Bensin mot diesel och laddbilar: Så mycket kostar milen – egentligen

Premium Unika testsiffror på 44 modeller. Spara pengar på att välja smart.

Bensin mot diesel och laddbilar: Så mycket kostar milen – egentligen
Fossilbilar, hybrider, laddhybrider och elbilar – valmöjligheterna har aldrig varit större. Men hur mycket kostar de att köra på riktigt? Vilken typ har störst skillnad mellan uppgiven och verklig förbrukning och lönar det sig för en privatbilist att slå till på en laddhybrid?

Artikeln innehåller:

✔ Data och analys på totalt 44 bensin-, diesel-, hybrid-, laddhybrid- och elbilar.
✔ Förbrukningssiffror i verkligheten och milkostnad för varje modell.
✔ Enkelt att jämföra: Så blir driftkostnaden för olika bränslen.


Pengar, pengar, pengar. Det påverkar de flestas bilval. Man räknar och räknar för att motivera sitt köp, men hur man än vänder sig hamnar man förr eller senare framför bränslepumpen och hundralapparna flyger iväg.

Eller? Kan man ladda sin elbil hemma finns det absolut inget mer ekonomiskt sätt att driva sin bil framåt. Ja, det skulle vara en gengasbil …

Men nu invänder många med rätta att bränslenotan inte säger hela sanningen om bilekonomin och att det finns många andra aspekter att ta hänsyn till vid ett bilköp, som förmånsvärde, andrahandsvärde, försäkring, service, skatt, inköpspris, miljö – och välbefinnande!

Det är självklart sant, men nu ska vi grotta ner oss i driftekonomi och äkta förbrukningssiffror. Kör du 2 000 mil på ett år varierar kostnaden mellan 5 000 och 31 000 kronor för ett gäng vanliga bilar. Vi har tittat i vår gigantiska begagnatdatabas (där vi snart har 50 000 unika bilbetyg som alla prenumeranter kan botanisera i). Vi har noterat ägarnas uppgivna förbrukning. Speciellt intressant är det för laddhybriderna som i princip skulle kunna ha noll i bränsleförbrukning om man aldrig tankade. 

Siffror från Sverige och Tyskland

För att få en till vinkel på verklig förbrukning har vi också studerat den tyska sajten Spritmonitor med data från närmare 750 000 bilar. Vi har sedan tagit fram ett snitt från de svenska och de tyska förbrukningssiffrorna och jämfört med den uppgivna förbrukningen.

Föga förvånande är det bland laddhybriderna som den största avvikelsen finns. Man laddar alltså inte lika mycket i verkligheten som i körcykeln. Laddhybriderna drar mellan 93 och 240 procent mer än i labbet. Och det visar sig i energikostnaden. 

Frågan kommer givetvis direkt: sparar landets laddhybridbilister pengar tack vare de avancerade drivlinorna eller kan man lika gärna köra en dieselbil eller kanske en traditionell hybrid? Innan vi räknar på det kan vi konstatera att den minsta skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning finns bland elbilarna, där avvikelsen ligger runt 25 procent.

Hybriderna drar 50 procent mer i verkligheten

De vanliga hybriderna som inte kan laddas visar sig vara runt 50 procent törstigare än den officiella siffran. Låt oss jämföra en vanlig hybrid med en laddhybrid och ta Kia Niro som ett exempel. Inköpspriset skiljer sig runt 40 000 kronor efter bonusrabatten. På ett år och 2 000 mil har laddhybridägaren sparat runt 4 000 kronor i energikostnad. 

Räknar vi med andrahandsvärde, skatt och allt annat står den konventionella hybridägaren som vinnare med ungefär 6 000 kronor på ett år. Laddhybriderna har helt svårt att hävda sig ekonomiskt mot vanliga hybrider och även mot konventionella "fossilbilar". 

Laddhybriden Golf GTE har en energikostnad på 13 500 kronor, dieselvarianten kostar drygt 17 000 att tanka, medan bensinaren hamnar sist med 22 500 kronor. Då ska vi veta att laddhybriden kostar cirka 80 000 kronor mer i inköp än dieselbilen – efter elbilsbonusen.

Rent ekonomiskt är det svårt att motivera laddhybriden för privatköpare

Tittar vi i större klasser där Volvo XC90 finns är energikostnaden densamma för en diesel och en laddhybrid. Rent ekonomiskt är det alltså svårt att motivera laddhybridens dyra eldrivlina för privatpersoner.

För en tjänstebilist är det givetvis en helt annan sak, med lågt förmånsvärde och lönsam bränsleersättning. Stora tunga bilar med en ganska liten konventionell bensinmotor blir tyvärr törstiga när batteriet har tömts. För att de ska bli intressanta måste körsträckan på el bli längre, eller så måste man ladda oftare.

Vi ser stora skillnader i hur mycket olika bilägare laddar sina laddhybrider. Hyundai Ioniq-ägare laddar ofta medan exempelvis de som har en Mercedes GLC inte bryr sig lika mycket eller kör längre sträckor.

Elbilarna helt överlägsna

Så om vi ska sammanfatta:

• Räknar vi enbart på vad det kostar att driva en bil är elbilarna totalt överlägsna och de går numera att räkna hem även när man räknar på totalkostnaden.

• Vanliga hybrider sänker förbrukningen och kostnaderna så pass mycket att de kan konkurrera med dieselbilar.

• Laddhybriderna är däremot ekonomiskt tveksamma köp, men givetvis bra för luftkvaliteten när man kör på el.

• Däremot är en dieselbil körd på HVO100 helt överlägsen om man tänker på koldioxidutsläpp.

Vår uträkning ger alltså dieselbilarna en liten revansch medan laddhybriderna måste få mer batterikapacitet för att bli intressanta på riktigt.

Så mycket kostar energin till hybridbilar

Räknat på 2 000 mil.

  Officiell förbrukning ams-läsare Tyska ägare Över normen Milkostnad energi
Hyundai Ioniq Hybrid 3,4 4,6 4,8 +38 % 14 100:–
Kia Niro Hybrid 3,8 4,6 5,2 +29 % 14 700:–
Toyota Auris 3,5 5,0 5,4 +49 % 15 600:–
Toyota Prius 3,0 4,4 5,7 +68 % 15 150:–
Toyota RAV 4 4,6 7,1 7,2 +55 % 21 450:–
Lexus RX450h 5,3 7,8 7,3 +42 % 22 650:–

Slutsats: Konventionella hybriderna har mer verklighetsförankrad förbrukning jämfört med laddhybriderna och bränslekostnaden är likartad!

Så mycket kostar energin till laddhybrider

Räknat på 2 000 mil. Vi har räknat med att 35 % av körningen sker på el. Det ger 700 mil på el. För en mindre bil räknar vi med en elförbrukning på 15 kWh, för en medelstor 20 kWh och för en stor suv 25 kWh. Påslaget blir 1 680 kr för en mindre bil, 2 240 kr för en mellanstor bil och 2 800 för en stor bil.

  Officiell förbrukning ams-läsare Tyska ägare Över normen Kostnad bensin Driftkostnad
inkl el
Audi A3 e-tron 1,6 3,3 4,0 +128 % 10 950:– 12 630:–
BMW 330e 1,7 3,6 5,0 +153 % 12 900:– 15 140:–
BMW 530e 1,9 5,0 5,3 +171 % 15 450:– 15 450:–
Hyundai Ioniq 1,2 1,9 3,1 +108 % 7 500:– 9 180:–
Kia Niro Plug-In Hybrid 1,3 3,0 3,2 +138 % 9 300:– 10 980:–
Kia Optima Plug-In Hybrid 1,6 3,1 3,3 +93 % 9 300:– 11 540:–
Mercedes C350e       2,1 5,7 5,7 +171 % 17 100:– 19 900:–
Mercedes GLC 350e      2,5 7,0 5,9 +158 % 19 350:– 22 150:–
Mini Countrym. S E     2,1 i.u. 4,7 + 123 % 14 100:– 15 780:–
Mitsubishi Outlander PHEV 1,7 3,8 4,2 +135 % 12 000:– 14 240:–
Toyota Prius Plug-in Hybrid  1,0 2,8 3,1 +195 % 8 850:– 10 530:–
VW Golf GTE  1,5 3,3 3,9 +140 % 10 800:– 12 480:–
VW Passat GTE   1,6 3,1 4,4 +134 % 11 250 :– 13 490:–
Volvo V60 TE  1,8 3,3 4,4 +114 % 11 550:– 13 790:–
Volvo V90 T8  2,1 5,2 5,4 +153 % 15 900:– 18 700:–
Volvo XC60 T8   2,1 5,6 5,8 +172 % 20 855:– 23 655:–
Volvo XC90 T8  2,1 7,1 7,2 +240 % 21 450:– 24 250:–

Så mycket kostar energin till elbilar

Räknat på 2 000 mil.

  Officiell förbrukning ams-läsare Testförbrukning Över normen Driftkostnad
BMW i3 12,9 15,5 14,3 +15 % 4 760:–
Hyundai Ioniq Electric 11,5 13,1 14,6 +20 % 4 432:–
Nissan Leaf (gen 1) 15,0 15,2 18,9 +14 % 5 456:–
Renault Zoe 13,3 14,4 18,5 +24 % 5 264:–
Tesla Model S 18,1 22,2 19,0 +14 % 6 592:–
Tesla Model X 21,0 26,4 28,7 +31 % 8 816:–
VW e-Golf 12,7 15,4 16,4 +25 % 5 088:–

Så mycket kostar energin till bensin- och dieselbilar

Räknat på 2 000 mil.

  Officiell förbrukning ams-läsare Tyska ägare Över normen Driftkostnad
Audi A3 bensin 4,5 5,7 8,3 +55 % 21 000:–
BMW 3 diesel 4,4 5,7 6,6 +40 % 18 300:–
BMW 3 bensin 5,7 7,4 8,8 +42 % 24 300:–
BMW 5 diesel 4,2 7,0 7,6 +74 % 21 900:–
BMW 5 bensin 5,4 8,6 9,8 +70 % 27 600:–
VW Golf diesel 3,9 5,5 5,9 +46 % 17 100:–
VW Golf bensin 5,2 7,6 7,4 +44 % 22 500:–
VW Passat diesel 4,1 5,9 6,3 +49 % 18 300:–
Volvo V90 diesel 4,4 6,2 6,9 +49 % 19 500:–
Volvo V90 bensin 6,8 8,6 9,3 +32 % 26 700:–
Volvo XC60 diesel 5,0 6,8 7,4 +42 % 21 300:–
Volvo XC60 bensin 7,2 9,3 9,8 +33 % 28 650:–
Volvo XC90 diesel 5,8 7,7 8,3 +38 % 24 000:–
Volvo XC90 bensin 7,6 9,8 11,3 +39 % 31 650:–

Så har vi räknat

Ägarnas egna förbrukningssiffror kommer från vår begagnatdatabas där ägarna själva sätter betyg på sin bil, samt från tyska sajten Spritmonitor.

När det gäller uppgifterna från ägarna finns en del faktorer att ta hänsyn till:

 

• Detta är inte vetenskapliga sätt att mäta förbrukning på – många ägare mäter inte förbrukningen mer exakt än enligt färddatorn, som kan visa fel. Men för enskilda modeller visar färddatorn ändå "lika fel" för alla bilar.

• Uppgifterna bygger på ärlighet.

• Det är många faktorer i förbrukningen: körstil, däck, last och andra personliga preferenser.

• För vissa modeller gäller förbrukningen flera motoralternativ, men vi har klumpat ihop dessa och anger den officiella förbrukningen från basmodellen, som exempelvis inte har fyrhjulsdrift.

• Många tyska bilförare kör på autobahn utan hastighets-begränsning och då ökar förstås förbrukningen.

• Vi har valt ut bilmodeller av årsmodell 2015–2019 med minst 150 mil på mätaren. Bilmodeller med färre än tio svar har sorterats bort.

Men siffrorna kan ändå visa vilken förbrukning bilägarna kan förvänta sig – naturligtvis beroende på körstil och andra faktorer, och på laddningsvanor när det gäller laddhybrider.

Så har vi räknat fram hur mågna procent över normen bilarna drar

Vi har slagit ihop de svenska och de tyska bilägarnas förbrukning och dividerat med två. Denna har vi sedan jämfört med den officiella förbrukningen.

Så har vi räknat fram energikostnaden

Vi har räknat med en drivmedelskostnad (bensin och diesel) på 15 kronor litern. För el har vi räknat med 1,60 kronor per kWh. För laddhybriderna har vi räknat med att bilägarna kör på el under 35 procent av körningen.

Laddhybrider inte alltid snålare än "vanlig" hybrid

Hur mycket en laddhybrid drar beror till väldigt stor del på hur mycket den laddas. De tyska bilförarna som lagt in sina förbrukningssiffror på Spritmonitor verkar vid en första anblick inte vara så ivriga med laddsladden, men förbrukningssiffrorna skiljer sig enormt mycket mellan olika förare. Vissa laddar hela tiden och får väldigt låg förbrukning – och tvärtom.

Snittsiffran för laddhybriden BMW 330e blir 5 l/100 km, vilket är högre än för "vanliga" hybridmodellen Toyota Prius utan laddteknik. Den drar 4,5 l/100 km enligt ägarna.

Även BMW 530e samt Mercedes, Minis och Volvos större laddhybrider drar mer i verkligheten än Toyota Prius utan laddhybridteknik.

Till de verkliga snåljåparna bland laddhybriderna hör dock Hyundai och Kia – både Ioniq, Niro och Optima ligger riktigt bra till. 

Även stora suven Mitsubishi Outlander PHEV har en låg snittförbrukning, liksom Volvos utgångna dieselladdhybrid V60 Twin Engine.

BMW:s och Mercedes laddhybrider, samt Volvos större laddhybridmodeller med bensinmotor, drar förhållandevis mycket bensin om de inte laddas, enligt ägarna.

Intressant är att laddhybriderna har kraftiga subventioner trots att de i verkligheten inte är så snåla.