Teslaägare klagar på usel service – Elon Musk erkänner fel

Väntetiden är upp till åtta månader och konsumentverket har fått över 100 klagomål från Teslaägare hittills i år.

Annons
Annons

Tesla har ett på sätt och vis angenämt problem i Norge. Tesla säljer så många elbilar att serviceorganisationen inte hinner med – och ägare vittnar om väntetid på upp till åtta månader.

Norge har blivit elbilslandet nummer ett på grund av kraftiga subventioner och försäljningen av elbilar – även Tesla – har ökat enormt de senaste åren. Men tyvärr verkar det alltså som att resten av organisationen inte hängt med.

Tesla har elva servicecenter i Norge på totalt 26.000 bilar. Många ägare vittnar om långa väntetider, att serviceverkstäderna inte ringer tillbaka som utlovat och stor brist på reservdelar. Norska konsumentverket har fått över 100 klagomål från Teslaägare hittills i år.

En talesperson som Electrek pratat med säger att Tesla ska dubbla antalet anställda i verkstäderna i år och fyrdubbla den mobila servicestyrkan som kan rycka ut till bilägaren. Tesla ska också bygga ett nytt och större servicecenter i Oslo.

”Det är helt horribelt. Det är jättefint att sälja en massa elbilar, men utan en serviceapparat som kan ta sig an bilarna ute på vägarna hjälper inte det”, säger Christian Neegaard, som beställde service av sin Model S i september 2017 och fick tid först nu, till Tek.no.

Teslaägare klagar på usel service – Elon Musk erkänner fel
Norska Teslaägare har rätt att vara förbannade, skriver Elon Musk på Twitter. Foto: Getty Images

Elon Musk har svarat på Twitter att ”vi har problem att utöka våra serviceverkstäder i Oslo specifikt”, och att Teslas mobila servicestyrka skulla kunna avlasta verkstäderna men att den tjänsten inte är godkänd av myndigheterna än.

Även här i Sverige ökar antalet Teslabilar snabbt och när Model 3 börjar dyka upp på vägarna vill det till att Tesla också skalat upp serviceorganisationen för att undvika problem. Tesla ska öppna ett nytt servicecenter i södra Stockholm men i norra Sverige är serviceutbudet fortfarande obefintligt.

Det här problemet känns igen från 1990-talet när svenska Volkswagen ökade sin försäljning rejält, men misslyckades med att skala upp resten av organisationen. Verkstäderna fick snabbt dåligt rykte som de haft svårt att tvätta bort.


Uppdatering 16.30: Norska trafikmyndigheten har inte fått in någon ansökan från Tesla om de mobila servicebilarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen