Många tror att elbilar är ett nytt påfund men det stämmer inte. Redan i bilens barndom – för 100 år sedan – fanns elbilar och många av dem marknadsfördes som tysta stadsbilar ”som även din fru kan köra”.
Det sista argumentet finns tack och lov inte med i marknadsföringen av dagens elbilar…
En av de häftigaste elbilarna från 1920-talet hette Milburn Electric 27L. För några år sedan hittades ett bortglömt exemplar i en lada i Texas och senare såldes bilen – för 1,3 miljoner kronor.
”På 1910- och 1920-talet byggde företag som Milburn och Detroit Electric väldigt konkurrenskraftiga elbilar. Milburn hade en flotta av taxibilar i New York. Det var väldigt framgångsrikt. Men GM köpte företaget 1924 och monterade ned fabriken så att bilarna inte skulle konkurrera med deras egna bilar”, säger ägaren Jack, som inte vill avslöja sitt efternamn, till Fox News.
Köptes upp av GM – och försvann
Precis som idag hade många som funderade på en elbil under mellankrigstiden vissa frågetecken kring laddinfrastrukturen och räckvidden.
Under 1920-talet köpte General Motors upp Milburn Electric och strax därefter försvann varumärket. Nätet med bensinmackar växte för varje år och det blev betydligt enklare att tanka en bensinbil än att ladda en elbil. Bensinstationer var ingen självklarhet i bilismens barndom, ni som klickar på länken nedan om Bertha Benz kan läsa att hon fick köpa bensin på apoteket!
Ordet ”mack” är unikt för svenskan och det beror på att företaget Mack Petroleum AB var en av de första att tillverka bensinpumpar. Mack är en akronym av de fyra grundarnas efternamn: Nils Peter Mathiasson, Oscar Andersson, Gustaf Collin och Helmer Key. Fabriken låg i Midsommarkransen, Stockholms första förort vid förra sekelskiftet.
USA:s president Woodrow Wilson körde själv en Milburn från 1918 på Vita Husets inhängnade område. Den hade en maxfart på 50 km/h och en räckvidd på 16 mil.
Den mest intressanta detaljen är att Milburn Electric-ägaren enkelt kunde byta ut batteriet för att snabbt kunna åka vidare – något som är på gång även för dagens elbilar, nästan 100 år senare.