Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär

Skoda Enyaq har kommit till Sverige och vi har kollat in bilen med kameran i högsta hugg.

Annons
Annons

Enyaq är Skodas första elektriska bil. Intresset är stort och Skoda har fått in mer än 4.000 intresseanmälningar, vilket är mer än dubbelt mot förväntat.

Nästa år kommer uppskattningsvis 40 procent av alla sålda bilar i Sverige att vara laddbara. Trots detta kommer inte den populära suven Kodiaq som laddhybrid förrän 2022.

Att intresset i Sverige för laddbara bilar är stort har Skoda full koll på – och därför är Sverige ett prioriterat land när produktionen av Enyaq ska fördelas. 

Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bilen på bilden har den enklaste utrustningsnivån Loft. Den känns bland annat igen på att de understa delarna av karossen inte är lackerade utan svarta.

Till skillnad mot syskonmodellerna Volkswagen ID 3 och ID 4 kommer Skoda Enyaq att tillverkas i Tjeckien. Där sätts även batteripaketen samman. Tillverkningen av battericellerna är den begränsande faktorn för hur många Enyaq som kan tillverkas per år. Under 2021 kommer 75.000 Enyaq att tillverkas, varav 5.500 kommer till Sverige.

Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Skoda Enyaq iV Founders Edition har en lysande grill som kallas Crystal face. Den kan också beställas till andra modeller.

Av dessa kommer 100 bilar vara ”Founders Edition” – det är en specialutrustad version av Skoda Enyaq iV 80 eller 80X. Det innebär att de 70 svenska Skoda-handlarna i snitt kommer att ha varsin ”Founders Edition” att sälja.

På den svenska marknaden kommer Enyaq att säljas med fyra olika versioner. Bakhjulsdrivna iV 60 och iV 80 samt fyrhjulsdrivna iV 80X och iV RS.

Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär

De bakhjulsdrivna varianterna 60 och 80 har båda ett vridmoment på 310 Nm, men olika effekt: 180 respektive 204 hästkrafter. Accelerationen 0-100 km/h är 9,0 respektive 8,8 sekunder.

60-modellen har ett batteri på 58 kWh (netto) vilket ger en räckvidd på 38 mil enligt körcykeln WLTP. De andra tre modellerna har ett större batteri på 77 kWh. 80-modellen som bara har en elmotor får en räckvidd på 50 mil. 80X och RS som har dubbla elmotorer kommer 46 mil på en laddning.

Den billigare fyrhjulsdrivna modellen 80X ger 265 hästkrafter och 425 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,0 sekunder.

Den sportiga toppmodellen RS ger 306 hästkrafter och 460 Nm i vridmoment. Det tar bilen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder.

Toppfarten är begränsad till 160 km/h i alla modeller utom RS som kan gå upp till 180 km/h.

Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Enyaq får LED Matrix-strålkastare som standard i Sverige. De gör att helljuset kan användas utan att mötande trafikanter bländas.

Omfattande standardutrustning

Skoda i Sverige räknar med att iV 80 kommer att sälja bäst. Säljstarten är i början av oktober i år. I januari startar försäljningen av fyrhjulsdrivna 80X och i april kommer de första 80-bilarna ut till handlarna. Under hösten börjar leveranserna av fyrhjulsdrivna 80X. 

Bilarna levereras med en Mode 3-laddkabel för 11 kW-laddning, men ingen ”mormorsladdare”. Skoda tycker att man bara undantagsvis ska ladda bilen med 10 Ah hushållsel och säljer därför den laddaren som tillbehör.

Ett kraftfullare tillbehör är en laddare för trefas 400V som ger 11 kW. Den är tänkt att användas hemma eller på semestern.

 
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
”Rinnande” blinkers blir standard i Sverige.

Skoda Sverige har valt att ge Enyaq en mer omfattande standardutrustning än många andra länder. De svenska bilarna får bland annat LED Matrix-strålkastare, rattvärme, laminerade rutor som är ljud- och värmeisolerade, säkerhetssystem och värmepump. Det senare kan spara upp till 30 procent längre räckvidd vid sträng vinterkyla.

De rekommenderade priserna är 452.500 för iV 60 och 551.100 för iV 80. De preliminära förmånsvärdena är 1.442 respektive 1.456 kronor vid 50 procent marginalskatt.

 
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Konceptbilen Skoda Vision iV.

Enyaq iV Coupé blir lik konceptbilen Vision iV.

Om ett år kommer en kupévesionen iV Coupé som kommer att vara väldigt lik konceptbilen Vision iV.

Till skillnad mot Volkswagen har inte Skoda gjort en mängd konceptbilar för att antyda vad som ska komma. Skoda Sverige antar att nästa elbil från Skoda blir en mindre modell än Enyaq.

Bildspecial:

 
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Skoda kallar Enyaq för suv. Markfrigången är 18,6 cm.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Det ryms 585 liter bagage under det högt placerade insyddsskyddet.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Under golvet rymms laddsladden. Men det går också att köpa en neoprenvsäska för laddsladden som kan hängas på en krok i bagageutrymmet. Då slipper man lyfta på golvet.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Trumbromsar bak minskar risken för rostskadade bromsar.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
19-tum är standard, men det går även att välja 20 och 21 tum. De bakhjulsdrivna versionerna ger en svängradie på 9,3 meter.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Standardfront. Det går också att beställa en grill fylld med LED-belysning. ”LED är vår tids krom”.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Skoda har satsat på en liten LCD-skärm för hastighet framför föraren och en stor 13-tums pekskärm i mitten.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Även i grundmodellen Loft känns framsätet ombonat och det är lite premiumkänsla.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Det finns rejält med förvaringsutrymmen fram. Under panelen med mugghållare och växelväljare finns det största utrymmet.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
I framdörren finns ett lönnfack för att förvara ett paraply.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Skoda satsar på en ganska konservativ mix av fysiska knappar och kontroller på pekskärmen.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Det är gott om utrymme bak och ingen irriterande kardantunnel.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Baksätet känns lite mer praktiskt utformat än premiumombonat.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
I bakluckan finns en hållare för isskrapa. Men borde inte den vara tillgänglig utan att man behöver öppna dörrarna?
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Motorutrymmet är litet vilket ger mer plats i kupén.
Bildextra: Skoda Enyaq har svensk premiär
Spolarvätskan har ett smart lock som även fungerar som tratt. Simply clever!
 
Annons
Annons
Rulla till toppen