Elbil eller laddhybrid med dragkrok

En vanlig fråga från svenska bilköpare är om miljöbilen går att utrusta med dragkrok. Svaret är ofta att det inte går och när det gäller elbilar är det är framför allt två anledningar som sätter stopp för dragkroken.

Dels är det mest bilköpare i norra Europa som drar släp, så det blir ganska dyrt för biltillverkarna att utveckla en dragkrokslösning för en så liten kundgrupp. Dels blir räckvidden betydligt kortare med ett tungt släp på kroken.

Men nu börjar något hända. Flera nya elbilar kommer med dragkrok. Och sedan tidigare finns ett antal laddhybrider med dragkrok –bilar som alltså inte är enbart eldrivna utan som också har en förbrännningsmotor. Här nedan är några exempel på dragvikter för miljöbilar.

Listan här nedan kommer från miljofordon.se.

Miljöbilar med dragkrok

Elbilar med dragkrok

Audi e-tron
Kia e-Niro (dock inte vid lanseringen)
Mercedes EQC
Nissan e-NV200
Tesla Model X

Laddhybrider med dragkrok

Audi A3 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive45e
Kia Niro Plug-In Hybrid
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Mercedes GLC 350 e
Mercedes GLE 500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Range Rover Si4 PHEV
Range Rover Sport P400e PHEV
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Passat GTE
Volvo V90 T8
Volvo XC60 T8
Volvo XC90 T8

Hybridbilar med dragkrok

Kia Niro
Lexus IS
Lexus NX
Toyota C-HR
Toyota Prius

Gasbilar med dragkrok

Audi A3 g-tron
Audi A4 g-tron
Audi A5 Sportback g-tron
Fiat Dobló Natural Power
Ford C-Max 1,0T Ecoboost CNG
Ford Mondeo 1,5T Ecoboost CNG
Opel Astra CNG
Seat Leon TGI
Skoda Octavia G-Tec
Suzuki Ignis 1,2 CNG
Suzuki S-Cross 1,4T CNG
Suzuki Swift CNG
Suzuki Vitara CNG
Volkswagen Caddy TGI
Volkswagen Golf TGI