Polestar vill öka produktionen av sin prestandahybrid

Ursprungligen hade Volvo tänkt sig att bygga 500 Polestar 1 om året. Men redan har man 5.000 intresserade kunder. Sannolikt blir det tvåskift i nya fabriken i Kina.

Annons
Annons

Med en byggtakt på 500 bilar om året och en förmodad produktionstid på tre år skulle det bli totalt 1.500 Polestar 1. Men Volvo Cars och det avknoppade systerbolaget Polestar har redan fått 5.000 intresserade kunder – något som vida överstiger förväntningarna.

I en intervju med branschtidningen Automotive News Europe berättar Polestars vd Thomas Ingenlath att man nu måste omvärdera situationen:

”Vi undersöker om vi kan åstadkomma en högre produktionsvolym än 500 bilar om året. Vi utreder detta,” säger Polstars vd Thomas Ingenlath till Automotive News Europe. ”Jag tror att det finns potential att gå upp till två skift.”

Den nya fabriken i Chengdu, Kina, kommer att stå färdig under sommaren. Men det dröjer förmodligen till sommaren 2019 innan de första Polestar 1 rullar av bandet. En komplicerande faktor är att Polestar 1 blir den första kolfiberbilen som tillverkats inom Volvo-koncernen. Det är en helt ny produktionsteknik och man kan förvänta sig en del problem som måste lösas längs vägen.

”Vi har stor respekt för utmaningen”, säger Thomas Ingenlath och tillägger att han förväntar sig att det behövs en inkörningsperiod med den nya processen. ”Det kommer att bli en ganska långsam start”.

De 5.000 personer som hittills uttryckt sitt intresse för Polestar 1 kan lägga sin order ”på riktigt” med början nu under våren 2018. Beroende på utförande och utrustning hamnar priset för prestandahybriden Polestar 1 på cirka 130.000–150.000 euro. Publik premiär för Polestar 1 blir det på Genèvesalongen som öppnar om några veckor.

Polestar 1 är en GT-coupé med 2+2-layout. Volvos designchef Thomas Ingenlath är också chef för Polestar och även om Polestar 1 har tydliga vibbar av Volvos konceptbil som presenterades för några år sedan är detta en helt egen modellserie som separeras från Volvos modellprogram. Polestar 1 ska byggas i cirka 500 exemplar om året men de kommande modellerna (som vi beskriver mer längre ned i artikeln) ska byggas i större antal.

Polestar 1 mäter 4,5 meter på längden, vilket är 65 centimeter kortare än S90. Sannolikt också lite kortare än nya S60, som börjar byggas i slutet av 2018. Polestar 1 har två elmotorer vid bakaxeln och en fyrcylindrig förbränningsmotor. Dessutom använder sig Polestar 1 av en så kallad ISG-enhet, det vill säga Integrated Starter Generator, som fungerar som startmotor/generator.

Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.

Polestar 1 bygger på Volvos SPA-plattform som också ligger till grund för 90-modellerna. Men faktum är att uppemot hälften av arkitekturen har arbetats om med delar som är unika för Polestar. En nyhet är till exempel det adaptiva chassit från Öhlins som kallas Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och som Polestar 1 blir först i världen med. Systemet är elektroniskt styrt och kan anpassa stötdämparnas ventiler upp till 400–500 gånger per sekund. Föraren kan välja karaktär på dämpningen, från sport till komfort.

Viktfördelningen på Polestar 1 går till viss del att styra genom batteripaketets placering och i det här fallet har man valt 48/52 procent mellan fram/bak. Som på XC90 T8 och XC60 T8 ligger batterierna placerade i ”kardantunneln”, i mitten av bilen.

Italienska Brembo brukar ju nästan vara standard när man ska välja bromsar till en prestandamodell. Men Volvo Cars och Polestar 1 har i det här fallet valt japanska Akebono, med sexkolvsok fram och 400 millimeter stora stålskivor.

Karossen består av kolfiber som sänker vikten och tyngdpunkten och ökar vridstyvheten med 45 procent. Polestar hävdar att de vinner cirka 230 kilo i lägre vikt, tack vare kolfibern. Det finns också aktiv momentstyrning på bakhjulen som skickar rätt mängd kraft till rätt hjul vid rätt tillfälle för bästa grepp – och även styra in bilen bättre i kurvorna.

Polestar vill öka produktionen av sin prestandahybrid
”Vi har stor respekt för utmaningen”, säger Thomas Ingenlath till Automotive News och tillägger att han förväntar sig att det behövs en inkörningsperiod med den nya processen att bygga bil i kolfiber.
Polestar vill öka produktionen av sin prestandahybrid
Polestar vill öka produktionen av sin prestandahybrid
Polestar vill öka produktionen av sin prestandahybrid
Polestar vill öka produktionen av sin prestandahybrid
Annons
Annons
Rulla till toppen