Ny studie: Nätbolagen förbereder sig inte inför elbilsboomen

Men samtidigt orimligt att alla skulle ladda samtidigt, enligt ett nytt examensarbete.

Annons
Annons

Många undrar vad som händer med elnätet när fler bilköpare går över till eldrift. Vi gick igenom de vanligaste frågeställningarna i en granskning, och nu kommer en ny studie som ytterligare lägger fokus på den viktiga frågan.

De flesta svenska nätbolag gör ingenting för att förbereda sig inför att det behövs fler elbilsladdare när allt fler bilköpare går över till en elbil. Det visar ett examensarbete vid Uppsala Universitet som nyligen publicerats, och som tidningen Elinstallatören skriver om.

I studien har 55 nätbolag som tillsammans står för 90 procent av kraftöverföringen i Sverige, plus tio av de mindre nätbolagen, fått svara på en enkät om hur de förbereder sig inför en framtid där fler bilägare laddar ström istället för att tanka bensin eller diesel.

”Skrämmande”

Att så många nätbolag svarade ’ingenting’ på frågan om hur de förbereder sig inför en stor utbyggnad av laddinfrastruktur tycker Catherine Östergren, civilingenjör i energisystem och en av författarna bakom studien, är ”skrämmande”.

Resultatet visar också att nätbolagen själva inte har några planer på att använda flexibla resurser för att göra elnätet ”smartare” och därmed komma undan kapacitetsbristen i elnätet. De tycker det ansvaret ligger högre upp i kedjan.

En annan del av studien gick ut på att simulera elbehovet i ett kvarter med 121 hushåll. Om det plötsligt stod 40 procent elbilar på gatan och laddade skulle det inte innebära något problem, visade studien, eftersom nätbolagens transformator har ordentlig marginal. Men vid 70 procent elbilar, och där alla laddar samtidigt, kan det uppstå problem.

Orimligt att alla skulle ladda samtidigt

Att alla skulle ladda samtidigt är dock orimligt, enligt Catherine Östergren.

”Vi räknar med att en elbil bara behöver ladda cirka var tredje dag så det är orimligt att alla skulle behöva ladda samtidigt. Men om samhället skulle få 100 procent elbilar, då är det mer sannolikt att det uppstår problem på kvartersnivå, speciellt under vintermånaderna december, januari och februari”, säger Catherine Östergren till Elinstallatören.

Hon vill poängtera att elsystemet har en skyldighet att klara av förändringar i samhällsutvecklingen, till exempel serverhallar eller många elbilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen