Jaguar vintertestar nya I-Pace i Sverige

Jaguar vintertestar nya I-Pace i Sverige

Det dröjer inte länge förrän Jaguar ska börja sälja I-Pace – den eldrivna suven som företaget hintat om länge, och redan visat upp i konceptform.

Jaguar I-Pace bygger på en helt ny plattform och blir startskottet för en stor satsning. Bilen får 400 hästkrafter, bagagevolym på 530 liter, 0–100-tid på omkring fyra sekunder, fyrhjulsdrift, batteripaket på 90 kWh och räckvidd på uppemot 50 mil enligt officiella siffror. Det innebär ungefär 35 mil i verkligheten.

Bilen ska visas upp i helt produktionsfärdigt utförande på bilsalongen i Genève som öppnar i mars. Därmed hinner den förmodligen före konkurrenten Audi e-tron.

Nu har Jaguar släppt en film där nya I-Pace vintertestas i svenska Arjeplog. Vid det här laget är bilen i princip helt färdigutvecklad, så filmen är mer en pr-grej där Jaguar skryter om hur I-Pace testas i 40 minusgrader, men vi får ändå veta några nya detaljer om bilen som många ser fram emot.

• Till att börja med avslöjar Jaguar att I-Pace kan snabbladdas till 80 procent på 40 minuter med en laddeffekt på 100 kW. Det är inte så snabbt i förhållande till vad exempelvis Porsche pratar om med den så kallade "Turboladdningen", men förstås ändå välkommet.

• Precis som på många andra elbilar kan batteriet värmas upp eller kylas ned innan föraren ska åka iväg med hjälp av en app, för att maximera räckvidden. Men tyvärr kan det i Jaguar I-Pace bara göras när bilen är inkopplad till ett uttag. Det gör inget för den som laddar bilen hemma, men för den som parkerar på gatan eller utomhus utan laddmöjlighet är det en klar nackdel. Det stjäl förmodligen för mycket räckvidd från batteriet att kunna värma upp eller kyla ned batteriet utan att bilen är inkopplad.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag väljer hellre nya Jaguar I-Pace än Audi e-tron.
Ja
66
17
Nej