Elbil eller laddhybrid som tjänstebil

Att köra en elbil eller laddhybrid som tjänstebil gör inte bara miljön en tjänst – det kan också bli riktigt förmånligt för tjänstebilsföraren rent ekonomiskt.

Annons
Annons

Den 1 juli trädde det nya bonus/malus-systemet i kraft. Det innebär att vanliga bensin- och dieselbilar ofta drabbas av en straffskatt under tre års tid, medan elbilar och många laddhybrider istället får en bonus.

För bilar som får högre skatt på grund av höga utsläpp lyfts den skatten över till förmånsvärdet, som då blir högre.

”Grovt kan man säga att alla dieselmodeller som släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer blir ointressanta som förmånsbilar. Och de bilmodeller som ligger kring 140–150 gram blir mycket dyrare – riktiga losers! Anledningen är att det slår rakt mot förarens egen plånbok, och det är den som styr”, säger Ronny Svensson, vd för tjänstebilskonsulten Ynnor.

Den gamla miljöbilspremien försvann den 1 juli.

Läs mer om bonus/malus här.

Trängselskatt för dig som har tjänstebil

Förutom bonus/malus-systemet har tjänstebilisterna fått ytterligare en viktig nyhet att ta hänsyn till. Du som har förmånsbil får skatta för trängselskatteförmånen i Stockholm och Göteborg.

Alla resor från hemmet till jobbet är en privatresa, liksom alla gånger man kör från jobbet till hemmet. Enda sättet att undgå trängselskatt är att ha ett dokumenterat kundbesök längs vägen.

Läs mer om förändringarna här.

Annons
Annons
Rulla till toppen