Elbilsrallyt ska testa räckvidden i svenskt vinterklimat

Elbilar funkar utmärkt även i norra Sverige. Det ska bevisas med elbilsrallyt e-Grandprix Nordic, som nu är öppet även för privatpersoner och som körs igång den 22 februari.

Elbilsrallyt ska testa räckvidden i svenskt vinterklimat
Projektledaren Robert Granström, som kör Tesla Model S, är övertygad om att elbilar fungerar utmärkt för bilägare som bor i norra Sverige. Foto: Sterling Nilsson

Många verkar tro att elbilar är ett storstadsfenomen och att svensk vinterkyla gör dem obrukbara. Men det stämmer inte – och det ska bevisas i elbilsrallyt e-Grandprix Nordic som körs igång den 22 februari.

"Vi ser att det är de som bor i norra Sverige som har störst nytta av att köra på el. Här kör man långt och skapar stor miljönytta med varje batteri. Många kan dessutom ta igen investeringen redan inom 2–3 år, exempelvis genom att bränslekostnaden, elen, bara kostar runt två kronor milen", säger projektledaren Robert Granström.

"Vi ser att det är de som bor i norra Sverige som har störst nytta av att köra på el"

Nytt för i år är att även privatpersoner kan delta i elbilsrallyt med start och mål i Luleå. Alla som har en elbil eller laddhybrid får delta och det finns chans att vinna i kategorier som mest exakta sträcktid och totaltid och lägsta förbrukning.

Totalt körs rallyt över en sträcka på 20 mil under två dagar.

"Motivet till tävlingen är avsaknaden av normer för hur man deklarerar vinterräckvidd för laddbara bilar idag. Varken bilupphandlare eller ens återförsäljare av bilar kan bedöma eller svara på hur långt ett fulladdat batteri räcker på vintern", säger Robert Granström.

Foto: Elisabeth Viktorsson

Foto: Elisabeth Viktorsson

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag håller med – elbilar fungerar utmärkt även på landsbygden, inte bara i storstan!
Ja
104
24
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!