget belyser elbilsbatterierns baksida, men det är samtidigt viktigt att inse att biltillverkarna ligger olika långt framme. Vissa tar verkligen de här problemen på allvar – andra inte. Ingen ska behöva slita under dessa förhållanden, och självklart inte barn.

Men tack vare elbilsboomen lyfts problemen upp och på sikt kan de bli lösta. Det är inte lika lätt att säga om framställningen av bensin.

Annons
Annons
Rulla till toppen