Elbil utan egen laddplats – funkar det?

Premium Att kunna ladda hemma är inte en förutsättning för att köra elbil. Våra läsare berättar om sina smarta vardagsstrategier för att kunna köra helelektriskt utan egen laddning. Först ut är Ingela som aldrig behövt betala för att ladda sin Renault Zoe.

Elbil utan egen laddplats – funkar det?
Renault Zoe passar Ingelas förortsliv, trots att hon inte kan ladda där hon bor.

"Vi ska inte bedriva bensinmack för de boende."

Det var en av reaktionerna i Ingela Polängs bostadsrättsförening i Täby. Styrelsen jobbar dock på en lösning för att kunna erbjuda laddplatser – mot tio gånger högre beräknad hyra plus elkostnad.

– Jag kom snabbt fram till att det var billigare för mig att betala för el på publika laddsstationer, men hittills har jag faktiskt inte betalat en krona för el till bilen.

Det var inte utan stora kval och mycket surfande på bilsajter som Ingela Poläng bestämde sig för att sälja sin snygga Mercedes C-klass med AMG-paket och byta till en...Renault.

– Jag gillar ny teknik, allt från smarta hem och robotdammsugare till digitalkameror och elbilar. Även om jag nästan aldrig kör i Stockholms innerstad påverkade diskussionen om miljözoner mig. Jag ville byta bil och att köpa en fossildriven kändes inte aktuellt. Jag trodde först att jag var tvungen att vänta in att bostadsrättsföreningen skulle installera laddplatser innan jag kunde köpa en elbil, men efter att ha kollat in olika modeller insåg jag att många har så pass lång räckvidd att man inte behöver ladda hemma, berättar Ingela Poläng.

Hon var länge inne på en Volkswagen ID.3, men valde till slut en Renault Zoe R135 Intens med 38 mils räckvidd enligt WLTP.

– På sommarhalvåret går den över 30 mil på en laddning, men på vintern är det omkring 25 mil.

Ingela har hittills laddat gratis i Täby Centrum. Efter nyår började laddningen kosta. Priset är 3 kr/kWh.

Tanken var först att köpa en begagnad Zoe, men det blev privatleasing istället.

– Om jag skulle ha valt en begagnad Zoe hade jag varit tvungen att köpa loss batteriet eller hyra det. Dessutom låg priserna för själva bilen rätt högt. Jag kollade på annonser och till slut hittade jag ett erbjudande på lagerbilar här i Täby. Tack och lov hann jag knipa en i gråmetallic innan det bara fanns vita kvar.

Vinterhjulen valde hon att köpa separat via internet.

– Det kändes dyrt att leasa vinterhjul. Det blev billigare att köpa dem och då kunde jag få ett par snyggare fälgar som bättre matchar bilens färg. Dessutom kan jag sälja hjulen och få tillbaka en slant när det är dags att byta bil.

Leasingkostnaden är 3 170 kronor inklusive skatt och försäkring för 1 000 mil per år.

– Jag övervägde att teckna 1 500 mil/år, men då måste jag kanske betala för mil som jag inte kommer att köra. Övermil kostar 10 kr/mil och om jag till exempel kör 200 övermil för mycket per år blir det billigare.

Hon jämförde också med flera olika bensindrivna småbilar, men skatt, drivmedel och klimatbonus gjorde det billigare med en elbil.

FAKTA: Ingela Poläng

Bor: Grindtorp i Täby utanför Stockholm

Yrke: Grafisk formgivare

Ålder: 46 år

Kör: Renault Zoe R135 Intens

Drömbil: En sportig elbil

INGELAS TIPS:

– Räkna på totalkostnaden. Det kan låta dyrt med en elbil, men visa sig vara billigare.

– Håll koll på laddpriserna, det skiljer enormt.

– Satsa på räckvidd utifrån din vardag, inte utifrån sommarens semestertur.

Att privatleasa är inget som skrämmer henne.

– Det är en trygghet med förutsägbara kostnader för service och värdeminskning. Privatleasing ger inga stora ekonomiska överraskningar, visst får man betala för eventuellt onormalt slitage, men det sänker ju värdet på alla bilar.

Ingela ville egentligen ha en Tesla eftersom den känns både modern och sportig, men med tanke på hur lite hon kör gick det inte att räkna hem.

– Renault Zoe är inte sportig någonstans eller på något sätt. Jag kan sakna komforten i min gamla Merca, men uppskattar att sitta högt. Bilen känns stabil på vägen, även under vintern, och den skjuter iväg bra.

När leasingkontraktet går ut 2022 hoppas Ingela att det ska finnas fler elbilar att välja på, gärna något sportigt som ryms inom budgeten.

Ingela kan sakna komforten i sin gamla Mercedes C-klass ibland, men glädjen med att ha en elbil väger upp.

"Känslan att ladda gratis är som att smita ifrån bensinmacken. Det känns lite för bra för att vara sant."

Ingela kör mest korta sträckor inom huvudstads-området, till jobbet som grafisk designer på ett förlag i Solna, till olika köpcentrum och vänner runt om i Storstockholm.

– Det längsta jag har kört är till Enköping för att fotografera rugby, då passade jag på att ladda gratis på Lidl i Kungsängen på vägen hem.

Omställningen från diesel- till elbil har gjort att Ingela börjat handla mer på Lidl och mindre på Ica.

– Det finns flera Lidlvaruhus som erbjuder gratis laddning med el från solpaneler. Vissa av deras laddare ger 50 kW, precis så mycket som min Zoe klarar av.

Det har blivit en sport för Ingela att inte betala för laddningen. Hon har ännu inte betalt en krona för att ladda sin elbil som hon hämtade ut den 1 oktober 2020.

– När jag skaffade den räknade jag med att behöva betala för laddning. Men så upptäckte jag att jag kunde ladda gratis i Täby Centrum som ligger på gångavstånd och på Lidl och då blev det en kul grej att försöka fortsätta ladda gratis. 

– Känslan att ladda gratis är som att smita ifrån bensinmacken. Det känns lite för bra för att vara sant.

Flera Lidl-butiker har gratis snabbladdning med 50 kW. Ingela har nästan slutat handla på ICA...

Ingela använder appen PlugShare för att hitta laddställen. Att betala 2,50 till 3 kronor per kWh tycker hon är rimligt, men gratis är som sagt gott.

– Jag har skannat av närområdet och hittat en del ställen där de inte tar för mycket betalt för laddning om det skulle krisa sig.

Även om det hittills bara blivit kortare stäckor är Ingela inte främmande för att köra långt med sin Renault Zoe.

– Flera gånger har jag kört från Stockholm till min pappa som bor tio mil norr om Haparanda på en dag, men det är inget jag rekommenderar ens med en bekväm diesel-Merca. Det är bra med både pauser och övernattning om man ska köra så långt. Även om det kanske blir lite bökigare att köra upp med min Zoe borde det funka, bara det inte är vinter.

Ingela har upptäckt att Zoe har en uppenbar nackdel när det är kallt ute – det går inte få värme i bilen under laddning.

– Det kanske inte behövs i Frankrike, men väl här i Sverige om man ska sitta och vänta på en laddstation. Jag borde kanske skaffa en fårskinnsfäll att sitta på?

LÄSARTIPS TILL BORTALADDARE

Ladda borta funkar bra, men ladda hemma är bäst. Vi har varit i kontakt med ett tjugotal läsare som inte laddar sin elbil hemma – de flesta hade gjort det om de haft möjlighet. De delar med sig av sina erfarenheter i vår enkät.

Den som inte kan ladda hemma är förpassad till publika laddplatser. Det finns fortfarande en hel del ställen där det går att ladda gratis.

Det måste gå smidigt att ladda på publika laddplatser om man inte kan ladda hemma. Det finns flera irritationsmoment och störningar som kan uppstå. Ett sådant är laddhybrider som laddas vid snabbladdare. 

– Att laddhybrider som laddas långsamt utrustas med CCS-laddanslutning irriterar. Det kan ta dubbelt så lång tid för dem att ladda sina fem mil som för mig att ladda 20, berättar Kristina Nilsson på Frösön som valt att köra Hyundai Ioniq för miljöns skull.

Hon påpekar att problemen med publika laddare gäller både kunderna och de som driver laddplatserna, och tar som ett exempel när hon råkade ut för tre icke fungerande laddplatser under en långresa. Laddstolparna var inte omstartade efter en uppdatering av mjukvaran.

Listan på problem med publika laddplatser slutar inte där. Kristina nämner även laddstolpar som inte repareras, bilister som parkerar vid laddstolpar utan att ladda och elbilister som står kvar vid stolpen efter att bilen laddat klart.

Trots dessa hinder lyckades Kristina köra sina första tusen mil utan att ens betala en krona för elen. Efter att nyligen ha bytt bostadsort från Karlsborg till Fröson har hon fått tillgång till ett garage med laddning 1,2 km hemifrån.

– Fördelen är att jag kan använda mer kupévärme.

Hon menar att en elbilist måste lära sig att köra på nya sätt: Planera och ha reservalternativ. Vara beredd på att den närmaste laddaren kan vara trasig och ha tillräcklig kräm i batteriet för att klara sig till nästa.

– Det fungerar för mig som är ensamstående och bara har mig själv att tänka på. Och efter några år har jag lärt mig hur hon [elbilen] funkar...

"Problemen med publika laddare gäller både kunderna och de som driver laddplatserna"

Av de tjugotalet läsare utan egen laddplats som vi varit i kontakt med är det bara tre som någonsin avstått från att köra för att det känts krångligt att ladda. Alla tre har elbilar med relativt kort räckvidd. 

– Frihetskänslan jag siktade på då jag skaffade bil igen har inte riktigt infunnit sig fullt ut, berättar Daniel Holm som kör en Renault Zoe ZE 40.

Trots att flera nämner att det blivit fler som använder de publika laddarna är det bara två som tycker att det blivit svårare att ladda sin bil. De flesta upplever att det är oförändrat eller har blivit lättare.

– Det har blivit mycket enklare, antalet laddstationer har ökat och nya tillkommer hela tiden, vilket har gjort planeringen betydligt smidigare i dag än vad den varit tidigare, säger Peter Karlsson som ägt flera elbilar av olika fabrikat.

Föga förvånande upplever Teslaägarna minst problem med att kunna ladda. Teslas laddnätverk med snabbladdare är väl utbyggt i stora delar av landet.

– Att ladda på snabbladdare innebär att jag åker och laddar på morgonen efter lämning på skolan och sedan arbetar jag från passagerarsätet i 30–40 minuter tillsammans med en kaffe och macka från Circle-K, berättar Daniel Nord, som både kör Tesla Model 3 LR och Volkswagen ID.3. 

Han har märkt av det ökade antalet elbilar. 

– Nu står det ofta tre bilar och laddar när man kommer på morgonen. Det innebär att jag får ta 50 kW-laddaren. Den extra tiden det tar att ladda med den innebär att jag inte kan arbeta effektivt och laddar jag för kort tid äts min laddning upp av omvägen jag behöver köra för att komma dit.

Elbilar blir en allt vanligare syn, som här på en parkering vid Wira bruk i Uppland, men det innebär också att det blivit trängre vid en del publika laddplatser.

Att långfärd med elbil innebär fler laddstopp än tankstopp för en konventionell bil har ingen tagit upp som en nackdel.

– Ganska skönt att få en paus efter cirka 30 mils körning, ta en kopp kaffe och samtidigt ladda bilen, säger Peter Karlsson som ofta kör långt med sin Tesla Model S. På drygt tre år har det blivit 13 100 mil. Under den sträckan har batteriets kapacitet minskat med 2,6 procent.

Erik Lind i Landskrona tog sin Kia e-Niro på bilsemester till Frankrike.

– Det blev 300 mil och 600 kronor i elkostnad. I Frankrike var det större avstånd (5–10 mil) mellan laddstationerna, vilket inte är något problem med moderna elbilar. Flera av gratisladdarna hade vandaliserats så att de inte fungerade, men det händer så otroligt mycket vilket gör att sådana små problem försvinner på ett eller två år.

Efter att ha bytt till Tesla upplever Erik Lind att Europaresorna blivit ännu smidigare.

– När jag körde till Österrike var det bara att skriva in adressen och sedan visade Teslan exakt var och när jag behövde ladda. Den visade också vad det skulle kosta och hur många laddare som var lediga. Bilen tar bort hela planeringsbehovet och man får ändå ett lågt elpris och tillgång till snabba laddare.

Boendet är ett vanligt hinder för att kunna ladda hemma för flera av läsarna vi varit i kontakt med.

– Styrelsen i bostadsrättsföreningen sade nej. De tyckte att de inte ville stödja en enskild medlem ekonomiskt. Man antydde att jag på egen bekostnad kunde installera en laddare som sedan skulle tillhöra föreningen, berättar en läsare. Andra vittnar om att det ännu är för få som har elbil eller att beslutsprocessen går långsamt. 

Även om läsarna tycker att de klara sig bra utan laddplats hemma vill alla utom en ha den möjligheten.

– Vem vill inte ha smidigheten av att kunna ladda hemma?, säger Erik Lind.

10 TIPS: OPTIMERA RÄCKVIDDEN

Alla bilförare vinner på att komma så långt som möjligt på en laddning, men mest angeläget är det för dem som inte kan ladda hemma, och i synnerhet på vintern då elförbrukningen är högre på grund av kyla och mer rullmotstånd.

1. Parkera inomhus

Ett varmt garage ger en gynnsammare temperatur i batteri och kupé. Batteriet blir effektivare och det krävs inte lika mycket energi för att värma upp kupén.

2. Förvärm bilen innan avfärd

Om din elbil är ansluten till en laddare ska du utnyttja möjligheten att förvärma bilen före avfärd eftersom uppvärmningen sker med energi från elnätet och inte från batteriet.

3. Håll elbilen fri från snö och is 

Snö och is ger ökad vikt och högre luftmotstånd, och därmed ökad förbrukning. Inspektera bilen noga, det kan finnas is på många olika ställen.

4. Använd stols- och rattvärme

Att värma upp luften i kupén kostar mycket energi. Stols- och rattvärme är mer energieffektivt. Använd dessa så att du kan hålla en lägre kupétemperatur utan att frysa.

5. Kontrollera däcktrycket

Oavsett vilken sorts bil du kör ger för lågt däcktryck ökad förbrukning.

6. Anpassa körningen

Din körstil är väldigt avgörande för förbrukningen. Försök hålla en jämn fart och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar. Moddiga vägar ger större rullmotstånd och därför högre förbrukning – så välj de större vägarna som är bättre plogade. Undvik oplogade vägar om du kan.

7. Ladda vid varje tillfälle

Laddning ökar temperaturen i batteriet, vilket minskar förbrukningen. Ta tillfället i akt att ladda när du kan, även om det bara är ett kort stopp för att handla.

8. Ladda fullt vid långfärd

I vardagen mår batteriet bäst av att inte laddas fullt, men vid längre färder är det ingen fara att göra det.

9. Spar på rätt saker

Bilens lampor är väldigt energisnåla och att spela musik gör resan trevligare. Spar istället på kupétemperatur och hastighet.

10. Planera din körning på vintern

Vinterns kyla ger kortare räckvidd. Se därför till att planera längre turer i förväg. Ha koll på var det finns laddplatser och se gärna till att du har marginal kvar att ta dig till nästa laddplats om olyckan är framme och laddningen inte fungerar.