Lägre fordonsskatt för personbilar som uppfyllde miljökrav infördes successivt under början av 00-talet. Flexifuelbilar fick lägre förmånsvärde, vilket på kort tid skapade ett kraftigt uppsving för etanolbränslet E85. Pumplagen, som infördes 2005, innebar dessutom att i stort sett alla bensinstationer hade en E85-pump.
Var fjärde bil var en E85-modell när försäljningen av etanolbilar var som högst, under slutet av 00-talet. Men när den lägre förmånsskatten togs bort 2012, och bränsleskatten höjdes, tvärdog försäljningen av E85-bilar. Så också försäljningen av E85-bränslet som nu ligger kring 15 procent av vad som såldes under glansdagarna 2011–2012.
Den enda biltillverkare som erbjuder E85-modeller i Sverige idag är Volkswagen. Golf Multifuel är ensam kvar, men nu har Volkswagen tagit beslutet att upphöra med E85-modeller.
”Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid,” säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige. ”Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning,” och tillägger att han personligen tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning:
”E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament.”
Det går inte längre att beställa en ny VW Multifuel-bil i Sverige.
Som vi berättade igår kan E85-modeller köras på metanolbränslet M56. Genom en speciell produktionsteknik kan skogsrester användas som råmaterial till biometanol, som är helt fossilfritt. Studien presenterades av Luleås tekniska universitet.
Vid årsskiftet 2017/2018 tog riksdagen bort skatten på E85 och biodiesel. Samtidigt höjdes skatten på bensin, vilket gör att det idag är ungefär lika dyrt att köra på E85 som på bensin.
Till skillnad mot gasbilarna får E85-bilarna inga fördelar i det nya bonus/malus-systemet som införs 1 juli, vilket bland annat Bil Sweden kritiserat. Volkswagens fyra gasdrivna modeller finns kvar i det svenska sortimentet.