Redaktionen väljer elbilar

Premium Testvinnarna har vi utsett. Men hur skulle amsredaktionens medarbetare välja om de själva fick bestämma? Kunskap blandas med tycke och smak. Vi har tagit fram fyra prisklasser och valt modell med önskad utrustning och med miljöbilsrabatten om 60 000 kronor avdragen. Hur skulle din lista se ut?

Redaktionen väljer elbilar
Redaktionen utser sina favoriter bland elbilarna.
John Argelander om Renault Zoe

Vi har redan slagit fast att faceliften av Renault Zoe är en av bilbranschens mest lyckade. Uppdateringen av karossen var måhända marginell, men interiören fick sig ett ordentligt lyft vilket gjorde hela bilen klart mer aptitlig. Mer kompaktbil, mindre minibil. Lite burkighet finns dock kvar, men i en bil av den här storleken, och för det här priset, är det faktiskt lite charmigt.

De som köper en Zoe för att använda den enbart på långkörning är nog relativt få, så jag tycker att "lättviktskänslan" passar bilen bra. Den slamriga dörrklangen får man vänja sig vid...

Det ska dock sägas att det går att köra långt i Zoe, räckvidden för instegsversionen R 110 anges till strax under 40 mil, och dessutom kan bilen laddas med upp till 22 kW växelström. Det är generöst! Snabbladdning med upp till 50 kW är dock inte riktigt lika imponerande, liksom att autobroms inte är standard (+ 2 900 kr). Jag väljer även till navigation (2 900 kr) och P-sensorer bak (2 900 kr).

ALRIK SÖDERLIND
BMW i3

Okej, i prislistan står det  425 500 kr vilket diskvalificerar den. Men BMW-handlarna har massvis med nya för under 410 000! Rapp, unik, välbyggd, driftsäker, kul, lätt.

MIKAEL JOHNSSON
Honda e

Jag erkänner att räckvidden (18,3 mil i test) gör e till en andrabil. Budgeten räcker till välutrustade Advance samt ett ljuspaket. E vänder på en femöring och gör en glad!

JOAKIM DYREDAND
Kia e-Soul

Budgeten räcker tyvärr inte till stora batteriet. Men jag tycker "storbilskänsla" är viktigare. Övriga bilar i segmentet är på tok för trånga. Den läckra formen ett plus.

JOHN ERIKSSON
Hyundai Ioniq

En av de absolut snålaste elbilarna på marknaden, som därför klarar sig utan jättestort batteri. Dessutom avslappnat bekväm, hyfsat rymlig och praktisk tack vare halvkombilucka.

ELIAS MEDELBERG
Honda e

Den är långt ifrån bäst i klassen men till vardags är den bland de trevligaste i hela bilvärlden. Räckvidden är dålig men bortsett från det är den fantastiskt tuff. En bil man blir mäkta förtjust i.

PATRIK LUNDIN
Fiat 500e

Att välja Fiat 500 i något sammanhang är sällan förankrat i pragmatik. Inte denna gång heller. Jag väljer den italienska gullegrisen för att den är söt, charmig och har en skaplig räckvidd.

WIGGO BJÖRCK
Renault Zoe

Zoe har bäst räckvidd i sin klass och är trevlig att köra. Inte för inte Europas mest sålda elbil 2019. Jag har bara kört R 135 men vill tro att 110 duger fint. En bra stadselbil som funkar för utflykter.

MAGNUS FRÖDERBERG
Renault Zoe

En Zoe R 135 finns redan i min familj. Nu räcker dock budgeten bara till R 110. Den långa räckvidden var en viktig faktor tillsammans med att Zoe känns som en mogen bil där inte mycket saknas.

Magnus Fröderberg om Skoda Enyaq

Nu när Volkswagenkoncernen på allvar inriktar sig på elbilar är det den familjevänliga mellanklassen de satsar hårdast på. Av VAG-koncernens bilar är Skoda Enyaq bäst anpassad för familjelivet. Och inte bara det, Enyaq är bäst i hela klassen.

Sju av nio redaktionsmedlemmar röstade på en bil med Volkswagens MEB-plattform i den här prisklassen följt av Volkswagen ID.4 och ID.3. Att Skoda Enyaq fick flest röster är inte konstigt. Den är störst och mest praktisk. Jag tycker dessutom att Enyaq är snyggast och trevligast att sitta i.

Den gemensamma MEB-plattformen gör att bilarna delar motorer och batterier. Till en början finns de bara med bakhjulsdrift. Fyrhjulsdrift har blivit mäkta populärt i Norden och givetvis vill man ha det när det finns. Men i och med att fyrhjulsdrift för en elbil som regel kräver en extra motor blir den lyxen dyr – riktigt hur dyr vet vi inte än.

Med bakhjulsdrivna Skoda Enyaq och dess MEB-syskon är körupplevelsen i närheten av den i fyrhjulsdriven bil. Greppet är grymt och det sladdar inte alls som med en Volvo 740 och det spinner inte loss som en framhjulsdriven fossilbil.

Enyaq 80 bjuder precis som VW ID.3 och ID.4 på 204 hästar och 310 Nm. Det ger ett bra bottendrag och Skodan är rask i alla lägen.

Det bästa med modellen är att man får det bästa från fossilbilarna i kombination med den nya elteknikens fördelar. Tröskeln att gå från en bensin- eller dieselbil till en elbil blir då väldigt låg.

Den enda stora uppoffringen är hur tungt släp man kan dra. Gränsen är 1 000 kg, vilket räcker för ett hyrsläp på macken, men är för lite för en husvagn.

Utrymmena är väl tilltagna, bland annat tack vare att drivlinan tar mindre plats än i motsvarande bil med förbränningsmotor. Batterierna ligger som ett platt paket under golvet, så kallad skateboarddesign. Det gör att man slipper kardantunnel och att tyngdpunkten blir låg.

ALRIK SÖDERLIND
BMW i3S

Jag slår till på BMW i3S med 185 hk, som går på 514 400:– med full utrustning. Visst, trängre än ID.3, men skojigare att köra, lättare, mer futuristisk och väl beprövad. Fantastisk stadsbil.

MIKAEL JOHNSSON
VW ID.3

Jag satsar på räckvidd (Tour 77 kWh) istället för markfrigång (ID.4) och får en bekväm och smidig bil i ID.3. Budgeten räcker till metallic, textilmattor och förlängd nybilsgaranti – inte dumt på en ID.3!

JOAKIM DYREDAND
VW ID.4

Visst hade jag fått en mer välutrustad Enyaq, men fåfängan slog till och ID.4 är avsevärt roligare att titta på. Båda är en chansning med tanke på att buggproblemen från ID.3 lär vara samma här.

JOHN ERIKSSON
Kia e-Niro

Jag väljer bevisat kompetent teknik i en förnuftig förpackning istället för att vara försökskanin hos VW-koncernen. Lång räckvidd, mycket utrustning till bra pris och nu även med trefasladdning.

ELIAS MEDELBERG
VW ID.3

Redan med 58 kWh har ID.3 skaplig räckvidd, 303 km i test. Med det 30 procent större batteriet och en max laddeffekt som är 25 kW högre blir den bra på långfärd. Bekväm är den också.

PATRIK LUNDIN
Skoda Enyaq

Skoda gör mycket rätt just nu och Enyaq är i mitt tycke inget undantag. Modern men konservativ design som bör kunna locka många köpare. Jag är i alla fall övertygad. En Enyaq, tack!

WIGGO BJÖRCK
Kia e-Niro

Det skaver att välja en crossover men e-Niro är en bra, beprövad produkt som bjuder på få överraskningar – bra eller dåliga. Det lockar även en van betatestare. Jag gillar dock att köra ID.3...

JOHN ARGELANDER
Skoda Enyaq 80

Vettig paketering och förmodat lägre inköpspris än VW ID.4. Jag skulle försaka lite extrautrustning och istället välja det stora 80 kWh-batteriet för bättre räckvidd.

Alrik Söderlind om Tesla Model 3

Tesla är lika hatat som älskat. Alla har åsikter – som grundar sig på känslor, hörsägen och ibland till och med på fakta...

Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.

Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas. 

Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.

Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.

Elbilstekniskt sett är Model 3 överlägsen konkurrenterna i klassen när det gäller räckvidd, laddhastighet, prestanda, självkörning och uppdateringar över nätet – viktiga saker tycker jag. Överlägsenheten är pinsam för exempelvis Polestar och Volvo. Superchargernätverket avgör dessutom saken om man ofta kör långt: 40 stationer i Sverige med 444 snabbladdare, över 530 stationer med 6 000 snabbladdare i Europa – med ström till lågt pris och enkel betalning.

Med den senaste hårdvaruuppdateringen har Model 3 Performance äntligen fått värmepump, vilket betyder längre räckvidd på vintern.

Så har vi känslorna: ingen annan bil i klassen kommer i närheten när det gäller lättfotad, explosiv körglädje! 3,3 sekunder till 100, underbart rapp gaspedalsrespons, Track Mode och Drift Mode – när man vill busa. Helt fantastisk på vinterväg. Intuitiv, säker, underhållande. Jag gillar också att den känns extremt modern med sin stora skärm.

De mycket avancerade självkörningsfunktionerna för 77 700 ryms i budgeten – de smakar framtid. Visst är det högt buller, stum fjädring, dålig lack – men vilken underbar körmaskin! Beställ nu, leverans i februari.

MAGNUS FRÖDERBERG
Skoda Enyaq

Det går att hitta betydligt dyrare bilar än Enyaq i den här klassen, men eftersom Enyaq 80X (487 700 kr utan tillval) har allt jag behöver utom rejäl dragvikt kan jag spara lite på slantarna.

MIKAEL JOHNSSON
Polestar 2

Raketen Model 3 Performance ligger nära till hands, men jag uppskattar Polestar 2 för komfort, vanliga instrumentpanel och diskret arbetande hjälpsystem. Rejäl och snygg är den också.

JOAKIM DYREDAND
Ford Mustang Mach-E

Missbruk av namnet Mustang? Äh! Snygg och praktisk men håller inte Europanivå på kvalitetskänsla. Stora batteriet på 99 kWh ska gå 61 mil. 650 000 kr med RWD och Teknikpaket +. Ett kap!

JOHN ERIKSSON
Tesla Model 3

M3 Performance är en av mina absoluta favoritbilar just nu. Härligt direkta reaktioner och galet kul på kurvig väg. Okej komfort för långresa. Laddnätverket är en viktig faktor.

ELIAS MEDELBERG
Tesla Model 3

Världens smidigaste drivlina. Återvinningen och kraftutsöndringen är extremt naturlig. Sedan har den ett skoj chassi och riktigt bra långfärdsegenskaper. Få bilar gillar jag lika skarpt.

PATRIK LUNDIN
Tesla Model 3

Den avskalade interiören i Tesla Model 3 är en vattendelare. Jag gillar den och har man kommit förbi den tröskeln är det bara att placera "påknappen" i pannrummet och låta sig förälskas.

WIGGO BJÖRCK
Tesla Model 3

"Sluta jämföra alla elbilar med Tesla!" Visst, men tyvärr är allt utom deras kvalitetskänsla klart bäst just nu. Plus att det är ont om andra elsedaner. Det blir M3 LR om jag ska välja endabil.

JOHN ARGELANDER
BMW iX3

X3 är en av de bästa mellanklassuvarna som finns, och med en räckvidd på över 45 mil är iX3 väldigt tilltalande. Endast bakhjulsdriven, men tänkte du verkligen ge dig ut i terrängen?

John Eriksson om Taycan 4S

Mitt val i prisklassen över 800 000 kronor blir en Porsche Taycan 4S med det större Performance Battery Plus som tillval (93,4 kWh istället för 79,2 kWh). Varför bara instegsversionen 4S och inte en Turbo S, kanske du undrar?

Det finns flera goda skäl: I "min" konfiguration har Taycan maximal räckvidd och tillvalsbatteriet innebär också både högre laddeffekt (270 kW istället för 225) och något mer motoreffekt (571 hästar med overboost mot 530) än i grundversionen. Dessutom tycker jag att prestandan med 0–100 km/h på 4,0 sekunder räcker gott och väl. Faktum är att det känns harmoniskt lagom och väl avvägt till bilens karaktär.

Men varför en Taycan istället för till exempel en Tesla Model S? Jag har i huvudsak tre anledningar: körkänsla, byggkvalitet och komfort.

Porschen snackar mer med mig som förare och har framför allt bättre styrning och vägkänsla. Jag tycker dessutom att jag får en mycket behagligare körställning i Taycan och jag trivs bättre i den mer ombonade kupén.

Kvalitetskänslan är överlägsen i tysken, allt från materialval till passform och finish är imponerande gediget. Bilen upplevs så dyr som den är.

Sist men inte minst har Taycan riktigt bra komfort. Den är tyst och har en fint följsam och bekväm fjädring.

MAGNUS FRÖDERBERG
Porsche Taycan 4S

Även om jag inte är äldst så är jag gubbigast på redaktionen. Jag gillar att åka bekvämt, men jag gillar också när det går undan. Taycan 4S levererar på båda punkterna.

MIKAEL JOHNSSON
Porsche Taycan 4S

"Lill-Taycan" har acceleration så det räcker och ger hopp om elframtiden. Vilken väghållning, vilken komfort, vilken kvalitetskänsla. Kort sagt: Vilken otroligt imponerande bil!

JOAKIM DYREDAND
Tesla Model Y

Smidigare format än Model X och med vettiga bakdörrar. Perfekt! Long Range kostar 853 380 kr med Deep Blue Metallic, svarta Inductionfälgar, vit interiör och "Autopilot".

ALRIK SÖDERLIND
Porsche Taycan T

Världens just nu bästa elbil heter Porsche Taycan Turbo S! Visst, den går på över två miljoner och räckvidden är inte grym. Men körupplevelsen och komforten slår allt!

ELIAS MEDELBERG
Tesla Model S

Jag har hellre en Taycan men merpriset på 216 130 kr är svårmotiverat. Då har Teslan utökad autopilot (77 700 kr) och Taycan har det lilla batteriet.

PATRIK LUNDIN
Porsche Taycan 4S

Det är frestande att välja en (ännu) snabbare Taycan Turbo eller Turbo S. Men jag spar den miljonen och slipper på köpet torka upp efter åksjuka passagerare.

WIGGO BJÖRCK
Porsche Taycan 4S

Jag saknar inte mycket i 4S. Jo, en sak stör mig ordentligt: ingen enpedalskörning. Trots det är det nog den bästa elbilen jag kört. Givet tillval: stora batteripaketet.

JOHN ARGELANDER
Tesla Model X

Såg man filmen Tillbaka till framtiden när man var liten kommer bakdörrarna på Model X alltid att vara sjukt coola. Punkt.

Vi laddar för...

Elbilarna som inte finns riktigt ännu. Eller som inte längre finns kvar. Man måste ju få drömma också! 

MIKAEL JOHNSON
Lucid Air

Om Lucid Motors håller vad de lovar har vi här en lyxsedan som bräcker alla: ett 113 kWh-batteri ger 83 mils räckvidd och 900 V-laddningen ska ge 48 nya mil på 20 minuter.

JOAKIM DYREDAND
Rivian R1T

Går Europa miste om Cybertruck är detta en fullgod ersättare.  Ska kosta från 650 000 kr i USA, med en räckvidd på nästan 50 mil. Inredningen ser tokfin ut. Habegär!

WIGGO BJÖRCK
EVEX Porsche 910e

En elsportbil som väger 1 100 kg? Ja tack! 489 hk till alla fyra hjul, 53 kWh och en räckvidd på 40 mil. Dessutom 100 kW snabbladdning. Oväntat bra för en elkonverterad replika.

JOHN ARGELANDER
GMC Hummer EV

1 000 hästar, fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning som kan få bilen att "gå på snedden" i terrängen, och avtagbara taksektioner. Och självklart står det Hummer i grillen!