Elbilsexplosionen kan väcka liv i nedlagd svensk gruva

Hoppas kunna komma igång redan inom två år – och Northvolt kan bli en viktig kund.

Foto: Leading Edge Materials

Ett kanadensiskt företag vill börja bryta grafit och litium till bland annat elbilsbatterier i svenska och finska gruvor.

Nu börjar trycket på biltillverkarna att få fram elbilar öka. Fler och fler bilköpare funderar på en elbil eller laddhybrid, och därmed ökar också efterfrågan på batterier snabbt.

Svenska Northvolt som ska utveckla och bygga batterier i Västerås och Skellefteå vill helst använda råvaror från lokala gruvor i batterierna, och snart kan det bli möjligt.

Kanadensiska Leading Edge Materials undersöker just nu litiumfyndigheter i Sverige och vill väcka liv i grafitverksamheten i gruvan i Voxna utanför Edsbyn i Gävleborg. Företaget har också planer på att utvinna kobolt från finska gruvor.

"Optimistiskt sett ser jag att vi kommer ha en kommersiell produktion av grafit för litiumjonbatterier om två år", säger Filip Kozlowski, styrelseledamot i Leading Edge Materials, till Ny Teknik.

"Optimistiskt sett ser jag att vi kommer ha kommersiell produktion av grafit för litiumjonbatterier om två år"

Med hjälp av företagets renade naturliga grafit ska kostnaderna kapas med 40 procent jämfört med syntetisk grafit. Målet är att bli en "one-stop shop" för batteritillverkare och enligt uppgifter till Bloomberg förs även diskussioner med BMW.

Redan 1996 började ett företag utvinna grafit ur gruvan utanför Edsbyn, men fem år senare stoppades brytningen på grund av ekonomiska problem, skriver Hela Hälsingland. 2010 stod det klart att vattnet i ån Älman var missfärgat och tusen gånger surare än normalt. Boende i närheten varnades för att använda vattnet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror Sverige kan bli väldigt konkurrenskraftigt när det gäller att bygga och utveckla elbilsbatterier.
Ja
25
2
Nej