Alrik: Laddsakernas tillstånd

Årets stora elbilstest med sju stycken elbilar på långfärd genom ett vintrigt Sverige var både himmel och helvete.

Alrik: Laddsakernas tillstånd

Detta är ledaren från auto motor & sport nr 5/2021.


Så fick elbilsförespråkaren så att han teg, i en utkyld bil med immiga rutor satt jag i en timme vid en snöig och mörk laddplats någonstans i Sverige.

Laddningen stängdes av när vi ville ha värmen på. Under resans gång hade laddstolparna som vi stannat vid fungerat varannan gång, så det hade blivit ett gäng långa telefonsamtal till supportkontor som alla svarat mycket tålmodigt. Laddsladden hade dessutom fastnat i bilen några gånger vilket är mer än milt irriterande.

Snudd på varannan timme under resans gång hade gått åt till att ladda Sveriges förmodligen dyraste elektricitet. Milkostnaden för en liten Renault låg på ofattbara 17,80 kronor milen!

Årets stora elbilstest med sju stycken elbilar på långfärd genom ett vintrigt Sverige var både himmel och helvete. Skillnaden mellan bilar och laddnätverk är extremt stora. Elbilssverige 2021 känns inte alltid direkt som 2021...

Jag har en radda saker som gör mig mer eller mindre förbannad … Ta bara uppgiven räckvidd. Två bilar med snarlik räckvidd bör vara likvärdiga på långresa, kan man kanske tro. Men finns det någon större "bluffsiffra" än just räckvidd för elbilar? 

Den Renault Zoe som jag körde har på papperet 38,5 mils räckvidd, det är bara 7,8 mil kortare än Porsche Taycan 4S. Det kan väl knappast spela någon roll …

Men trots att båda bilarna höll fartbegränsningarna kom Porschen fram fyra timmar före Renault Zoe!

För det första saknar Zoe en värmepump för att hålla kupén varm, den slösade så mycket energi med en varmluftsfläkt att "törsten" nästan var lika hög som i Porschen.

Räknar vi räckvidd på vår äkta energiförbrukning ökar räckviddsgapet från 7,8 mil till 14 mil, och nu börjar vi snacka skillnader i elbilsvärlden.

För det andra kommer den kanske viktigaste siffran som man tittar efter om man ska köpa sig en elbil och ofta tänker åka långt: laddeffekt.

Renault kan maximalt ladda 50 kW medan Porsche enligt faktabladet kan suga i sig hela 270 kW. På 15 minuter bör det ge Taycan 25 nya mil mot endast fem mil i Zoe.

Men så är det självklart inte. Batteriernas laddkapacitet faller oftast snabbt. Dessutom är den magiska maxsiffran snarast en hägring, beroende på batteriernas temperatur. I en smart Porsche förvärms batterierna när navigatorn är inställd på nästa laddpunkt. I den mindre begåvade Zoe är batterierna ofta för kalla på vintern och varma på sommaren, laddningen går sällan optimalt.

Zoe orkar bara ladda runt 30 kW under vår resa – det ger usla elva mil i timmen. Porsche får elva nya mil på runt tio minuter. Det är skillnad.

Sedan har vi det här med milkostnader. Elpriserna varierar som en öl på systemet jämfört med på krogen. Det gäller att köpa en bil som erbjuder ett bra laddabonnemang, vilket inte Renault gör, men väl Porsche. Det är dyrare att köra en liten Zoe än att tanka en dieseldriven Range Rover! Högst milkostnad på vår resa hade för övrigt Volvo XC40 P8 som kostade 20 kronor milen, Teslan klarade sig på runt tre!

Laddstopp är en annan sak. Att stanna två gånger på 75 mil med en Porsche är skönt, men sju gånger med en Zoe är en djäkla skillnad, det känns som man måste rasta som en inkontinent valp.

Laddstationer kan också göra en galen, om de inte funkar eller bara har en ensam laddplats vid en snödriva ute på vischan och appen krånglar. Är man då trea i kön säljer man nog gärna sin bil billigt. Men finns det 16 platser där Tesla har löst betalningshanteringen suveränt och det finns en varm restaurang i närheten är det en annan femma.

Självklart förstår jag att Renault Zoe inte är byggd för långfärd och den funkar suveränt som pendlarbil i upp till 20 mil. 

I testets bästa bilar försakar man väldigt lite, om än något. Jo, man måste ha koll på laddning och laddplatser, vara lite mer vaken.

Bilarna och laddinfrastrukturen blir ständigt bättre, det vi behöver nu är relevant information – hur många kilometer kommer man i verkligheten på 10 till 75 procents laddning?

I det här numret har vi en rapport från Björn "Teslabjorn" Nyland, som räknat ut just detta. Skillnaderna är enorma och vi kommer att fortsätta med hans rapporter och att räkna på allt som har med elbilskörning att göra. 

Min spaning är att snabbare laddning till nästan fyllt batteri blir fokus istället för större batterier.

Alrik Söderlind, chefredaktör