TeslaBjørn testar: Så mycket batterikapacitet tappar Tesla Model 3

Bjørn Nyland har testat batterikapaciteten i sin 2019 Tesla Model 3 Performance.

Annons
Annons

Hur länge håller egentligen Teslas batterier? Att maxkapaciteten i litiumjonbatterier sjunker i takt med att de används är väl känt och gäller även i andra teknikprylar som använder dem – exempelvis mobiltelefoner.

Enligt Teslas nybilsgaranti ska Model 3 och Y i Long Range- och Performance-utförandena behålla minst 70 procent av sin ursprungliga batterikapacitet i upp till 8 år eller 192.000 km.

Den norske Youtubern och elbilstestaren Bjørn Nyland testade nyligen återigen batterikapaciteten i sin 2019 Tesla Model 3 Performance, som han döpt till ”MC Hammer”. Senast han testade den hade kapaciteten minskat med 6 procent efter 14 månader och drygt 60.000 km.

Efter nästan två år (22 månader) och 80.000 km har nu batteripaketets kapacitet minskat med ytterligare två procent. Nu är kapaciteten drygt 92 procent av vad den var när bilen var ny.

Det är en väsentlig minskning. Man ska dock beakta hur Bjørn använt bilen. Han har både kört och snabbladdat mycket, vilket är slitsamt för batterierna:

DC-laddning: 11.813 kWh (60%)
AC-laddning: 7.995 kWh (40%)
Totalt: 19.808 kWh

Under testet uppskattade Bjørn den tillgängliga energin (nettokapaciteten) till 67,0 kWh, jämfört med 71,4 kWh nominellt (indikerat av bilen, inklusive ca 3,2 kWh buffert). När hans Model 3 var ny mätte han kapaciteten till 73 kWh .

Så här har kapaciteten minskat i Bjørns Tesla Model 3 Performance:

27 april 2019: 73 kWh
15 oktober 2019: 69,6 kWh (-2 kWh efter en mjukvaru-uppdatering)
13 juni 2020: 68,8 kWh (6% minskning)
6 februari 2021: 67,0 kWh (8% minskning)

Bjørn förklarar också att den kalla temperaturen (-13 °C) han utförde det senaste testet i kan ha påverkat testresultatet något. Hade han testat bilen på sommaren gissar han att minskningen hade varit ungefär 7 procent istället.

Han noterar också att han märkt att bilens batterier brukar nå hela 58 °C vid snabbladdning med förkonditionering (som startas när man lägger in en Supercharger-station som mål i navigatorn), något som Bjørn misstänker kan vara skadligt i längden.

Om man vill maximera livslängden kan det därför vara smart att skippa förkonditioneringen och ladda långsamt med svala batterier när man inte har bråttom – Exempelvis vid ett lunchstopp.

Oavsett verkar det så här långt som om batteripaketets kapacitet minskar med 1 procent per 10.000 km och 1 procent var 11:e vecka. Fortsätter kapaciteten att minska i samma takt bör 80 procent av den initiala kapaciteten nås vid drygt 200.000 km eller 5 år. Eftersom det är många faktorer som spelar in är det dock osannolikt.

Några fler test av just ”MC Hammer” blir det dock inte. Bjørn har redan sålt vidare bilen.

Annons
Annons
Rulla till toppen