Hon bytte bilen mot elcykeln: ”Otrolig frihetskänsla att slippa bilköerna”

Från ett måste för vardagspusslet – till en allt mer sekundär roll. Maria Kaarto bytte bilen mot en elcykel och ångrar sig inte en sekund. "Den största vinsten är att det händer något med hur man mår", säger hon.

Annons
Annons

Att byta till elbil är en viktig del i att sänka utsläppen på lång sikt. Men att byta till elcykel är ett ännu större steg för att minska både utsläpp och trängsel.

Det råder lite av en elcykelrevolution i Sverige. Försäljningen går som bara tåget och branschens prognoser överträffas månad efter månad. En som har valt att sadla upp är Maria Kaarto.

Hon bytte bilen mot elcykeln:
Foto: Privat

”För mig var det väldigt spontant, jag såg en utmaning på Facebook och lockades av tanken att testa. Det kändes omöjligt eftersom jag har så långt till jobbet och är ensamstående med två barn”, säger hon.

Med bostad vid Telefonplan söder om Stockholm, jobb i Johannelund 1,7 mil bort och stressen över att kunna hämta barn i dräglig tid, har bilen varit nyckeln. Så det var ingen självklarhet att en elcykel skulle kunna axla manteln som lösare av vardagspusslet.

”Bilen har varit ett ’måste’ för att få ihop det och jag körde mycket. Dels till jobbet och dels för barnens alla aktiviteter. Även med bil har det vissa gånger varit svårt att få till vardagslogistiken. Så vänner jag har tycker jag är helt dum i huvudet som gör detta. De tycker att en person som jag inte behöver fler utmaningar”, säger Maria Kaarto.

”En otrolig frihetskänsla att slippa bilköerna”

Hon trampar nu dagligen de över tre milen tur och retur till jobbet och är otroligt nöjd över beslutet att byta bil till elcykel.

”Det är helt underbart. Framför allt att få in lite motion. Jag tycker att jag mår bättre och det trodde jag inte skulle vara så stor skillnad. Sedan är det en otroligt stor frihetskänsla – just att slippa bilköerna trodde jag inte skulle vara så skönt. Den största vinsten är att det händer något med hur man mår. Det tar i vissa fall lite mer tid, men jag får andra värden istället. Visst finns det gånger då vi måste ta bilen, men i de flesta fall har behovet försvunnit, säger hon.

Nu under försommaren har vädret varit cykelvänligt, men Maria säger att elcykeln kommer gå varm året runt.

”Jag tänker på att det kan vara halt, men att det är kallt och regnigt bekymrar mig inte. Visst, jag kanske inte cyklar 365 dagar om året, men det blir så mycket jag kan.”

Dåliga cykelbanor

Fördelarna är många, men det finns även nackdelar med att byta bort bilen. 

”Jag kan ju inte ha med båda barnen på cykeln och ibland är den inte tillräckligt snabb. Om 20 minuter spelar roll, då kan det bli så att cykeln får stå. Sedan tycker jag att cykelbanorna är väldigt dåliga. Det är ofta gropar och gruset får ligga kvar väldigt länge. Sedan händer det ibland att cykelbanan bara tar slut – det är aldrig något som skulle hända med bilen. Jag tycker att det borde fungera bättre om nu Stockholm siktar på att vara en cykelstad. Det måste jag säga: infrastrukturen för bil är överlägsen, trots köer.

Maria är inte ensam om att överge bilen för elcykel, och regeringens premie för elcyklar gör sitt för att driva på utvecklingen. Nu får de som köper en elcykel tillbaka 25 procent av inköpspriset, max 10 000 kronor om de ansöker om bidrag.

”Ibland tar cykelbanan bara slut – det är aldrig något som skulle hända för bilen”

Ansökningarna om elcykelpremien flödar in, säger Tomas Hallqvist, som är chef för miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket.

”Vi har fått in 41.000 ansökningar sedan 1 februari. Nu är det bra tryck med ungefär 2.500 i veckan. Vi hade inte gjort någon egentlig prognos eftersom vi inte hade några referenser att utgå från. Men det känns som ett högt söktryck.”

Regeringen har avsatt en miljard kronor fördelat över tre år, vilket ska räcka till cirka 210.000 cyklar (och elmopeder/elmotorcyklar) – och pengarna går åt i rask takt.

Elcykelpengarna kan ta slut

”I genomsnitt betalar vi ut 4.200 kronor vilket innebär att elcykelpriserna ligger på runt 17.000 kronor. Hittills har vi betalat ut 158–160 miljoner kronor och eftersom vi har väldigt många ansökningar som ligger ackumulerat tror jag att ganska precis halva årets bidrag har gått åt. Och pengarna kan absolut ta slut, så det är först till kvarn som gäller.”

För den som beslutat att slå till på en elcykel har Tomas ett råd: ansök digitalt.

”Det är det snabbaste sättet att gå både beslut och pengar. Skickar du in digitalt har du beslut inom en timme och utbetalning på åtta dagar. Skickar du in papper kan det ta månader. Jag har sex handläggare och 8.000 pappersansökningar som ligger och väntar”, säger Tomas Hallqvist.


Så fungerar bidraget för elcykel, elmoped och elmotorcykel

• Bidraget omfattar 25 procent av priset på fordonet inklusive moms, eller maximalt 10.000 kronor. 

• Om cykeln till exempel kostar 10.000 kronor får du 2.500 kronor i bidrag. Om cykeln kostar 20.000 kr får du 5.000 kronor i bidrag.

• Bidraget gäller för fordon köpta tidigast den 20 september 2017. Ansökan ska skickas till Naturvårdsverket inom sex månader efter att du köpt ditt fordon. För fordon som köptes mellan den 20 september 2017 och den 31 januari 2018 ska ansökan skickas in innan den 1 augusti 2018.

• Det går endast att få ett bidrag per person.

Annons
Annons
Rulla till toppen