Polestar vill sälja mer och då krävs det billigare versioner. Genom att gå från två till en elmotor minskar kostnaden. Det kommer också en ännu billigare version med mindre batteri.
Dagens modell med fyrhjulsdrit och 408 hästkrafter och 78 kWh batteripaket kallas Long range Dual motor. Den kostar 589 000 kr före klimatbonus.
Mellanmodellen kallas Long range Single motor och har samma 78 kWh batteripaket, men bara en motor på 231 hk kopplad till framhjulen. Pris 539.000 kronor.
Den billigaste modellen kallas Standard range Single motor har ett mindre 64 kWh batteri och en motor på 224 hk. Pris 489.000 kronor.
Versioner |
Batterikapacitet |
Effekt & vridmoment |
Preliminär förbrukning (WLTP) |
Preliminär räckvidd (WLTP) |
Pris |
Long range Dual motor |
78 kWh |
408 hk |
19.5-20.3 kWh/100 km |
450-480 km |
589.000 kr
|
660 Nm |
|||||
Long range Single motor |
78 kWh |
231 hk |
17.1-18.3 kWh/100 km |
515-540 km |
539.000 kr |
330 Nm |
|||||
Standard range Single motor |
64 kWh |
224 hk |
17.1-18.0 kWh/100 km |
420-440 km |
489.000 kr |
330 Nm |