Tesla Model 3 mot Polestar 2 – här är vinnaren på papperet

Hur bra står sig Volvos första elbil – må vara under Polestarnamn – mot världens mest hajpade bil? Polestar 2 finns inte att köra än, men vi har testat Tesla Model 3 och jämför de hajpade elbilarna mot varandra med utgångspunkt i det vi vet om Polestar.

Annons
Annons

POLESTAR SLÅR TESLA PÅ FÖLJANDE PUNKTER

BÄTTRE BAGAGEUTRYMME
Halvkombiluckan öppnar stort i jämförelse med Teslas låga gap. Den smarta kassehållaren från Volvo och lastsurrningsdetaljer gör Polestar mer praktisk.

RIKTIGA DÖRRHANDTAG.
Teslas försänkta handtag må vara bra för luftmotståndet, men praktiska är de inte.

DÖRRKARMAR.
Tesla har inga ramar runt sidorutorna, det är sällan bra för vinterduglighet eller ljudnivå.

BAKSÄTE.
Bättre vinkel för passagerarnas ben. Dessutom rymligare.

ANDROID.
Volvo har utvecklat sitt infotainmentsystem med Android. Google-assistenten finns med på färden, kan styra bilen och man kan ladda ner appar som Waze. Känns modernt.

HASTIGHETSMÄTARE.
Ja, en sådan finns rakt fram i blickfånget. Inte så tokigt.

STRÅLKASTARRENGÖRNING.
En Volvoklassiker som Kalifornienbaserade Tesla inte kostat på sig.

BYGGKVALITET.
Även om Volvo likt Tesla presterar riktigt dåligt i många kvalitetsundersökningar känns Polestars interiör mer förtroendeingivande. Ett litet frågetecken dock, är en nystartad bilfabrik i Kina lika bra på att bygga bil som Volvos andra fabriker?

VÄRMEPUMP.
För kupéuppvärmningen finns en energieffektiv värmepump, vilket Tesla saknar.

KONSERVATIVA KUNDER.
Kanske kan Polestar sno kunder som tycker att Tesla är för sektistiskt? Kunder som gillar trygga Volvo.

KOMFORT.
Vi sätter en laddning på att Polestar 2 kommer att vara tystare och mer komfortabel på långresa. Volvo är duktiga på komfort.

SÄKERHET?
Visst är Volvo mästare när det gäller säkerhet men Model 3 är den säkraste bilen som amerikanska NHTSA har krocktestat.

TESLA 3 SLÅR POLESTAR PÅ FÖLJANDE PUNKTER

IMAGE.
Ingen tillverkare kan utmana Tesla när det gäller underdog-image, nytänkande och hightech. Tesla har förändrat bilvärlden. Polestar kan möjligtvis rocka Volvos värld.

ELON MUSK.
Han är ett galet geni som driver på utvecklingen med en rasande hastighet. Himmel och helvete.

VIKT.
Polestar 2 lär väga två ton, det är ungefär 200 kilo mer än Model 3.

PRESTANDA.
Model 3 Performance slår Polestar med en dryg sekund till 100 km/h: 3,5 sekunder mot 4,7.

KÖREGENSKAPER.
Okej, vi har inte kört den högre Polestar 2 men det skulle förvåna om den känns lika lätt, smidig och sportig som Model 3 Performance – som är bland det sportigaste som vi har kört.

FRAMTID.
Hela bilen känns futuristisk och minimalistisk. Bakom ratten på Polestar 2 känns det som i vilken Volvo som helst.

UPPKOPPLING.
Än så länge leder Tesla när det gäller nedladdning av mjukvara för uppdatering av funktioner – det är ännu inte klart i Polestar – och Tesla leder även teknikutvecklingen när det gäller självkörande funktioner.

PRODUKTION.
Tesla levererade 139.782 Model 3 i USA under 2018. I år lär man bygga runt 300.000 stycken. Polestars produktion av model 2 är kanske uppe i 50.000 exemplar om två–tre år.

RÄCKVIDD? 
Polestar uppger cirka 50 WLTP-mil medan Tesla säger 56 mil för deras Longe Range. Har Tesla mer räckvidd om ett år, när Polestar börjar levereras?

ELBILSKÄNSLA.
Ett platt golv utan ”kardantunnel” känns mer modernt. Polestar 2 är byggd på en arkitektur som främst var skapad för förbränningsmotorer.

MARKNADSFÖRING.
Tesla köper än så länge inte traditionell reklam eftersom hajpen är extremt stor. Polestar måste köpa sig uppmärksamhet.

NU!
Du kan få en Model 3 om två månader. Polestar 2 börjar i bästa fall levereras i februari nästa år, och väntetiderna lär bli långa. Volvo/Polestar har länge dragits med förseningar för de elektrifierade modellernas marknadsintroduktion och leveranser.

FANBASE.
Vilket märke har mer lojala och entusiastiska kunder? Kanske Porsche? Polestar är ett blankt kort som startar på noll.

LADDINFRASTRUKTUR.
Teslas laddnätverk är unikt och Model 3 kan även laddas hos Ionity och på andra ställen.

BATTERIER.
Tesla utvecklar och producerar sina egna batterier. Det ger övertag när det gäller kapacitet och kostnad. Kanske också när det gäller batteriteknik?

SUMMERING:

Polestar 2 är mer en vanlig bil än Tesla Model 3 – på gott och ont. Förnuftigare men inte lika spännande. Tesla har en kanske ännu vassare konkurrent till Polestar 2 på gång: Model Y – en suv på bas av Model 3. Produktionen ska starta sent 2020.

Annons
Annons
Rulla till toppen