Bortglömda elbilen hade många rätt – redan 1923

Till skillnad från dagens bilar hade Milburn 27L fyra växlar framåt och två bakåt. Batteripaketet kunde snabbt bytas ut för att föraren inte skulle behöva...

Annons
Annons
Bortglömda elbilen hade många rätt – redan 1923
Till skillnad från dagens bilar hade Milburn 27L fyra växlar framåt och två bakåt. Batteripaketet kunde snabbt bytas ut för att föraren inte skulle behöva vänta på att ladda fullt. Foto: Motostalgia

Många tror att elbilar är ett nytt påfund men det stämmer inte. Redan i bilens barndom – för 100 år sedan – fanns elbilar och många av dem marknadsfördes som tysta stadsbilar ”som även din fru kan köra”.

Det sista argumentet finns tack och lov inte med i marknadsföringen av dagens elbilar…

En av de häftigaste elbilarna från 1920-talet hette Milburn Electric 27L. För några år sedan hittades ett bortglömt exemplar i en lada i Texas och senare såldes bilen – för 1,3 miljoner kronor.

”På 1910- och 1920-talet byggde företag som Milburn och Detroit Electric väldigt konkurrenskraftiga elbilar. Milburn hade en flotta av taxibilar i New York. Det var väldigt framgångsrikt. Men GM köpte företaget 1924 och monterade ned fabriken så att bilarna inte skulle konkurrera med deras egna bilar”, säger ägaren Jack, som inte vill avslöja sitt efternamn, till Fox News.

Bortglömda elbilen hade många rätt – redan 1923
En Milburn Electric Car från 1921 kör ut ur garaget vid Woodrow Wilson House. En liknande bil användes av president Wilson och hans agenter vid Secret Service när man körde i närheten av Vita Huset. Foto John Kelly/The Washington Post via Getty Images.

Köptes upp av GM – och försvann

Precis som idag hade många som funderade på en elbil under mellankrigstiden vissa frågetecken kring laddinfrastrukturen och räckvidden.

Under 1920-talet köpte General Motors upp Milburn Electric och strax därefter försvann varumärket. Nätet med bensinmackar växte för varje år och det blev betydligt enklare att tanka en bensinbil än att ladda en elbil. Bensinstationer var ingen självklarhet i bilismens barndom, ni som klickar på länken nedan om Bertha Benz kan läsa att hon fick köpa bensin på apoteket!

Ordet ”mack” är unikt för svenskan och det beror på att företaget Mack Petroleum AB var en av de första att tillverka bensinpumpar. Mack är en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Nils Peter Mathiasson, Oscar Andersson, Gustaf Collin och Helmer Key. Fabriken låg i Midsommarkransen, Stockholms första förort vid förra sekelskiftet.

USA:s president Woodrow Wilson körde själv en Milburn från 1918 på Vita Husets inhängnade område. Den hade en maxfart på 50 km/h och en räckvidd på 16 mil.

Den mest intressanta detaljen är att Milburn Electric-ägaren enkelt kunde byta ut batteriet för att snabbt kunna åka vidare – något som är på gång även för dagens elbilar, nästan 100 år senare.

Missa inga nyheter – gilla oss på Facebook!

Bortglömda elbilen hade många rätt – redan 1923
Dåtidens marknadsföring av bilar var lite annorlunda. Den här affischen daterar sig till cirka 1917 och 1.285 dollar låter lågt, men det motsvarar ungefär 120.000 kronor idag. Bilpriserna var ”höga”, även för 100 år sedan. Foto David Pollack/Corbis via Getty Images.
Bortglömda elbilen hade många rätt – redan 1923
Just det här exemplaret av Milburn Electric 27L ägdes av en advokat som fick bilen som betalning. Foto: Motostalgia
Bortglömda elbilen hade många rätt – redan 1923
Foto: Motostalgia
Annons
Annons
Rulla till toppen