Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt

Stor genomgång av Mercedes nya elsuv – vi går igenom hur den klarar elbilskriget mot konkurrenterna. Detta ska vara "Mercedesen bland elbilar", men på papperet är den mest av allt lagom, visar vår granskning.

Annons
Annons

Det är nästan så att man inte tror att det är sant när Mercedes chef Dieter Zetsche kliver upp på scenen på Artipelag, ett futuristiskt museum i Stockholms inre skärgård.

Att han är här och att EQC har världspremiär i Sverige är inte svårt att smälta. Inte heller att anledningen till Sverigebesöket enligt Zetsche inte har med Mercedes speciella relation till den svenska älgen…

Men den bild han målar upp av Sverige tål att upprepas: Sverige är det land i Europa som är närmast att klara av Parisöverenskommelsen och att klara klimatutmaningarna och Stockholm var den första staden som fick EU:s utmärkelse ”Grön huvudstad”.

Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt
Mercedes moderna förarmiljö, på dörrsidorna dekor som ska påminna om kylflänsar.
Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt
I stort samma inredning som i Mercedes GLC, men klädseln kan tillverkas av delvis återvunnen plast.

Det är alltså därför Mercedes visar upp sin första bil under det nya varumärket EQ i Sverige, där EQ ska stå för Electric Intelligence. Enligt Zetsche passar Mercedes EQ och Sverige perfekt ihop, båda står för design, hållbarhet och innovation.

Totalt investerar Mercedes över 100 miljarder kronor i EQ-varumärket som kommer bestå av minst tio modeller fram till 2022, och tio miljarder kronor i batteritillverkning.

Många bra ord. Dags att titta på vad EQC erbjuder. Är detta världens bästa elbil? Mercedes säger att ”EQC är en lagom bil, lagom i betydelsen att den inte är för mycket eller för lite av något – just det perfekt!” 

Att man valde att bygga en eldriven suv har flera anledningar, suvklassen växer och systerbilen GLC är Europas mest sålda i sin klass. Markfrigången är hög vilket passar konverteringen med batterigolvet.

Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt
Välfyllt under huven, man kunde ha skapat plats för en laddsladd men valde inte den lösningen. Mercedesstjärnan lyser starkt i p-läge men inte under körning.

EQC ska byggas på samma linor som GLC, det blir alltså inte en dedikerad elbilsproduktion. Anledningen är att Mercedes än så länge inte vet hur stora volymerna blir och att kostnaderna kan delas. Till att börja med startar produktionen i Bremen, Tyskland och senare ska den även byggas i Kina. Mercedes tyska fabriker ska för övrigt vara koldioxidneutrala 2022.

Hur stor byggkapaciteten är och hur många bilar man räknar med att sälja förblir en hemlighet.

Nackdelarna med att modifiera en förbränningsmotorbil är givetvis att konstruktionen delvis bestämts av grundbilen, exempelvis kunde inte batteripaketet göras högre (mer effekt) eftersom det inte fick plats och bilen är inte heller maximalt ”elbilsrymlig”. Det finns inget bagageutrymme fram och i baksätet drabbas en eventuell mittenplatspassagerare av en ”kardantunnel”. 

Det som slår mig när jag tittar på bottenplattan med batterier, elektronik, kylning och motorer är hur mycket plats allt tar – bottenplattan på en Tesla är väldigt slimmad i jämförelse. Infästningspunkterna till chassit måste överensstämma med originalbilens för att tillverkningen på samma lina ska fungera och även ”kardantunneln” blev ett måste.

Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt
Luftinsläppen ska föra tankarna till kretskort.

Totalvikten är över 2,4 ton och det är högre än för samtliga jämförbara konkurrenter. Mercedes har alltså inte prioriterat låg vikt och har heller inte använt sig av kolfiber, aluminium eller plast i karossen. Som ett resultat av det är även den uppgivna energiförbrukningen åt det högre hållet i klassen för elektrifierade suvar. 

Det som däremot Mercedes skryter om är att bilen ska vara extremt tyst och ljudnivån ska vara i S-klassnivå. Mycket jobb har gjorts för att filtrera bort elmotorernas vibrationer med hjälp av bussningar. Det skryter även Audi om med nya e-tron, och vem som är tystast på riktigt återkommer vi till i ett test.

Lite längre fram öppnar Mercedes upp för att gifta EQ med AMG – riktigt sportiga elbilar!

Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt

Drivningen: 4 gånger snabbare än antisladd

EQC är fyrhjulsdriven med två 150 kW-motorer. Den främre är optimerad för låg förbrukning och driver i normalfall, den bakre kopplas in när man vill ha bättre prestanda eller framkomlighet. Exakt vad som skiljer motorerna åt förutom lindningen vill Mercedes inte gå in på.

Det finns fem olika steg för energiåtervinningen som regleras med paddlar bakom ratten, där det effektivaste ger ”enpedalskörning” som i exempelvis BMW i3 och Nissan Leaf. Maximalt kan 98,99 procent av inbromsningen återvinnas till batteripaketet.

I självkörande läge kan bilen exempelvis bromsa in i god tid före en rondell, innan den kommer ikapp en kö och den kan också gå åt sidan när en utryckningsbil kommer bakifrån.

Det finns ett antal körprogram – Eco, Max range, Sport samt en egen inställning, och bilen ska vara extremt dynamisk tack vare att drivningen kan varieras exakt efter underlag och ge de egenskaper man vill ha. Jämfört med traditionella system ska fyrhjulsdriften reagera och regleras extremt snabbt – fyra gånger snabbare än Mercedes antisladdsystem.

Får stryk av Tesla och Audi e-tron direkt

Faktabladet imponerar inte

Inte snabbast, inte snålast, inte bäst räckvidd, inte kvickaste laddningen, inte största bagageutrymmet, inte lättast… I vår jämförelsetabell är den enda siffran där Mercedes EQC överglänser sina konkurrenter vridmomentet som är på mäktiga 765 Nm.

Siffror säger givetvis inte allt om en bil men faktum kvarstår: EQC går definitivt inte på teknisk knockout! 

På pappret ser Audi e-tron quattro något vassare ut på flera områden, som större batteri, längre räckvidd, effektivare snabbladdning, plats för mer bagage och lägre luftmotstånd. Även Jaguar I-Pace vinner flera ronder mot Mercedes.

Oroande för premiumtillverkarna är att sydkoreanska Kia e-Niro ska gå 48,5 mil – nästan nio mil längre än Mercedes EQC – samtidigt som prislappen är ungefär hälften så hög.

Effekt och prestanda

  Effekt Vridmoment 0–100 km/h Toppfart
Mercedes EQC 408 hk 765 Nm 5,1 sek 180 km/h
Audi e-tron 408 hk 660 Nm 5,5 sek 200 km/h
Jaguar I-Pace 400 hk 700 Nm 4,8 sek 200 km/h
Tesla Model X 75D 329 hk 524 Nm 5,2 sek 210 km/h
Kia e-Niro 204 hk 395 Nm 7,8 sek 170 km/h
Hyundai Kona Electric 204 hk 395 Nm 7,6 sek i u

Räckvidd och laddning

  Batteri Förbrukning Snabbladdning Räckvidd
Mercedes EQC 80 kWh 22,2 kWh/100 km 110 kW 40 mil
Audi e-tron 90 kWh 22,5 kWh/100 km 150 kW ”40+” mil
Jaguar I-Pace 90 kWh 21,2 kWh/100 km 100 kW 47 mil
Tesla Model X 75D 75 kWh 21,5 kWh/100 km 120 kW i u
Kia e-Niro 64 kWh 14 kWh/100 km 80 kW 48,5 mil
Hyundai Kona Electric 64 kWh i u i u 47 mil

Storlek

  Längd Bredd Höjd Vikt Bagage
Mercedes EQC 4.761 mm 1.884 mm 1.624 mm 2.425 kg 500 l
Audi e-tron 4.880 mm 1.930 mm 1.540 mm 2.400 kg 615 l
Jaguar I-Pace 4.682 mm 2.011 mm 1.565 mm 2.133 kg 638 l
Tesla Model X 75D 5.037 mm 2.271 mm 1.684 mm 2.350 kg 187+357 l
Kia e-Niro 4.375 mm 1.805 mm 1.560 mm 1.675 kg 451 l
Hyundai Kona Electric 4.180 mm 1.800 mm 1.570 mm i u 332 l

Pris och lansering

  Pris Lansering
Mercedes EQC 798.900 kr Sommaren 2019
Audi e-tron 885.000 kr Januari 2019
Jaguar I-Pace 829.000 kr Säljs nu
Tesla Model X 75D 1.043.000 kr Säljs nu
Kia e-Niro ca 420.000 kr Januari 2019
Hyundai Kona Electric i u Årsskiftet 2018/19

Annons
Annons
Rulla till toppen