Ny guide för fordonsskatt och rabatt till bonus/malus-systemet

Nya bilar som registreras 1 juli eller senare får ett nytt sätt att beräkna fordonsskatt, det så kallade bonus/malus-systemet. Att beräkna skatten kan vara lite...

Annons
Annons

Nya bilar som registreras 1 juli eller senare får ett nytt sätt att beräkna fordonsskatt, det så kallade bonus/malus-systemet. Att beräkna skatten kan vara lite knepigt, men nu hjälper Transportstyrelsen till med ett nytt verktyg på sin sajt.

Vi har beskrivit bonus/malus-systemet i flera artiklar (se länkarna längst ner på sidan) och även gjort en egen beräkningsguide. I korthet är det regeringens avsikt att gynna bilar med låga koldioxidutsläpp och öka skatten för de som har ”höga” CO2-utsläpp. Med högt menas i det här fallet över 95 g/km CO2, vilket som alla vet är ett mycket lågt utsläpp för en familjebil.

Det innebär att de flesta bilar får högre fordonsskatt med bonus/malus-systemet. Det är bara de bilar som släpper ut 60 g/km eller mindre i CO2-utsläpp som får bonus. Elbilar, som har 0 g/km i CO2-utsläpp, får den maximala bonusen på 60.000 kronor.

Det nya bonus/malus-systemet gäller bara för nya bilar som registreras 1 juli 2018 eller senare. Den höjda fordonsskatten gäller i tre år, sen återgår bilen till ”den gamla” och lägre fordonsskatten. Det nya systemet påverkar bilskatten både för privatbilar och kostnaderna för de som har förmånsbil/tjänstebil.

Transportstyrelsen har delat upp guiden i två delar: de bilar som får bonus och de bilar som får malus – alltså höjd bilskatt. På sidorna finns också svar på de vanligaste frågorna kring bonus/malus-systemet.

 

Ny guide för fordonsskatt och rabatt till bonus/malus-systemet
En enkel guide som gör det lättare för dig som ska köpa bil efter 1 juli 2018.
Annons
Annons
Rulla till toppen